2 Аналіз ніші та конкурентів для відкриття бізнесу

14 November 2019 Оцінити статтю

Вступ. Навіщо це потрібно?

Дуже часто в усіх підприємців виникає питання: “А чи вигідно розпочинати в тій чи іншій ніші бізнес? Скільки мені потрібно грошей на те, щоб запустити бізнес (зробити сайт і хоча б мінімально налагодити продажі)? А чи є сенс, або мене просто задавлять конкуренти?” На всі ці запитання ми й намагатимемося дати вам відповіді.

На початку нам потрібно проаналізувати, наскільки висока популярність даної тематики і чи є ринок зростаючим. Що значить зростання ринку? Це означає, що попит на ваш товар повинен з кожним місяцем збільшуватися (можлива поправка на сезонність).

Для того щоб можна було увійти в нішу та не прогоріти, зокрема, необхідно зайняти місце на ринку до того, як це стане хайпом і ринок досягне свого максимуму.

1.1
Якщо ви зайшли після того, як ринок перевалив за свою пікову точку, то величезна ймовірність, що ви прогорите.

Давайте згадаємо, наприклад, спинери. Їх продавали по 200-300 гривень, зараз вони і по 30 нікому не потрібні. Ті, хто встигли увійти до ніші та потрапити до піку зростання ринку, ті й заробили.

Аналіз ринкового попиту

Отже, давайте перейдемо до аналітики ринку. У нас є кілька сервісів і програм, які допоможуть проаналізувати попит.

Сервіси:

Програми:

Отже, почнемо зі збору семантики.

Зібрати її можна кількома способами. Почнемо з найпростішого та найдовшого – ручний збір.

Збір за допомогою Wordstat

Переходимо на сервіс WordStat https://wordstat.yandex.ua/ і починаємо збирати ключові слова в ніші, що вас цікавлять.

Я, наприклад, взяв нішу 10 айфонів.

Бажано брати комерційні запити, але й інформаційні також можуть бути показовими для нас, але тоді із-за аналітики реклами їх потрібно буде прибирати.

При зборі семантики завжди пам’ятайте: люди можуть шукати один і той самий товар під різними іменами. Наприклад:

Вам усі ці запити потрібно продумати й пропрацювати. Не забувайте користуватися операторами:

Це допоможе вам дуже швидко пропрацювати семантику.

Наприклад, щоб перекрити всі ці запити одним виразом необхідно набрати цей рядок

(iphone|айфон) (10|х|x|десятка|десятий|ікс)
Спробуйте покомбінувати різні словосполучення, щоб зрозуміти, як це працює.

При зборі семантики це заощадить величезну кількість часу.

Отримані запити ми збираємо в окремий файл Microsoft Excel.

Копіюємо їх або за допомогою плагіна, або просто зі сторінки (ctrl+c/cntr+v).

Збір за допомогою Slovo*b/KeyCollector

Для тих, хто не в курсі, поясню, що це за програми і для чого вони потрібні. Вони автоматизують рутинну роботу з сервісами, такими як WordStat або парсинг підказок і т.д.

Програма Slovo*b – це безкоштовна версія програми Кей Колектор з дуже урізаним функціоналом. Але якщо вам не потрібно постійно збирати семантику та працювати з величезною кількістю запитів, він цілком підійде.

Я покажу й ту, й іншу програму в дії. Як правильно налаштувати програми, подивіться в інтернеті. Я не акцентуватимуся на цьому.

Відкриваємо Slovoeb, копіюємо рядок з WordStat, натискаємо кнопку з червоними стовпцями та вставляємо туди дані. Натискаємо Почати збір. Зараз програма починає збирати всі запити з WordStat, що підходять під цю конструкцію.

Точно такі ж проробляєте маніпуляції та KeyCollector.

Далі вам залишається тільки чекати, доки програми закінчать свою роботу.

Але хочу одразу попередити, якщо у вас не встановлено антикапчу, будьте готові постійно вводити капчі (набори символів) від пошукових систем.

І не слід збирати занадто багато запитів, оскільки подальші етапи збору даних займуть у вас неймовірну кількість часу.

Отже, програми закінчили роботу, зібрали необхідні ключі. Якщо є необхідність, можна перебрати отримані ключі, оскільки програми зберуть, найімовірніше, і ключі, які вам не підходять. Їх варто відразу вилучити.

Зараз нам потрібно зібрати дані сезонності та частотності за ключами по регіону. Для цього натискаємо на значок монітора зі зростаючим графіком і чекаємо, доки сервіс збере дані.

Для кейколектора приблизно так само.

Після того як програма зібрала дані сезонності (це може тривати й кілька годин), їх необхідно вивантажити в Excel файл.

У KeyCollector необхідно натиснути на маленький трикутник біля значка збору, випаде меню і там натиснути експортувати дані сезонності.

Так само і в слово*бе.

Після того як ви вивантажили файл, можна перейти до його оформлення та аналітики.

Оформляємо красиво всі заголовки колонок і починаємо працювати з цифрами.

Аналітика таблиці сезонності

Для початку щомісяця давайте порахуємо суму частотностей за всіма запитами.

Зробимо це під колонками з даними за допомогою оператора СУМ.

Ці дані покажуть, наскільки цікавилися даною нішою клієнти. За даними можна побудувати графік, щоб зрозуміти трендовість. Виділяємо комірки з сумами під даними та будуємо графік.
За графіком бачимо, що пік запитів на айфон 10 вже пройшов, але зараз вимальовується ще зростання. З чим це пов’язано, зрозуміємо пізніше.

Отже, щоб зрозуміти, наскільки зріс попит цього року порівняно з минулим, підсумовуємо значення за 12 місяців попереднього періоду та за 12 місяців поточного періоду. Потім обчислюємо різницю між ними, щоб зрозуміти, наскільки позитивна динаміка і чи є зростання, чи вже йде падіння.

Можна виділити позитивну різницю зеленим кольором, а негативну – червоним.

Також нам дуже важливо розуміти, наскільки зріс попит. Тому ми знайдемо співвідношення сум частотностей за другий рік по відношенню до першого. Це дасть нам розуміння масштабів зростання.

Але також врахуйте, що запит може бути новим і частотки 2 роки тому в нього не було (рівна 0), а ділити на нуль не можна. Тому необхідно врахувати це в формулі.
Можна, можливо.

Після того як ви порахували Коефіцієнт, у нас у таблиці виділилися запити, які показують величезний коефіцієнт зростання. Це нові запити. Вони й призвели до другого стрибка.
Тепер потрібно ці запити виділити та зрозуміти, які з них дали саме новий тренд.

Тут новий тренд слід оцінювати за двома критеріями.

Перший – якщо частота за перший період 0, а за другий період більша за 0, тоді це новий запит, який тільки з’явився і може означати, що це повноцінно новий тренд.
Другий – якщо зростання запиту більше, ніж середнє зростання всіх запитів.

Якщо хоча б одна з умов виконується, виводимо цей запит. І з них можна провести окрему аналітику.

За допомогою вивантаження сезонності ми отримали розуміння, які запити зараз мають тренд, що зростає.

Аналіз через Google Ads

Другий інструмент, який дозволить проаналізувати сезонність і трендовість запитів – це Google Ads. З недавніх пір Google при зборі ключів також почав надавати дані щодо частот запиту за останній рік.

Для того щоб зібрати ключі під Google, необхідно мати обліковий запис в адс зі запущеною рекламою, інакше дані не будуть збиратися коректно.
Заходимо в обліковий запис і вибираємо пошук нових ключових запитів.

Навіть на етапі підбору ключів сервісом можна переглянути графіки за запитами.

Отже, вивантажуємо файл і перебираємо потрібні нам запити.

Після того як перебрали семантику з розвантаження, можна оцінити кілька параметрів.

  1. Конкуренція запитів. Ця цифра показує, наскільки багато налаштовано та запущено реклами на цей запит.
  2. Приблизна ціна кліка в контекстній рекламі. Для розрахунку вартості контексту вона марна, але як орієнтовну вартість її взяти можна.
  3. Місячні частотності за останній рік.

Через те, що у нас є тільки частотність за останній рік, дуже складно виконувати глибшу аналітику, як при вивантаженні з вордстату. Проте з цієї таблиці також можна отримати деякі дані.

Розраховуємо суми запитів помісячно.

І будуємо за ними графік, щоб зрозуміти загальний вигляд тренду.

Далі проводимо обчислення, які показують, наскільки позитивна чи негативна динаміка запитів.

  1. Різниця між першим та останнім місяцем покаже, чи є падіння тренду.
  2. Відношення другого півріччя до першого покаже, які запити зростають чи падають, і чи є динаміка зростання.
  3. Колонка Чи ростуть МІН показує, яка динаміка зростання за останні 2 місяці порівняно з мінімальним попитом за весь рік.
  4. Колонка Чи зростають СЕРЕДОВИЩЕ показує, яка динаміка зростання за останні 2 місяці порівняно з середнім попитом за весь рік.

Якщо коефіцієнт у колонці Зростає СЕРЕДНЬО більше 1, тоді такий запит можна розглядати як зростаючий.

Отже, ми проаналізували нішу ще одним інструментом.

Google Trends

Залишився останній, найнеточніший і ненадійний, але що вимагає уваги – Google Трендз – https://trends.google.com/trends/explore
Вбиваємо запит iphone x і дивимося лінію тренду.

На даний момент трендовість запиту нижче 50 одиниць і надалі падає.

Нижче є список схожих фраз, які також можна відкрити та перевірити.

Наприклад, iphone xs.

Дані з таблиці можна завантажити та відформатувати правильно та побудувати цей графік у екселі.
Після того як ми вивантажили та проаналізували запити за допомогою 3 сервісів, зрозуміли, що тренд айфонів 10 та інших в Україні потроху втрачається. Але при цьому в Росії тренд нових 10 xs зростає.

Скачати файл Excel (.xlsx)

 

Розрахунок витрат на канали залучення трафіку

Аналіз витрат на рекламу

Оскільки семантику ми вже зібрали, то проаналізувати орієнтовні бюджети та зразкову віддачу від реклами ми вже можемо на цьому етапі. Це дасть нам розуміння, скільки нам потрібно приблизно вкласти гроші в контекст, щоб отримати той чи інший результат.

Щоб ви розуміли, що таке контекстна реклама і як вона працює, можете переглянути мій минулий вебінар на тему залучення клієнтів. Але якщо стисло, то це тип реклами, в якому ви платите за кожен перехід на сайт рекламному сервісу. Тобто закінчилися гроші на рахунку – закінчилися переходи.

Залежно від розташування реклами, вона може ділитися на кілька типів: пошукова та медійна. Але основна суть у неї та сама.

Прогноз реклами в Яндекс Директ

  1. Отже, переходимо на сторінку – https://direct.yandex.ru/registered/main.pl ?cmd=advancedForecast.
  2. Вибираємо регіон, в якому ви хочете рекламуватись.
  3. Робимо налаштування кампанії.
  4. Додаємо ключові слова та натискаємо «Порахувати».

Після оновлення сторінки ви побачите велику таблицю. Вгорі таблиці є блок.

Вибираєте обсяг трафіку 85 або 62, прокручуєте вниз і шукаєте текст «експортувати в xls»

Натискаєте та зберігаєте файл.

У файлі у вас є вказівка ​​трафіку та його ціни.

У середньому конверсія сайту – від 1 до 3 відсотків. Ось і порахуйте, скільки з даної кількості людей стануть вашими клієнтами.

Наприклад, за 783456 рублів буде 69150 кліків. Із них близько 690 стануть клієнтами.

Вартість заявки – 783456/690 = 1130 рублів

Але врахуйте, що прогноз дає дуже приблизну вартість кліка та прогноз на кліки. Тому реалії можуть відрізнятися в бік збільшення ціни кліка та заявки.

Налаштування контекстної реклами Яндекс стартує від 3000 грн і залежно від обсягу робіт збільшуватиметься.

Прогноз реклами в Google Ads

Відкриваємо сторінку Google Ads та функціонал розрахунку прогнозних даних щодо контекстної реклами.

Після того як ви додали ключі, у вас з’являється можливість варіювати ціною кліка і при цьому отримувати прогнози на переходи та загальний бюджет.

У разі потреби можна завантажити всі запити та переглянути їх окремо.

Тобто виходячи з цього прогнозу, середня ціна кліка – 3,07 грн. Якщо врахувати вартість кліка та конверсію сайту – вартість заявки 307 грн.

Налаштування контекстної реклами Google стартує від 3000 грн та в залежності від обсягу робіт і джерел реклами (Пошук/КМС/Ремаркетинг/Gmail) буде збільшуватися.

SEO просування

Якщо ви збираєтеся працювати з даною нішою тривалий час і розширювати список товарів/послуг, то залучення пошукового трафіку безперечно має бути присутнім як один з каналів залучення клієнтів. Якщо ваш сайт новий, то SEO не даватиме результату відразу. Потрібно хоча б кілька місяців. Це пов’язано з «недовірою» пошукових систем до сайту. Google – це не голосний фільтр – пісочниця. Якщо у вас сайт старий і не був під санкціями, то при правильній роботі перші результати з’являтимуться вже за 1-2 місяці роботи, можливо, й раніше. Отже, мінімальна вартість SEO просування під ключ – з програмістом, копірайтером, посиланнями і т.д. – може коливатися від 10 000 до 25 000 грн. і більше на місяць, залежно від обсягу робіт, статусності компанії, розкрученості бренду SEO-студії.

Тобто вам необхідно бути морально готовим до того, що на перші місяці роботи з SEO потрібно вкладати, не отримуючи віддачі. Пошукове просування – це як величезний та важкий локомотив, який довго розганяється, але дуже важко його зупинити. І навіть після того, як заглушили мотор, він ще дуже довго котиться. Але потім всі витрати повністю компенсуються прибутком з продажу, навіть після припинення робіт з SEO. При правильному просуванні (білому) результати просування зберігатимуться не 1 місяць.

Отже, в середньому потрібно близько 15000 грн на SEO і з розрахунком на те, що повністю окупатися воно почне з 3-4 місяця.

Тобто якщо середня витрата на SEO до моменту окупності від 3-4 місяців, тоді на SEO потрібно близько 45-60 тис. грн. Якщо сайт невеликий, витрати можуть бути зменшені.

Зразковий кошторис на розробку сайту

Також дуже важливим є і джерело продажу вашого товару чи послуги. Здебільшого використовується лише 2 джерела:

Дані, наведені в цьому пункті, можуть бути недостовірними, оскільки кожне з агентств самостійно визначає вартість тієї чи іншої роботи з розробки сайту групи. У цій статті ми не розглядатимемо розробку групи для продажу та її розкручування, бо для деяких товарів і послуг група в соцмережі може бути неефективною. Ми розглянемо лише розробку сайту.

Отже, якщо у вас всього один товар, а все інше – це просто його модифікації, технологія великого інтернет-магазину може бути вам не потрібна. Достатньо створення односторінкового сайту, але він не підходить для SEO просування. Коли товарів у вас багато та вони різні за категоріями, необхідно створити повноцінний ІМ.

Приблизно за цінами (сайти з унікальним дизайном):

Якщо буде розробка на шаблоні, то вартість відсотків на 20-40% менше.

Точну ціну можна сформувати лише після повністю сформованого ТЗ/КП на розробку.

Відразу хочу дати рекомендацію, якщо ви збираєтеся створювати сайт під SEO-просування, краще не економити на SEO-фахівцеві та функціоналі. Реалізація більшості функціонала обходиться на 30% дешевше, якщо вносити його відразу під час розробки, а не перепилювати робочий сайт.

Скачати файл Excel (.xlsx)

Аналіз конкурентів

Ще одна деталь, яку потрібно осмислити, перш ніж відкривати бізнес, – аналіз конкурентів.

Вам потрібно зрозуміти, чи витримаєте ви ринкову конкуренцію з ними, чи маєте ви переваги, щоб схилити вибір покупця на свій бік. Адже просто багато реклами і купа трафіку з пошуку самі по собі не дадуть продажів. Ви повинні бути кращими за конкурентів. Ваші мінуси повинні бути меншими за мінуси конкурентів, і навпаки, ваші переваги повинні бути більш вагомими, ніж у конкурентів.

Наприклад, у конкурента безкоштовна доставка, а ви запропонуєте дисконтну картку на 200 грн, що повністю перекриє безкоштовну доставку тощо. Кожен ваш недолік у порівнянні з конкурентами має бути закритий якимось вагомим плюсом (перевагою). Або у вас має бути розкручений бренд, який вселяє довіру до вашого магазину.

Отже, зберіть усі критерії у вашій ніші, на які міг би дивитися ваш клієнт під час вибору партнера. Внесіть їх у таблицю кожен з нового рядка, а зверху візьміть від 3 до 10 топових конкурентів і випишіть за даними параметрами все, що пропонує конкурент.

Після цього виберіть усі топові переваги й застосуйте до себе. Чи ви це надаєте? Якщо ні, відзначте це і продумайте перевагу, що закриває це заперечення.
Наприклад, для ніші, що продає iPhone, підберемо критерії вибору:

Проводимо заповнення таблиці за своїми даними та даними конкурента, виконуємо аналітику кращих пропозицій та виявляємо розбіжності. Продумайте, як можна закрити різницю між тим, що пропонують вони і ви.

Завантажити файл Excel (.xlsx)
Також подібну таблицю чи список я запропонував би використовувати для фішок на сайті.

Наприклад:

Скачати файл Excel (.xlsx)
Розглядати цю таблицю не бачу особливого сенсу. Цю роботу повинен проводити спеціаліст-маркетолог або seo-шник. Вони точно знатимуть, наскільки той чи інший блок важливий, чи навпаки, неважливий.
Ви ж для себе можете просто виписати те, що вам сподобалося чи ні на сайтах конкурентів і запропонуйте впровадити на свій сайт.

Прорахунок вартості

Отже, маючи всі цифрові дані, ми можемо прорахувати вартість запуску вашого проекту в інтернеті (зараз я не маю на увазі запуск вашого бізнесу в цілому, я не можу сказати, скільки потрібно грошей на закупівлю товарів, підготовку документів і т.д.). Я маю на увазі запуск рекламної кампанії в інтернеті.

Також у вартість можна ще включити брендинг і неймінг – вартість від 25000 грн. Якщо у вас є ідеї щодо подальшого розвитку вашого бізнесу та бюджет не дуже обмежений, варто скористатися цією послугою. Якщо це короткочасний бізнес, то, мабуть, це буде зайвим капіталовкладенням, що не окупається. Включати до обов’язкової послуги ми його не будемо.

Розробка сайту – мінімум від 25 000 грн.

Налаштування контекстної реклами Google – мінімум від 3000 грн/разово.

Ведення реклами Google – від 2000 грн на місяць.

Бюджет на рекламу Google – від 5000 (бажано прораховувати за кількістю очікуваних лідів).

Налаштування контекстної реклами Яндекс – мінімум від 3000 грн/разово.

Ведення реклами Яндекс – від 2000 грн на місяць.

Бюджет на рекламу Яндекс – від 5000 грн (бажано прораховувати за кількістю очікуваних лідів).

SEO-просування сайту – від 15000 грн на місяць.

Скачати файл Excel (.xlsx)
Давайте зберемо всі дані в таблицю за місяцями (але терміни виконання робіт залежать від складності розробок та обсягу поставлених завдань).

Візьмемо мінімальні терміни та мінімальні ціни за послуги. Але хочу ще раз уточнити, що ДАНІ ціни, не кінцеві і в залежності від агентств і якості робіт можуть змінюватися іноді в десятки разів як у більшу так і в меншу сторону.

Але все ж таки давайте підіб’ємо підсумки.

Висновок

Разом ми прорахували, скільки мінімум нам потрібно грошей для того, щоб запустити та підтримувати постійне зростання вашого бізнесу саме в інтернеті. Але при аналізі бізнес-ніші та відкритті бізнесу є суб’єктивні та об’єктивні аргументи.

Об’єктивними аргументами є фінансові питання – це те, що можна прорахувати та висловити в цифрах. По суті, все, що зазначено в нашій таблиці, плюс витрати на відкриття самого бізнесу: персонал, закупівлі, приміщення, вартість відкриття компанії тощо.

Суб’єктивними аргументами, на мою думку, є порівняння з конкурентами та ваші потенційні переваги, внутрішнє чуття (так звана підприємницька жилка) – те, що порахувати фінансово не можна.

Тільки правильно та логічно зваживши всі суб’єктивні та об’єктивні аргументи, приймайте рішення щодо відкриття бізнесу.

схожі статті
підписатися:
Коментарі