Пошук з AI: альтернативи класичним пошуковим системам

Пошук з AI: альтернативи класичним пошуковим системам
Пошук з AI: альтернативи класичним пошуковим системам

Штучний інтелект вміє не тільки генерувати текст, а й допомагати у пошуках інформації. WEDEX розповість, як використати ШІ в якості альтернативи класичним пошуковикам.

Як штучний інтелект поступово займає нішу пошуковиків?

Штучний інтелект увірвався у нашу повсякденність раптово. Спочатку ШІ генерував дивакуваті картинки, але сьогодні це вже потужний інструмент для вирішення багатьох питань, зокрема — пошуку інформації в Інтернеті.

Станом на зараз ШІ здатен не тільки згенерувати текст або зображення, надати поради з приводу роботи або рутинних занять, а й значно спростити процес пошуку інформації. З останніми оновленнями такі AI-агенти, як ChatGPT, Grok, Brave AI та інші навчилися не просто надати витяг інформації з невідомих користувачу джерел, а й запропонувати конкретні посилання та допомогти у структуризації отриманих даних.

У цьому матеріалі поговоримо про 8 цікавих пошукових функцій ШІ від різних розробників та те, як це можна використати у SEO.

AI як пошуковик: вісім цікавих варіантів

Отже, на відміну від класичної пошукової системи, ШІ-агенти вміють не тільки надати перелік посилань, які підібрані пошуковими роботами за відповідністю тематиці, а й «свідомо» відокремити корисну інформацію. Так, AI не завжди точний, але вірогідність швидко знайти потрібні дані іноді переважають цю тимчасову особливість.

Почнемо наш огляд з найпопулярнішого на даний момент ШІ — ChatGPT.

1. ChatGPT та різні способи пошуку

Функція пошуку зʼявилася в ChatGPT відносно нещодавно, а саме 31 жовтня 2024 року. До того компанія OpenAI майже три місяці тестувала прототип системи, яка згодом отримала назву SearchGPT. Сама по собі SearchGPT не є пошуковою системою, але користувачі можуть використовувати її потужності таким чином.

SearchGPT працює на базі добре відомого інтерфейсу ChatGPT, отримати доступ до системи можна прямо у новій бесіді з чат-ботом. Пошук через штучний інтелект доступний наступними способами:

  • Окрема сторінка пошуку ChatGPT (новий чат).
  • У вже існуючому чаті.
  • На Desktop-версії додатка.
  • На мобільних версіях iOS та Android.
  • Розширення ChatGPT Search для Google Chrome.

ChatGPT шукає інформацію, спираючись на контекст, розуміння пошукових фраз та ключових слів. Особливо така стратегія стає в нагоді, коли мова йде про запити, повʼязані з географічними даними та недавніми подіями в світі.

Однією з переваг ChatGPT є той факт, що зазвичай до видачі потрапляють найбільш релевантні посилання. ШІ уникає рекламних оголошень та направляє користувача на справжні сайти, які відповідають контекстуальному запиту.

ChatGPT здатен видати на один запит від кількох до пʼяти посилань, що спрощує швидкий пошук, адже усілякі рутинні запити по типу «найкращий айфон в 2025 році» чи «який ноутбук краще підійде для ігор». З іншого боку, цілеспрямований пошук більш складного питання може зайняти більше часу.

Що важливіше, SearchGPT в цілому вже вбудований в звичайний ChatGPT, тобто для використання ШІ для пошуку необов’язково створювати новий чат. Для цього достатньо деталізувати запит, додавши щось на кшталт: «Крім інформації про телефон додай ще й посилання на огляди».

В цілому, ChatGPT можна використовувати й для SEO, адже він надасть найбільш релевантні посилання та не буде заангажованим у підбірці джерел. Результати, отримані в цьому ШІ-пошуку, слід додатково вивчити з точки зору SEO.

2. Grok

Grok — черговий чат-бот, який містить в собі функції ШІ-пошуку. Він створений компанією xAI та використовує не тільки базу Інтернет-мережі для надання інформації, а й спирається на дані мережі X (колишній Twitter). З недавніх пір також вміє генерувати зображення за допомогою AI-моделі Aurora.

Відмінна властивість Grok — функція цитування, яка буде корисна не тільки користувачам, а й SEO-спеціалістам. Само по собі Grok доступний через соцмережу X, а також на окремій web-сторінці.

Після конкретного запиту Grok надасть відповідь з посиланням на джерела. Якщо інформація про запит міститься у мережі X, то ШІ надасть посилання не тільки на веб-сайти, звідки брав інформацію, а й на пости.

Крім того, Grok пропонує велику кількість посилань на джерела — іноді до 25 штук за раз. Як і ChatGPT, Grok ігнорує рекламні оголошення, надає стислий витяг інформації з конкретних сайтів, які відповідають тематиці запиту. Це допомагає користувачу уникнути довгого скролінгу пошукової стрічки у спробі знайти потрібний сайт.

Grok може стати дійсно корисним інструментом для SEO-спеціалістів, адже, як і ChatGPT, надає конкретні посилання без зайвих рекламних сторінок чи інтеграцій. Серед додаткових переваг — наявність опцій DeepSearch (Глибокий пошук) та DeeperSearch (Ще глибший пошук).

Ці пошукові опції ідеально підходять для більш складних запитів, де нейромережі необхідно «обдумати» зміст та краще зрозуміти контекст питання. Користувачу буде навіть продемонстровано хід «думок» ШІ та процес пошуку відповідних джерел, а згодом — структурована інформація с посиланнями.

3. Perplexity

Perplexity — повноцінна пошукова система в форматі ШІ-агента. Вона вже більше схожа на знайомий всім на пошуковик та має й інші особливості, притаманні тому ж Google Chrome.

Perplexity може працювати як за принципом класичного пошуку інформації, так і у форматі лінгвістичної мовної моделі, яка може надавати контекстуальні відповіді. AI працює на базі інфраструктури Azure та моделі GPT-3.

Станом на зараз існує безкоштовна та платна або професійна версії. Єдине обмеження безкоштовної версії це кількість запитів на день. Користувач безкоштовно може виконати пʼять «професійних» запитів на день, інші запити будуть умовно «звичайними». Для кращої персоналізації відповідей можна створити профіль користувача.

Професійна версія пропонує:

  • 300 професійних пошуків в день;
  • ШІ-моделі для аналізу результатів пошуку на вибір (GPT-4o, Claude-3, LLama 3.1);
  • необмежений доступ до аналізу файлів;
  • доступ до генерації зображень.

Perplexity також має декілька цікавих блоків, як-от Related — аналог «Схожих питань» від Google — або Images, в якому можна знайти контекстуальні відповіді, картинки та фото.

4. YOU AI

YOU AI представляє з себе пошукову систему на базі штучного інтелекту. І хоча YOU AI пропонує можливості пошукових систем, по факту вона є чимось середнім між ШІ та пошуковиком. YOU AI — повноцінний пошуковий бот, який може не тільки надати інформацію по запиту, а й реагувати на останні події та новини.

Станом на зараз YOU AI пропонує чотири режими роботи ШІ:

  • Інтелектуальний режим — це режим роботи нейромережі за замовчуванням.
  • Genius Mode — «роздуми» ШІ з наступною візуалізацією даних у вигляді діаграм та аналіз файлів.
  • Режим дослідження — ШІ пропонує більше тематичних та контекстуальних посилань та відповідних цитат.
  • Режим творчості — режим, в якому YOU AI створюватиме зображення за промптом.

YOU AI доступний у вигляді web-версії, додатку для iOS та Android й розширення для Google Chrome.

У відповідь на запит YOU AI надаватиме розгорнуту відповідь з вказанням джерел, звідки була взята та чи інша інформація. З останніми оновленнями зʼявилася можливість також отримувати додаткові контекстуальні зображення, відео та новини за темою запиту. Однак основний фокус зроблений на пошуку саме текстової інформації.

Існує три версії YOU AI: безкоштовна, Pro та Team. Безкоштовна модель має обмежену кількість доступних запитів, у той час як Pro і Team — ні. В цілому, YOU AI надає корисні результати пошуку, але також трапляються й рекламні оголошення, зі змістом запиту неповʼязані.

Andi Search — це ще одна повноцінна пошукова AI-система. ШІ пропонує «чистий» пошук без додаткової реклами та з акцентом на безпеку та конфіденційність користувача. За результатом перевірки Talc AI SearchBench, Andi Search займає перше місце за точністю пошуку, випереджаючи Google Gemini, ChatGPT та Perplexity.

Причиною таких результатів є три головних відмінності Andi Search:

  • Andi Search — це повноцінна пошукова система, створена на базі ШІ, а не навпаки, як той же ChatGPT. Andi Search шукає інформацію по контексту по всьому доступному для нього Інтернету, а не тільки по найбільш релевантним відповідям Google, Bing чи Yahoo.
  • Всі додаткові матеріали (фото, картинки, звіти та посилання) пропонуються таким чином, щоб зміст відповіді був у контексті запита користувача, а не простим переліком.

На початковий запит Andi Search видає короткий витяг найбільш релевантної на його думку інформації. Трохи нижче є кнопка «Show Results», яка відкриває доступ до більшої кількості релевантних посилань за темою. Також нейромережа пропонує згенерувати текст на основі того, що знайшла.

Ще однією особливістю Andi Search є додатковий контекстуальний пошук по зображенням та навіть відео. Для людей, які піклуються про свою безпеку в Інтернеті, Andi Search також є, що запропонувати — нейромережа не збирає файли cookies, не ділиться даними пошуку. Що найцікавіше, Andi Search навіть блокує відстежування FLoC від Google, тож через цю нейромережу корпорація не зможе дізнатися про те, хто саме здійснює пошук.

Andi Search пропонує можливість очистити локальні налаштування та скинути пошук, що також є корисною функцією. Станом на зараз Andi Search є одним з найкращих варіантів за глибиною пошуку.

6. Brave AI

Brave AI або Brave Leo AI — ще одна пошукова система, яка орієнтована на конфіденційність та безпеку. Компанія Brave існує вже не перший рік, а відома більшості користувачів своїм браузером. Сьогодні ж компанія також працює над власною AI-пошуковою системою.

Візуально Brave AI сильно нагадує Google, але з більш простим та ненавантаженим інтерфейсом. У стрічці пошуку наявна кнопка «Отримати відповіді за допомогою ШІ», яка створить обʼємну відповідь на запит прямо перед усіма посиланнями, знайденими за темою. У відповіді Brave AI також вкаже джерела, з яких була «підтягнута» інформація.

Brave автоматично приховує персональну інформацію користувача, зокрема IP-адресу, а дані запитів видаляються через 30 днів. Для отримання розгорнутих відповідей за запитами Brave використовує модель Claude 3.

В цілому, Brave набагато ближче до класичних пошуковиків, ніж всі інші ШІ-моделі зі списку. Ймовірно, що саме так виглядатиме браузер майбутнього — класична стрічка посилань з можливістю активувати додатковий ШІ-режим з більш глибоким пошуком.

7. Phind

Phind — система пошуку інформації, яка позиціонується як «від розробників для розробників». Сфокусована на наданні текстової інформації за запитом. Phind пропонує зрозумілий у користуванні інтерфейс, надає структуровані відповіді з посиланнями на першоджерела та пропонує отримати більше інформації за темою за допомогою опції «Dive deeper», яка надає додаткові питання.

Однією з головних переваг Phind перед іншими ШІ є акцент на програмуванні та тематичних запитах. Phind вміє читати та вивчати код, допомагати у пошуках документації та обробляти набори даних.

З недоліків системи хочеться виділити галюцинації. Phind не страждає на них перманентно, але якщо запит дуже складний, то ШІ почати видавати некоректні відповіді. Значуща перевага — посилання на авторитетні джерела, особливо щодо тематики програмування.

Існує звичайна та Pro версії. Власники Pro-версії можуть обрати більш просунуті лінгвістичні моделі, як-от GPT4o, Claude Sonnet & Opus.

8. SciSpace

Якщо попередня ШІ-система створювалася переважно для розробників, то SciSpace, раніше відома як Typeset, розроблена для спрощення роботи з науковими дослідженнями, написання та публікації академічних праць.

SciSpace пропонує доступ до великої бази наукових знань, яка містить більше 270 мільйонів наукових статей. Одна з найбільших переваг цього сервісу полягає у можливості пошуку без конкретних ключових слів. Замість ключів можна використовувати контекстні фрази, які можуть бути повʼязані з суттю запиту лише тематично.

Додатковою перевагою для науковців, студентів та школярів буде й функція AI Copilot, яка допоможе краще зрозуміти результати пошуку та отримані дані. SciSpace має доступ до 88 000 наукових журналів та профільних видавництв, що розширює можливості пошуку будь-яких даних у науковій сфері. Важливим інструментом також є перевірка на плагіат, яка реалізована за допомогою інтеграції з Turnitin. SciSpace підтримує більше 75 мов, що дає можливість шукати інформацію не тільки в англомовних джерелах.

Існує чотири версії SciSpace: безкоштовна з обмеженою кількістю запитів, Premium з додатковими мовними моделями, Advanced з усіма особливостями Premium та додатковим режимом глибокого аналізу, Teams з усіма можливостями Advanced та можливістю працювати в команді.

Висновки та додаткові поради

Пошук ШІ — нова галузь, яка тільки набирає обертів. Втім, вже зараз можна відокремити як мінімум вісім корисних нейромереж, що й зроблено в цьому матеріалі. Головними перевагами пошуку ШІ є:

  • Швидкість — користувач отримує структуровану відповідь без необхідності скролити стрічку результатів.
  • Інтерпретація — ШІ самостійно надасть короткий звіт з запиту та перелік використаних джерел, які користувач зможе вже самостійно дослідити.
  • Відсутність реклами — за деякими виключеннями, ШІ-пошук здійснюється без додаткових показів реклами, а ШІ-агенти ігнорують рекламні повідомлення від Google. Це дозволяє отримати більш конкретну інформацію, незаангажовану рекламою.

З іншого боку, використовуючи ШІ для пошуку інформації, варто враховувати наступні ризики:

  • Помилки — AI досі має велику кількість похибок у своїх відповідях, особливо коли мова йде про складні запити або запити за темами, які недостатньо висвітлені в загальнодоступному Інтернеті. В таких випадках можна звернутися до профільних нейромереж на кшталт Phind чи SciSpace або спробувати пошукати інформацію власноруч.
  • Галюцинації ШІ — не можна віднести до помилок, адже помилки зазвичай носять фактологічний характер. Галюцинації у випадку зі штучним інтелектом це внутрішні проблеми нейромережі, які можуть траплятися з різних причин. Головний наслідок цього — зниження точності або повна невідповідність відповіді до початкового запиту.
  • Монетизація — більшість профільних ШІ пропонують гідні результати пошуку на безоплатній, але найбільш доцільних та точних результатів можна досягти тільки використовуючи платні версії.

З точку зору SEO, результати пошуків ШІ варто окремо вивчати в кожному випадку — ймовірно, що статті, які потрапляють в цю пошукову видачу дійсно є більш релевантними та потребують більш глибокого дослідження, яке відповість на питання: «Чому ця стаття була сприйнята AI як доцільна?».

Олександр Романенко
Team Lead/Senior SEO-спеціаліст
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    17/06/2025
    Правильно налаштована система внутрішнього перелінкування не лише підвищує видимість сайту в пошуковій видачі, але й сприяє передачі авторитету (link equity) між сторінками. А це позитивно впливає на SEO.

    01/04/2025
    Favicon або favourite icon (улюблена іконка, картинка) — це невелике зображення розміром 16х16 пікселів, яке використовується у браузерах для ідентифікації сторінки або сайту.

    16/09/2022
    Поведінкові фактори (ПФ) – метрики, значення яких формується на основі досвіду відвідувачів сайту, і які впливають на ранжування сайту і його сторінок пошуковими системами при формуванні видачі за пошуковими запитами.

    Останні статті по #SEO
    21/07/2025
    У цьому матеріалі поговоримо про 8 цікавих пошукових функцій ШІ від різних розробників та те, як це можна використати у SEO.

    18/07/2025
    Для якісного SEO найважливіші саме ті посилання, які ведуть з інших джерел на ваш сайт або навпаки — з вашого сайту на якесь джерело.

    17/07/2025
    Розуміння того, як працюють PBN, дозволяє маркетологам і власникам сайтів оцінити як потенційні короткострокові вигоди, так і довгострокові ризики, і в підсумку обрати найбільш відповідну стратегію просування.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову