Все про спецелементи в Яндексі

#SEO 25 August 2021 Оцінити статтю

Пошукова система Яндекс має у своєму арсеналі дуже багатий функціонал, що спрощує пошук інформації для користувачів. Інтерфейс пошукової видачі, окрім звичних сніпетів – рядків з назвами сайту у вигляді посилання та коротким описом, також розбавлений спеціальними блоками. Вигляд та призначення таких елементів змінюються залежно від характеру запиту.

Спеціальні елементи пошукової системи Яндекс

Для спеціальних елементів є загальноприйнятий термін – пошукові чаклуни (SERP Features). Спеціальні елементи формуються за рахунок обробки бази даних та сервісів Яндекса, а також великих офіційних інформаційних джерел, наприклад, Вікіпедія. Користувач може спостерігати чаклунів, коли шукає інформацію про актуальний курс валют, прогноз погоди, рецепт страви тощо.

Призначення

Основна функція «Чаклунів» – це дати якомога точнішу відповідь на запит прямо на сторінці пошукової видачі без необхідності переходити на сторонні ресурси. Блоки, які формуються на сторінці, містять вичерпну інформацію користувача. Елементи часто займають перші та останні рядки видачі, а також формується спеціальний додатковий блок з правого боку. Позиція чаклунів на сторінці видачі не статична і змінюється залежно від запиту та оновлення алгоритму. Чаклунники розбавляють сторінку видачі, для того щоб користувач якнайшвидше знайшов необхідну інформацію, а також рекомендують варіанти або продукти, які можуть його зацікавити.

Види чаклунів

Кожен вид спеціального елемента призначений певного типу запиту. Характери пошукових запитів можна умовно поділити на інформаційні, комерційні чи ГЕО. Алгоритми системи легко розпізнають тип запиту і виводять чаклуна з найбільш відповідним інтерфейсом. Далі детально розглянемо основні види.

Відповідний блок

Це чаклун у «нульовому рядку» видачі з короткою та повною відповіддю на інформаційний запит. Приклад теми запиту: рейтинги, рецепти страв, FAQ. Під відповіддю розташоване посилання на сайт-джерело.

Швидка відповідь

Якщо введений загальний або популярний запит, Яндекс використовує блок «Швидка відповідь». Різниця з попереднім чаклуном в тому, що в блоці не буде вказано посилання на джерело, оскільки пошукова система відображає дані зі своїх сервісів. Простим прикладом запиту може бути курс валют або калькулятор.

Адреси та картки

Це спеціальний блок, який виводиться при комерційному запиті, прив’язаному до певного розташування. Якщо ввести запит типу «супермаркет на старому Арбаті», з’явиться блок з обмеженим фрагментом картки, а також карусель із 10 організацій, які відповідають запиту. Дані беруться із сервісу Яндекса, тому чаклун запропонує перейти вам на карти.

Об’єктна відповідь

За принципом роботи, цей спеціальний елемент схожий на швидкі відповіді, але відображається тільки для запитів інформаційного характеру таких як імена відомих людей, фільмів або ТВ-шоу. Джерелом даних для цього чаклуна є власні послуги та Вікіпедія. Крім фото, в цьому блоці може відображатися відео контент.

«Блок знань»

Даний чаклун орієнтований на брендові запити. У спеціальному блоці виводиться повна інформація про компанію, рейтинги та відгуки, контактна інформація. Додатково будуть запропоновані інші схожі місця.

Зображення та відео

Чаклун виводить спеціальний блок на запит, який передбачає відповідь у вигляді графічного або відео контенту. Дані спеціальні елементи виводяться як для інформаційних, так і для комерційних запитів за умови достатньої оптимізації сайту. Таким чином, користувачі можуть бачити фото та цілі огляди на товари.

Карусель

Карусель – це частина спеціального блоку, яка містить вибірку варіантів на інформаційні запити: список серіалів, книг, футболістів тощо. Використовується для контентних сайтів.

«Яндекс.Маркет»

Чаклун для інтернет-магазинів, який відображає спеціальні елементи для комерційних запитів типу «ціна» або «замовити». Має одночасно кілька варіантів відображення блоку: у вигляді спеціального блоку праворуч від видачі, у вигляді посилання на «Яндекс Маркет» у будь-якому місці органічної видачі або у вигляді посилання на товар з позначкою «Реклама».

«Вам може бути цікаво»

Спеціальні елементи, які відображаються у вигляді додаткових блоків сірого кольору під сніпетом на сторінці видачі. Усередині блоку знаходяться текстові посилання зі схожими пошуковими запитами.

«Яндекс.Дірект»

Рекламні блоки також є спеціальними елементами Яндекса і займають перші та останні місця на сторінці пошукової видачі. Побачити їх можна лише під час введення комерційного запиту. Є додатковий вид цього чаклуна – “Всі оголошення Яндекс Директа”. Його можна побачити на будь-якій позиції органічної видачі як посилання на товар і блоками «Вам може бути цікаво».

Чати з організаціями

Чаклун, який виводить спеціальний блок чату з правого боку від видачі і дозволяє відразу розпочати діалог з організацією, що надає різні товари або послуги.

«Яндекс.Кью»

При введенні користувачем питання, сервіс Яндекса «Знавці» відразу виведе на сторінку пошуку відповідь, якщо знайде щось, що підходить у своїй базі даних.

Збагачені відповіді

У травні 2021 року компанія Яндекс почала тестування нового виду чаклуна – збагачені відповіді. А вже у липні повноцінно запустила сервіс. По суті, це різновид розширеного сніпету або блоку для сайту, в якому виводиться додаткова інформація. Особливості цього чаклуна в тому, що він доступний усім партнерам пошукової системи, а не лише сервісам Яндекса. За словами розробників, збагачені відповіді ранжуються у пошуковій видачі на загальних підставах. Таким чином, що краще ресурс відповідає на запит, то більше шансів отримати додаткові блоки на сторінці пошуку.

Види збагачених відповідей:

Принципи співпраці

Однак, для того щоб даний чаклун з’явився в сніпет, необхідно відповідати певним жорстким умовам або, як називають самі розробники, принципам. Фундаментом для партнерських взаємин буде повна інтеграція сайту з сервісами Яндекса та надання великої кількості внутрішніх даних, таких як трафік та фінансовий обіг.

Y1

Крім розширених сніпетів, розробники запустили в тестовому режимі нову версію пошуку Яндекс під назвою «Y1». В основі нового пошуковика лежить дві нові технології «YaTI» та «YaLM» – важкі нейромережі з величезною назвою «трансформер». Оновлений алгоритм не змінює головної місії компанії – користувач якнайшвидше повинен знаходити потрібну інформацію.

Крім нового дизайну, пошуковик також має поповнитися новими спеціальними елементами.

Пошук без пошуку

Швидкі відповіді отримуватимуть апдейт і будуть ставитися до групи чаклунів «Пошук без пошуку».

Приклади нових чаклунів:

Розумна камера

Новий чаклун умовно має назву «Пошук без слів». В основі закладено принцип розпізнавання предметів на фото. Досить просто відсканувати будь-який предмет, тварину чи людину для того, щоб чаклун зміг знайти потрібну інформацію.

Пошук без небезпеки

У пошуку з’явиться служба контролю якості, яка стежитиме за відгуками про кампанії та видаляти ті, які не мають смислового навантаження або фейкові. Користувач одразу бачитиме рейтинги магазинів та іншу корисну інформацію. Також, суттєво покращиться захист від сумнівних ресурсів та загроз. Додаткові блоки сигналізують про репутацію сайту.

Мобільний додаток

Тепер нову версію пошуку Y1 можна протестувати у мобільному додатку. Всі нові види чаклунів вже інтегровані в пошукову систему.

Окрім цього, можна ознайомитись з оновленим дизайном головної сторінки, спеціальних елементів у пошуковій видачі, а також інших нових функцій.

Укладання

Використання чаклунів значно спрощує пошук для користувачів, оскільки інформація подається у вигляді привабливих інформативних блоків. З іншого боку, багато рекламних блоків ускладнюють пошук потрібної інформації чи послуги.

На будь-якому сайті можна додати мікродані, які формують розширений сніпет. Якщо ваш сайт відповідає всім умовам пошуковика, то за допомогою чаклунів можна значно збільшити кількість трафіку.

Принцип застосування збагачених відповідей дає можливість усім майданчикам конкурувати з сервісами Яндекса на загальних умовах. У разі успішного проходження тестування Y1, невдовзі всі перейдуть на нову версію, що стане каталізатором для нових апдейтів спеціальних елементів.

Павло Власюк SEO фахівець
схожі статті
підписатися:
Від чого залежить вартість просування сайту
Від чого залежить вартість просування сайту
# SEO
Як оцінити та покращити поведінкові фактори на своєму сайті?
Як оцінити та покращити поведінкові фактори на своєму сайті?
# SEO
Як перевірити роботу SEO-фахівця?
Як перевірити роботу SEO-фахівця?
# SEO
Коментарі