Що таке URL-адреса сайту?

Що таке URL-адреса сайту?
Що таке URL-адреса сайту?

Наявність унікальної адреси сайту важлива складова просування та маркетингової стратегії. WEDEX розповість про те, що таке URL-адреса сайту та як її правильно обрати.

Що таке URL?

URL (він же Uniform Resource Locator або уніфікований локатор ресурсів) — це адреса вашого сайту в мережі. Термін був придуманий «батьком-засновником» інтернету Тімом Бернерсом-Лі в далекому 1990 році та використовується понині.

URL адреса забезпечує доступ до сайту. Простими словами, електронна адреса являє собою запис про те, де саме розташований сайт, а браузер використовує цю адресу для надання доступу користувачу до сайту або окремих матеріалів з серверу.

Електронна адреса веб-ресурсу є важливою складовою SEO-оптимізації сайту. Пошукові системи аналізують не тільки вміст сторінки, а й URL, який до неї веде. Електронна адреса сайту повинна бути зрозумілою та інформативною не тільки для пошуковиків, а й для користувачів. Якісно сформований та оптимізований URL позитивно вплине на ранжування сторінки у пошуковій видачі та імовірніше «знайде» свого користувача.

Структура електронної адреси сайту

URL-адреса складається з кількох основних частин. Окрім безпосередньої адреси сторінки до складу посилання також входять протокол, порт, доменне ім’я та шлях до сторінки. Розповімо більш докладніше про кожну з цих частин.

Структура електронної адреси сайту | WEDEX

Протокол

Протокол представляє з себе першу частину електронної адреси. Він вказує браузеру на те, як саме слід взаємодіяти із сервером, на якому знаходиться сайт, які дані приймаються, а які відправляються.

Більшість сайтів в мережі працюють на двох протоколах зв’язку: HTTP та HTTPS

Ці два протоколи відрізняються рівнем безпеки. HTTPS вважається сучасним стандартом та використовує шифровану передачу даних. HTTP деякі браузери та пошуковики вважають ненадійним протоколом, про що повідомляють користувача при спробі зайти на сайт, що використовує цей протокол.

HTTP та HTTPS підтримуються за замовчуванням, а тому при введенні електронної адреси в пошукову строку їх можна не писати. Приклад: wedex.com

Домен

Наступним у URL за протоколом йде доменне ім’я сайту. Після того, як браузер зрозумів, за яким протоколом працює посилання, він здійснює пошук за унікальним ім’ям сайту за допомогою DNS (система доменних імен). Ця система здійснює «переклад» доменного імені на зрозумілу комп’ютеру IP-адресу.

Порт

Протоколи HTTP та HTTPS працюють через порти. Порти це такі собі «канали» зв’язку, через які відбувається обмін інформацією. Для HTTP та HTTPS за замовчування використовуються порти під номером 80 та 443 відповідно.

Точні значення портів користувачу зазвичай непотрібно знати чи запам’ятовувати, адже браузери вміють автоматично підставляють вказані вище значення. Але якщо сайт використовує якісь нестандартні порти, то його слід вказувати в URL-адресі напряму.

Шлях

Браузер вже зміг дістати з URL протокол та знайшов сайт на сервері. Що далі? А далі необхідно знайти конкретну сторінку. Для цього використовується наступна частина електронної адреси — так званий шлях. Англійською ця частина ще називається path.

З боку сервера сайт зазвичай виглядає як набір тек, а кожна окрема сторінка — як файл. Тому, наприклад, сторінка з історією компанії буде розташовуватися за таким URL: https://example.com/about.html. Але із цим є деякі нюанси.

Особливості електронних адрес у системах CMS

Багато сучасних сайтах працює на базі CMS або конструкторів сайтів. Найвідоміші приклади: WordPress, Weblium, Framer. Ці конструктори створюють сторінки та формують їхні URL-адреси динамічно, спираючись на записи про них у базі даних.

Простими словами, наявна електронна адреса на WordPress-сайті не завжди відповідає реальному файлу на сервері.

Параметри URL

У більшості випадків адреси складаються з описаних вище частин. Але для додаткових налаштувань відображення сторінки чи веб-ресурсу можуть використовуватися параметри. Їх можна знайти в кінці URL і на відміну від основної частини електронної адреси, вони відокремлюються не через «/», а через «?» та розділяються між собою знаком «&».

Якірці

Якірці (або анкори, або anchors) це прямі посилання на конкретні частини сторінки. Наприклад, маємо на одній сторінці сайту великий довгочит із тридцятьма підрозділами, а на іншій сторінці коротку статтю, яка посилається на нього.

Щоб не змушувати користувача переходити на сторінку з довгочитом та вручну шукати необхідне місце, ми можемо сформувати URL-посилання на сторінку та вказати у ньому конкретний підрозділ.

Якірці ставлять у URL після знаку решітки «#» та вказують конкретний ідентифікатор обʼєкту чи тексту, на який робиться посилання.

Види URL

Загалом виділяють два типи електронних адрес — статичну та динамічну. Дізнаємось про те, чим вони відрізняються та яка відмінність між абсолютною та відносною адресою.

Статичний URL

Статична електронна адреса це незмінна адреса веб-ресурсу. Вона не містить додаткових параметрів та посилає на сторінку, яка має однаковий зовнішній для всіх користувачів. Як правило, такі посилання є простими та зрозумілими як для користувачів, так і для пошукових систем, а також краще індексуються.

Такі URL використовуються для постійних сторінок, тобто для основних сторінок сайту: головна, контакти, інформація про компанію. Також такі електронні адреси більш дружні для пошуковиків, тож їх краще використовувати у SEO-оптимізації.

Динамічний URL

Динамічна URL-адреса генерується з урахуванням запиту користувачів. Вона може містити параметри на основі запиту, у «тілі» посилання можуть бути символи ?, &, =.

Використання динамічних посилань буде доцільним на сайтах великих інтернет-магазинів, при створенні персоналізованих сторінок для конкретної групи користувачів, під час фільтрації товарів за кольором, брендом, ціною тощо.

Абсолютна та відносна адреси

Під абсолютною та відносною електронною адресою мається на увазі два різни типи вказання шляху до сторінки або файлів. Абсолютний URL — це пряме посилання на шукомий обʼєкт чи сторінку. Наприклад: https://example.com/images/logo.png. У цьому прикладі, якщо ввести цю електронну адресу у пошукову строку браузеру, ми побачимо конкретне зображення з сайту.

Відносний URL — це скорочений шлях до сторінки або обʼєкту в межах сайту. У такій електронній адресі не вказується домен та протокол, залишається лише безпосередній шлях до сторінки. Наприклад: /images/logo.png.

Такий тип URL використовується переважно розробниками чи власниками сайту для формування структури файлів та тек на сервері. Ще одним прикладом використання відносних адрес може бути створення дерева посилань на самому сайті.

Формати URL

Посилання може бути створене у декількох основних форматах. Поговоримо детальніше більше про переваги та недоліки кожного з них.

Транслітерація

Транслітерація добре знайома майже кожному користувачу мережі. Часто веб-сайти мають так URL-посилання у такій формі: https://site.com/yak-stvoryty-gru. У цій адресі після домену можна побачити транслітеровану назву сторінки: «Як створити URL».

Такі посилання легше сприймаються пошуковими системами, тому для кращого ранжування сторінок можна використовувати транслітерацію в посиланні на сайт. З недоліків транслітерації зазвичай виділяють:

  • Спірні варіанти написання — правила транслітерації не завжди відповідають нормам сучасної української мови та перекладам на англійську. Тому при транслітерації посилання можуть виникати неприємні казуси, як-от «kiev» замість «kyiv».
  • Зрозумілість — транслітеровані адреси не завжди інтуїтивно зрозумілі носіями мови. Наприклад, «shkola» не так вже й схожа на «школа».
  • Компактність — повертаючись до норм перекладу української мови слід згадати, що деякі слова, зокрема топоніми, не дуже компактні, тому замість «запоріжжя» в посиланні буде монструозне «zaporizhzhia».

Латиниця

Латинізовані URL це стандарт — більшість посилань в інтернеті сформовані саме з англомовних слів. Це найпоширеніший тип електронних адрес, максимально зручний та зрозумілий користувачам з усього світу. Крім того, пошуковики також більш точно ранжують сторінки з такими URL. Але є нюанси:

  • Знання англійської — для формування коректної латинської URL-адреси необхідне знання мови. Наприклад, «магазин» англійською можна назвати і як «shop», і як «store». Для кращої відповідності та покращення ранжування слід обрати більш підходящий варіант.
  • Втрата автентичності та зрозумілості — якщо сайт чи сторінка орієнтовані на українського користувача, то складні та довгі електронні адреси англійською можуть відлякати користувача.

Кирилиця

Оптимальний вибір для електронної адреси україномовного сайту з точки зору розуміння змісту URL користувачем. Але з боку SEO — чи не найгірший варіант. Пояснюємо чому:

  • Проблеми з кирилицею — більшість пошуковиків погано працюють з кириличними символами, а отже і ранжування таких сторінок буде проблемним.
  • SEO — seo-оптимізація та подальше просування буде ускладнене проблемами із індексацією сторінок у пошуковиках.
  • Незручність — так, кирилична адреса буде зрозуміла для користувача у браузері, але при спробі скопіювати посилання, URL набуде нечитабельного вигляду по типу «%D0%BF%D1%80%».

ЛЗУ або людино-зрозумілі УРЛ (посилання)

Людино-зрозумілі або людино-читані URL це оптимальний варіант для сайтів, мова яких не англійська та основна аудиторія, наприклад, українці. Цей варіант оптимальный для SEO, читається природньо, формується з урахуванням актуальних правил транслітерації мови. Що слід памʼятати при створенні ЛЗУ:

  • Важливість ручного налаштування — не всі CMS правильно транслітерують URL, тому для кращих результатів слід вручну переписати посилання.
  • Некоректне налаштування призведе до появи довгих та незрозумілих адрес.
  • У складних структурах, особливо у CMS, в URL може зʼявитися зайвий дубляж слів чи розділів: site.com/katalog/velosypedy/miski/miski-2024.

Скорочення URL-посилань

Довгі електронні адреси сайтів можуть бути складними для запам’ятовування. Для того, щоб зробити URL більш коротким та простим використовують різноманітні сервіси скорочення посилань. Серед них: TinyURL, Bitly, Rebrandly, T2M. Принцип роботи у них однаковий, але ціни та можливості відрізняються.

Зауважимо: використовуйте надійні та перевірені сервіси скорочення посилань. Якщо сервіс перестане працювати за місяць-два, то усі скорочені електронні адреси доведеться створювати ще раз.

Ось деякі поради по скороченню URL-адрес:

  • Не скорочуйте URL-адреси у гіпертексті. Навіть якщо посилання велике, воно все одно буде сховане за основним текстом.
  • Використовуйте короткі адреси свідомо. Скорочені посилання підійдуть для соцмереж, email-листів та розсилок або в описах відео на YouTube.
  • Не скорочуйте коротке. Якщо сам по собі URL вже коротка, то його можна залишити як є.
  • Не всі користувачі довіряють коротким посиланням, а тому далеко не всі ваші клієнти будуть переходити за ними.

На що звернути увагу при формуванні URL для веб-ресурсу

Для того, щоб URL не тільки справно виконував свою задачу, а й допомагав у просуванні сторінки, слід звернути увагу на наступні моменти:

  • Використання ключових слів — наявність ключових слів в електронному посиланні також впливає на SEO-просування. Втім, зловживати ключами не варто, адже ефект буде протилежний.
  • Оптимізуйте URL — занадто довге посилання не тільки складно читати користувачу, а й складніше просувати. Якщо довжину посилання не можна змінити через технічні особливості сайту, то використовуйте сервіси по скороченню адрес.
  • Уникайте кириличних URL — у крайньому випадку використовуйте транслітерацію. Посилання з кирилицею дуже погано ранжуються пошуковиками.
  • Уникайте зайвих символів — посилання повинно бути лаконічним та зрозумілим. Якщо URL не потребує зайвих параметрів, то не використовуйте їх та не перевантажуйте посилання.

Висновки

В цьому матеріалі ми зʼясували що таке URL, розібрали структуру електронних адрес, дізналися про формати URL та на що звернути увагу під час формування посилань. Ось що треба памʼятати про URL-адреси:

  • URL-адреса — унікальне посилання, яке має кожна сторінка та веб-ресурс в мережі.
  • Електронне посилання має декілька складових частин — обовʼязкові (протокол, доменне імʼя, шлях до сторінки) та опціональні (параметри, якірці, порти).
  • Оптимальний варіант URL-посилань для неангломовних сайтів — семантичне або ЛЗУ. Такі адреси краще індексуються пошуковиками та зрозумілі користувачу.
  • Електронну адресу сайту можна зайти у рядку пошуку у верхній частині браузеру.
  • Під час формування URL памʼятайте про лаконічність, зрозумілість та чистоту посилання. Не перевантажуйте його непотрібними символами, параметрами.

Залишайтеся з WEDEX та дізнайтеся про інші корисні інструменти інтернет-маркетингу!

Олександр Романенко
Team Lead/Senior SEO-спеціаліст
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    14/03/2025
    Локальне SEO представляє з себе комплекс заходів, які спрямовані на покращення ранжування сторінки сайту в результатах місцевого або локального пошуку Google.

    04/06/2021
    Digital маркетинг – це набір маркетингових методів та інструментів, що використовують цифрові канали для залучення та утримання споживачів. І якщо Інтернет-маркетинг, обмежений застосуванням інструментів тільки мережі Internet, то Цифровий (Digital) включає, крім згаданого, використання реклами та просування поза Мережею, тобто, використовує цифрові ресурси в онлайн та офлайн режимах при просуванні.

    13/03/2023
    Зворотні посилання, безумовно, є одним із основних факторів ранжування сайту в Google. Зовнішні беклінкі допомагають користувачам отримати інформацію або послугу на сайті і, також, «повідомляють» пошуковій системі про наявність корисного контенту з достатнім рівнем експертності.

    Останні статті по #SEO
    19/06/2025
    Кожне оновлення Google — це зміни в алгоритмах пошуку, які можуть вплинути на видимість вашого сайту. Іноді це незначні правки, іноді — масштабні Core Updates, що переналаштовують принципи ранжування.

    18/06/2025
    Картинки вже давно стали невідʼємною складовою SEO сайту та вимагають особливої уваги до себе не тільки зі сторони SEO-спеціалістів, а й веб-розробників.

    17/06/2025
    Пошукові роботи сканують усі наявні в мережі сайти для того, щоб з’ясувати їхню відповідність до конкретної тематики. Коли Google зрозуміє, до якої категорії відноситься веб-ресурс або конкретна сторінку, він почне рекомендувати її користувачам.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову