Етапи розробки сайту

Етапи розробки сайту
Етапи розробки сайту

Хороший веб-сайт – це важлива частина онлайн-присутності в нинішньому цифровому світі. Процес створення сайту вимагає детального планування і ретельного підходу до виконання всіх етапів.

Що таке сайт, як він створюється і на які етапи розбивається його створення? Якщо розглядати правильний підхід до розробки сайту, то виділяють такі етапи:

  • визначення концепції сайту та функціонала;
  • розробка структури сайту;
  • малювання блокової структури сторінок;
  • розробка дизайну;
  • верстка та створення адаптивної версії;
  • вибір адміністративного настигу сайту (CMS);
  • «натяжка» верстки на адмінку;
  • впровадження функціонала на сайті;
  • створення внутрішньої структури розділів;
  • наповнення сайту товарами та контентом;
  • кінцеве тестування функціонала сайту;
  • використання додаткових технічних правок.

Отже, давайте розберемо всі етапи більш детально.

Концепція сайту та функціонал

На цьому етапі відбувається те, що надалі вирішує всю долю сайту – ви обираєте його тип. Ухвалюючи рішення, потрібно чітко визначити, які цілі він має вирішувати. Чи потрібно щось продавати, чи він має просто інформувати людей про Вас, як про особистість і фахівця, чи там просто будуть цікаві статті з конкретної тематики, чи це буде новинний портал. Усе це впливатиме і на зовнішній вигляд сайту, і на його структуру. Нижче розберемо основні види сайтів.

LandingPage

Це сайт, що складається з усього однієї – посадкової сторінки, на якій виведена вся інформація про товар/послугу, компанію, що його надає, і всі переваги. Усе це виводиться в окремих блоках-екранах, зазвичай їх від 6 до 12. Інформацію на них подають стисло, максимально привабливо і барвисто. Все зроблено, щоб людина зробила моментальну покупку.

Найчастіше лендінги створюються під різні види платної реклами – пошукова, мультимедійна тощо, оскільки залучити органічний трафік на них практично нереально.

Подібний тип актуальний тільки для однотипних послуг або товарів. Наприклад, продаж годинників Casio Swiss Army різних забарвлень. Брати весь асортимент годинників уже не практично, оскільки конверсія лендінгу істотно знизиться.

Особливого функціоналу на цих сайтах немає. Можлива наявність простеньких калькуляторів і форм зворотного зв’язку. Можливий певний “опитувальник” для залучення в покупку. Можливий функціонал за таймерами зворотного відліку часу або збору електронних адрес для подальших розсилок. З точки зору швидких продажів, нічого іншого там і не повинно бути.

Сайт-візитка

Це не великий за розміром, кількістю сторінок і блоків на них сайт, який покликаний просто інформувати потенційних клієнтів про людину або про конкретну послугу. Кількість сторінок – від 3 до 5, але можлива наявність блогу зі статтями або новинами. На ньому немає практично ніякого функціоналу, тільки текстові сторінки з картинками і блоками вигод. Це найпростіший сайт у плані розробки та наповнення. Кількість шаблонів сторінок – 2-3 (однотипні сторінки з різним контентом). Використовується, найчастіше, як звичайна візитівка, тільки в цифровому вигляді (звідти й назва) – людина просто має зайти на нього, знайти контакти або уточнити сферу діяльності.

Сайт послуг, корпоративний портал

Цей сайт може складатися з достатньої великої кількості сторінок і мати глибоку внутрішню структуру, наприклад, веб-ресурси юридичних тематик. Там можуть бути сотні сторінок з послугами, що надаються. Функціонал сайту може бути досить різноманітним – від найпростіших форм зв’язку до складних калькуляторів. Кількість шаблонів сторінок – від 3 до 8. Кількість блоків на сторінці більша, ніж у візитки. Блоки розташовуються в певній послідовності для залучення людини у воронку продажу.

На цьому сайті продумується і розробляється правильна структура, оскільки вони вже добре ранжуються в пошуковій видачі за правильного підходу.

Інтернет-магазин

Це, мабуть, один із найскладніших і найтрудомісткіших видів сайту, особливо, якщо робити його “по розуму”. Такої кількості функціоналу, як на ІМ, не застосовується більше ніде. Найпопулярніший:

  • фільтри;
  • сортування;
  • вибірки;
  • SEO фільтри;
  • калькулятори;
  • тегування;
  • подібні товари;
  • кошики і т.д.

Особливістю інтернет-магазину є саме наявність “Кошика” – можливості зробити замовлення через сайт. У жодного іншого типу сайту її немає.

Розробка структури сайту

Після того, як було обрано тип сайту і продумано весь функціонал, який потрібен, можна розпочинати розробку структури сайту. Вам необхідно продумати структуру, яка максимально просто дасть змогу знайти той чи інший товар і водночас не була б надто “замудрованою” та заплутаною (це в разі, якщо товарів або послуг багато).

Розробку структури можна робити по-різному.

Найпростіший варіант – це знайти ТОПового конкурента з аналогічним асортиментом і просто скопіювати у нього.
Другий варіант – розробити структуру самостійно, просто спираючись на структуру різних конкурентів та інтегруючи її під свій асортимент.
Третій варіант найскладніший – він потребуватиме багато знань і умінь з SEO. Необхідно зібрати повністю все семантичне ядро на сайт по всьому асортименту і вручну, або за допомогою угруповання за словами або видачі, розділити всі слова на групи – кластеризувати. Цей варіант занадто складний і дорогий, особливо за величезного асортименту товарів, тому найчастіше користуються першим або другим варіантом.

Приклад розробленої структури в програмі X-Mind
1

Розробка структури сторінок

Усі роботи на цьому етапі проводяться для того, щоб показати дизайнеру, які блоки і в якому, приблизно, вигляді потрібні на сторінках сайту. Цей етап, найчастіше, потрібен тільки для сайтів послуг та інтернет-магазинів, коли користувачеві необхідно показувати певну інформацію в певні моменти ознайомлення з сайтом.

Якщо це робить професійний маркетолог, то він вибудовує певний ланцюжок залучення потенційного клієнта в покупку. Це, у своєму роді, ціла наука, як правильно піднести товар/послугу і всі його переваги, а також вигоди співпраці саме з вами, закриваючи всі заперечення і сумніви.

Розробляється це все з огляду на особистий досвід, аналіз конкурентів і ніші загалом. Також важливо розуміти потреби клієнта й особливості комунікування з ним: що йому цікаво, що його може відлякати, а що, навпаки, привабити.

На нашу думку, розробка структури лендінгів має здійснюватися тільки маркетологами, оскільки при швидких покупках необхідно все правильно підносити потенційним клієнтам.

Створення дизайну сайту

Після того, як готова структура сайту та змальовані схеми сторінок (шаблонів сторінок) і весь функціонал, який має бути, можна передавати це в роботу дизайнеру. Разом з усім йому необхідно надати кілька варіантів, які, на думку замовника, хороші і кілька, які йому не сподобалися, щоб дизайнер розумів “куди йому далі рухатися”. Давайте говорити відверто, не все, що подобається Вам, справді буде продавати. Також важливо надати дизайнеру все, що необхідно використовувати в розробці майбутнього зовнішнього вигляду – логотипи, картинки, look-book, корпоративні кольори тощо.

Розробка і затвердження дизайну може відбуватися за кількома схемами.

Перший варіант – поблочне затвердження. Кожен блок/сторінка затверджуються окремо і дизайн наступного не малюється без затвердження попереднього. У кінцевому варіанті правки вже не вносяться.

Другий варіант – відтворення дизайну всіх шаблонів сторінок і внесення правок після закінчення. Цей спосіб використовується найчастіше, але тут важливо пам’ятати, що дизайнер може обмежити кількість внесення правок. На перший погляд – це може звучати трохи неправильно з точки зору замовника. Але ще раз нагадую, що хороший дизайнер (особливо, якщо у нього є досвід в UX) набагато краще розуміє в тому, що він робить і для чого. Він чітко знає, які кольори і як поєднувати, які мають бути відстані між елементами і як їх краще розташувати. Дуже часто, довіра до дизайнера підтверджується високою конверсією сайту.

Створення верстки на основі дизайну

Після того, як дизайн повністю затверджений, необхідно перетворити на html-код, зрозумілий для браузерів. Цей процес називається версткою. Також на цьому етапі розробляється вся анімація на сайті та всі інтерактивні елементи. Головне, про що потрібно пам’ятати й одразу озвучувати front-end програмістові (верстальникові), це те, що всі роботи мають виконуватися тільки за найостаннішими специфікаціями CSS і HTML. Оскільки використовуючи старі прийоми, ваш сайт у нових браузерах може виглядати далеко не так, як ви хотіли б. Також це загрожує тим, що на сайті можуть бути помилки у вихідному коді та файлах стилів.

Також перед початком робіт потрібно вказувати, що вам потрібна й адаптивна верстка (якщо у вас немає окремої мобільної версії сайту). Це допоможе сайту відображатися правильно на мобільних пристроях. Це є обов’язковою умовою, з урахуванням того, що практично половина всього трафіку на всіх сучасних ресурсах – мобільний.

Без назви

Вибір CMS (адміністративної панелі)

Наразі у світі існують сотні різних адміністративних панелей. У кожної з них є свої переваги, недоліки, особливості. Окремим сегментом адмінок є самописні. Це такий тип CMS, яка створюється індивідуально під кожен сайт. У цій статті ми не розглядатимемо самописні адмінки, вони надто дорогі й не всі програмісти зможуть із ними працювати надалі.

5

Як правильно вибрати CMS

Для цього потрібно розуміти, який функціонал буде на сайті і який у вас тип сайту. Наприклад одні адмін. панелі розроблялися спеціально для ІМ (OpenCart, Drupal), інші – для інформаційних сайтів (WordPress, Joomla). Це не означає, що не можна на OpenCart зробити інфосайт, але це буде недоцільно в плані доопрацювання функціоналу.

Наприклад WordPress чудово підходить для інфосайтів, блогів, візитівок і сайтів послуг, і за певного налаштування – для маленьких інтернет-магазинів. Але реалізовувати великий ІМ на ній категорично не можна – вона буде глючити і ламатися. Для повноцінного магазину краще використовувати заточені під це CMS – OpenCart, Bitrix. У них уже реалізовано функціонал онлайн-покупок – кошик і фільтрування за параметрами.

Тому для того, щоб вибрати CMS правильно, можна проконсультуватися у фахівців, краще у кількох. І щоб вони розписали всі переваги та можливі проблеми роботи з кожною.

Таблиця варіантів CMS залежно від типу сайту:

Тип сайтуCMS
РекомендованаПрипустима
LandingPageWordPressJoomla
ВізиткаWordPressJoomla
Сайт-послуг, корпоративнийWordPressJoomla
Маленький ІМOpenCart, BitrixWordPress, Joomla
Великий ІМOpenCart, BitrixDrupal

Можливі й інші варіанти, але з нашого досвіду робота з цими CMS є оптимальною з точки зору функціонал-витрати на програміста.

Використання функціонала

Після того, як адміністративна панель обрана і встановлена, проводяться роботи по впровадженню всього функціоналу сайту і налаштування його правильної роботи. На даному етапі back-end-програміст розгортає і налаштовує базу даних сайту, вивантаження і завантаження даних з неї і пов’язує це все з функціоналом сайту. Встановлює всі необхідні плагіни, доповнення та налаштування, які необхідні для здійснення правильної роботи сайту і його технічної частини. Проводить оптимізацію всіх процесів, пов’язаних з його функціональною частиною і стабільністю його роботи.

Також в адміністративній панелі налаштовуються внутрішні поля для введення необхідних даних у таблиці бази. Які саме мають бути поля, необхідно вказувати в ТЗ, щоб програміст реалізував усе правильно і повною мірою.

Усі роботи мають виконуватися стандартними методами або рішеннями для того, щоб, за потреби, інші програмісти змогли розібратися в коді та підкоригувати його або виправити. Так звані “милиці” можуть використовуватися тільки у виняткових випадках, коли не можна застосувати стандартне рішення. Також на цьому етапі проводиться базове тестування функціоналу. Коли все функціонує нормально, можна переходити до наступного етапу, якщо виявляються “баги”, то вносяться правки і знову тестується функціонал.

Натяжка верстки

Це процес об’єднання функціональної частини сайту з його зовнішнім виглядом. На цьому етапі робіт програміст перетворює зверстаний дизайн у спеціалізовані файли тем CMS. У кожної адміністративної панелі вони свої, тому підхід до натяжки верстки може змінюватися. Вони створюються для кожного шаблону сторінки на сайті, для якої зроблено дизайн.

Після цього налаштовується виведення необхідної інформації з бази в потрібних блоках на сайті. Для того, щоб програміст усе правильно реалізував, має бути складено правильне ТЗ, у якому розписано, яка інформація і де має виводитися для кожної окремої сторінки.

Після завершення натяжки верстки на сайт додають тестові товари і розділи та проводять базове тестування виведення і працездатності функціоналу з версткою – наскільки правильно і коректно відображається дизайн і всі елементи сайту, чи виводиться правильна інформація на сторінках і т. д.

Адаптивна верстка

Також проводиться тестування адаптивної версії сайту на будь-якій роздільній здатності екрана – від телефону до 4К монітора. Все для того, щоб мобільний адаптив був максимально коректним і зручним. Також проводиться кросбраузерна перевірка верстки за різних роздільних здатностей – верстка перевіряється на різних типах пристроїв і браузерів.

 

Наповнення сайту

Після того, як функціонал із версткою протестували, на сайт вносять повну структуру розділів-підрозділів і товарів, згідно з розробленою схемою на початку проєктування. Заповнюються всі необхідні поля у всіх елементах, і перевіряється коректність їх відображення. Товари розподіляються по розділах і наповнюються інформацією, на сайт робляться базові метадані, що автогенеруються (якщо немає готових), і додається контент на сторінки.

Дуже часто наповнення сайту може здійснюватися за допомогою імпорту або копіювання інформації із зовнішніх джерел – це може бути база іншого сайту, бази синхронізації 1С, таблиці даних тощо.

Перевірка функціонала

Після того як відбулося повне наповнення сайту, здійснюється повна перевірка функціонування:

  • відображення та виведення елементів;
  • коректність роботи пагінації;
  • виведення товарів;
  • функціонування фільтрів і сортувань;
  • працездатність кошика;
  • перевірка форм зворотного зв’язку;
  • працездатність реєстрації на сайті;
  • перевірка внутрішнього функціонала з оформлення замовлень.

І вже тільки після цього сайт переноситься на основний домен, якщо він розроблявся на тестовому. Або відкривається до індексації, якщо він був закритий у robots.txt.

І ось тепер все – сайт готовий до роботи й seo-просування!

Але це ще не останній етап створення сайту. Досить важливий і невід’ємний етап – подальший розвиток і підтримка сайту. Необхідно постійно оновлювати функціональність і контент, аналізувати дані про відвідуваність ресурсу, моніторити його роботу і проводити аналіз поведінки користувачів. Виходячи зі зворотного зв’язку користувачів, потрібно вносити необхідні зміни, покращувати наявні функції, оптимізувати продуктивність і надавати користувачам безпеку сайту. Усе це допоможе зберегти конкурентоспроможність майданчика.

Підведемо підсумки

Розробка сайту – трудомісткий процес, який вимагає детального планування, якісної реалізації та подальшої підтримки. Завдяки алгоритмам і етапам розробки можна досягти бажаного результату. А приділивши належну увагу кожному з них, ви створите успішний сайт, який відповідатиме очікуванням і потребам користувачів.

Сергій Іванченко
CEO
Інші статті автора
05/12/2023
SEO (з англ. Search Engine Optimization) просування – це процес покращення якості та кількості трафіку з пошукових систем на сайт або певну його сторінку за допомогою проведення комплексу робіт, а також подальша його монетизація шляхом отримання прибутку у вигляді потенційних клієнтів чи продажу.

24/10/2023
Нерідко перед власником сайту або seo-фахівцем постає питання про те, скільки ж сторінок має сайт, також іноді ми хочемо дізнатися кількість сторінок на сайті конкурента. І розмова йде не про кількість сторінок сайту, індексованих тією чи іншою пошуковою системою, які можна перевірити, набравши в Google "site:[url вашого сайту]".

12/10/2023
Google надає дуже широкий функціонал з налаштування та доповнення рекламних оголошень. Це дає змогу дуже гарно та унікально оформлювати зовнішній вигляд рекламних сніпетів та ще ширше розкривати свою УТП (унікальну торгову пропозицію), що в декілька разів може покращити клікабельність оголошення, тож не варто нехтувати налаштуваннями додатків, тим паче, що їхнє заповнення не потребує титанічних зусиль.

Останні статті по #Корисні поради
03/11/2023
Як швидко розрахувати бюджет на рекламу в Google? Від чого спочатку відштовхуватися, щоб об'єктивно оцінювати свої можливості та ресурси? Цими питаннями ставляться практично всі власники бізнесу та рекламодавці, які вирішили просуватися за допомогою сервісів Google, тому що грамотно складений прогноз бюджету Google AdWords є гарантією успіху рекламної кампанії та її ефективності.

24/10/2023
Нерідко перед власником сайту або seo-фахівцем постає питання про те, скільки ж сторінок має сайт, також іноді ми хочемо дізнатися кількість сторінок на сайті конкурента. І розмова йде не про кількість сторінок сайту, індексованих тією чи іншою пошуковою системою, які можна перевірити, набравши в Google "site:[url вашого сайту]".

12/10/2023
Google надає дуже широкий функціонал з налаштування та доповнення рекламних оголошень. Це дає змогу дуже гарно та унікально оформлювати зовнішній вигляд рекламних сніпетів та ще ширше розкривати свою УТП (унікальну торгову пропозицію), що в декілька разів може покращити клікабельність оголошення, тож не варто нехтувати налаштуваннями додатків, тим паче, що їхнє заповнення не потребує титанічних зусиль.