Міграція сайту: основні види та покроковий чеклист

Міграція сайту: основні види та покроковий чеклист
Міграція сайту: основні види та покроковий чеклист

Міграція сайту — багатоетапний процес, який вимагає уваги. WEDEX розповість про те, як успішно провести перенос з мінімумом проблем.

Що таке міграція сайту?

Під міграцією сайту (або переносом сайту чи домену) зазвичай мають на увазі зміни розташування цього самого ресурсу в мережі. До міграції відносять зміни у доменних іменах, компаніях хостингу, сервера, CMS тощо. Досить часто перенос сайту стає частиною ребрендингової стратегії чи відбувається задля імплементації нових технологій.

Міграція — непростий процес, але його можливо провести без значущих «втрат». Втім,  некоректний перенос сайту може спричинити ряд проблем, які можуть сильно вдарити по SEO та ранжуванню нової версії сайту у майбутньому.

Основні причини міграції сайту

Через те, що процес переносу може викликати труднощі, причини міграції зазвичай вагомі та такі, що можуть переважити ймовірні проблеми у майбутньому. Отже, ось декілька основних причин переносу:

  • Покращення показників працездатності — створений вами веб-ресурс з часом може почати працювати некоректно. Наприклад, через великі обсяги даних сайт відмовляється швидко обробляти запити, матеріали не оптимізовані під використання на сучасних системах тощо. Для покращення цих показників, а також SEO, слід розглянути можливості по переносу на більш працездатний сервер чи домен.
  • Покращення досвіду користування — користувацький досвід напряму впливає на ефективність вашого сайту. Крім вище зазначених проблем, на SEO може впливати дизайн (який іноді неможливо оновити за наявних умов та інструментів) та зрозуміла навігація. Якщо наявні засоби не допомагають, зазвичай власники сайтів переносять веб-ресурс на більш нові CMS або наново переписують вже існуючий сайт.
  • Покращення ранжування ресурсу та сторінок — ще один напрямок, який відноситься до SEO. Завдяки переносу зʼявляється можливість використати нові SEO-техніки для покращення ранжування. До того ж, якісно зроблена міграція дозволяє «не тягнути» на новий домен чи сервер старі помилки, що повинно позитивно вплинути на подальшу роботу сайту.
  • Ребрендінг — зміна впізнаваного стилю для існуючого домену або сайту.

У більшості випадків власники сайтів добігають до міграції через усі або більшу частину причин зазначених вище.

Які бувають міграції сайту?

Як вже зрозуміло з контексту, перенос веб-ресурсу може відноситися до різних напрямків. Основні види міграції сайту наступні:

  • Зміна домену — іноді ситуація вимагає зміну доменного імені на більш відповідне. Наприклад, було example.com, але, відповідно до нової SEO-стратегії, краще буде bestexample.com.
  • Зміна хостингу — поточний постачальник послуг хостингу може раптово підняти тарифи або іншим чином продемонструвати відсутність стабільності, яка критично важлива для ресурсу та його власника. Таким чином виникає потреба змінити компанію-хостинг, а разом із ним — набор послуг.
  • Зміна CMS — системи керування контентом з часом можуть все менше відповідати вашим вимогам. Наприклад, Wix став занадто простим, а WordPress — складним. У таких умовах можна змінити CMS на якусь більш доцільну
  • Оновлення протоколів — не настільки глобальний процес, як зміна серверу чи CMS, але його також можна віднести до міграції. Зміна старого протоколу HTTP на оновлений HTTPS покращує безпеку та допомагає веб-ресурсу бути видимим для пошуковиків.
  • Глибинне оновлення дизайну — зміна теми або дизайну часто робиться не тільки для покращення візуального стану веб-ресурсу, а й з більш практичних переконань. Наприклад, покращення юзабіліті чи шліфовка всього функціоналу, доступного на стороні користувача.
  • Глибинні зміни URL-структури ресурсу — зміни постійних та канонічних посилань можна назвати втручанням в URL-структуру сайту, а отже й віднести цей процес до міграції.

Знову ж таки — зазвичай власники ресурсів закривають одразу декілька потреб під час міграції. Це може бути й покращення роботи сайту (через новий хостинг та більш потужні сервери), використання нового, більш доцільного домену, оновлення CMS.

Іноді глибоке налаштування вже наявних інструментів, на яких працює сайт, може допомогти більше, ніж міграція, яка здатна додати нових проблем до вже існуючих.

З якими проблемами можна зіштовхнутися під час переносу сайту?

Серед найбільш розповсюджених проблем міграції виділяються наступні:

  • Проблеми з посиланнями — сайт перенесли, а налаштування внутрішніх чи зовнішніх посилань — ні. Особливо критична проблема з ресурсами, які мають велику масу посилань всередині та велику кількість сторінок (наприклад, магазини або обʼємні довідники, кожна сторінка яких повʼязана з попередніми).
  • Проблеми з трафіком — далеко не всі користувачі вашого ресурсу, навіть постійні, знатимуть про зміни в роботі сайті та його міграції. Тому на перших етапах після переносу ресурсу слід очікувати зниження показників відвідування.
  • Проблеми з SEO — у деяких випадках Google може оцінити сайт як новий і накласти відповідні обмеження на ранжування на початкових етапах. Якщо до того, ще на старій версії були проблеми з SEO, то малоймовірно, що міграція сильно покращить ситуацію сама по собі.
  • Широченний пласт технічних проблем — всі ймовірні технічні помилки. Непрацюючі кнопки, неправильні посилання, знищена логіка backend-частини сайту і ще багато цікавого може очікувати власника ресурсу після некоректної міграції та відсутності підготовки до неї.

Важливо розуміти, що помилок під час міграції не уникнути. Тому, якщо ваш сайт після переносу зміг запуститися на новому сервері без критичних збоїв — це вже велика перевага. Зрештою, міграцію й використовують для того, щоб вирішити проблеми сайту в майбутньому.

Як попередити проблеми під час міграції?

І якщо повністю уникнути проблем під час переносу майже неможливо, можна зменшити їх кількість до мінімуму. Ось деякі основні поради:

  • Планування — міграція є важливим процесом, який вимагає від всіх учасників терпіння та чіткого планування. Саме тому починати перенос ресурсу без чіткого та детального плану — марна трата часу та ресурсів. Розберіть кожен етап переносу по порядку (нижче наведений чеклист того, як варто робити перенос).
  • Резервна копія — перед будь-якими важливими змінами на сайті варто робити бекапи, а перед міграцією тим паче. Створіть повну резервну копію, включно з усім back- та frontend. Це допоможе у разі чого відносно швидко відновити роботу веб-ресурсу.
  • Редирект — для того, щоб URL «не простоювали» використовуйте 301-редирект для перенаправлення роботів Google та користувачів на нову версію сайту.
  • Оновлення мапи сайту та редактура внуштрішніх посилань — під час міграції слід відредагувати та оновити не тільки файл sitemap.xml,  а усі внутрішні посилання. Це допоможе уникнути проблем на самому ресурсі після переносу.

Більш докладно про конкретні аспекти розповідаємо в чеклисті нижче.

Чеклист переносу сайту

Отже, доля веб-ресурсу вирішена і ви налаштовані здійснити його міграцію. Добре, але перед початком покрокового розбору згадаємо про ще один важливий момент — комунікацію.

Якщо ви єдиний та головний власник сайту, то все в ваших руках, включно з розумінням реальної необхідності переносу. Але якщо ресурс має декілька власників, то варто обговорити міграцію та прийти до єдиної думки з приводу необхідності цього заходу.

Тому наголошуємо: перед міграцією необхідно впевнитися, що всі сторони знають про те, що відбувається.

Крок 1. Налаштування хостингу, DNS, CDN та поштового серверу

Для початку слід мати резервну копію сайту та усіх наявних баз даних. Деякі джерела рекомендують мати додатковий резервний сайт, на якому можна тестувати той чи інший функціонал перед фінальною стадією міграції.

Рішення у вигляді проміжного сайту дозволяє не тільки тестувати «фічі», а й виявляти критичні помилки у роботі нових або старих компонентів. Проміжковий ресурс можна й не робити, адже це додаткові витрати, але у випадку з великим сайтом, який до міграції мав великі обхвати та трафік, слід мати той самий «запасний варіант для запасного варіанту».

Коли вже буде вирішене питання з новим хостингом або доменом, необхідно зробити наступні кроки:

  • Налаштувати середовище хостингу під потрібний формат — більшість хостингів пропонують вбудовані в пакет послуг популярні CMS, але якщо сайт самописний, то доведеться вручну налаштувати хостинг під такий формат.
  • Перенести файли — в залежності від хостингу, необхідно перенести всі компоненти сайту на FTP-сервер.
  • Налаштувати інформацію про DNS.
  • Відповідно налаштувати інформацію про CDN.
  • Змінити параметри поштового серверу.

Ці пʼять основних моментів є початком процесу міграції, тому від коректності їх виконання залежить весь майбутній шлях.

Крок 2. Створення перенаправлень та редиректів

Для спрощення роботи важливо ще до міграції мати структурований перелік редиректів та посильної маси. Вам доведеться посилатися на цей перелік для того, щоб упевнитися в збереженні усіх необхідно редиректів на новій версії сайту після міграції.

Для перевірки коректності переносу редиректів можна скористатися наступним алгоритмом:

  • Всі URL старого сайту завантажуємо в таблицю в перший стовпець.
  • Всі URL нового сайту завантажуємо в ту ж таблицю в сусідній стовпець.
  • Перевіряємо наявність відповідних нових посилань для кожного старого URL.

У разі, якщо до старих URL немає прямих відповідників на новому ресурсі, можна вказати схожі за змістом сторінки чи категорії.

Будьте особливо уважними під час створення перенаправлень, адже іноді сайт може містити великий обсяг таких посилань.

Для того, щоб налаштувати редиректи 301 доведеться вносити правки у файл під назвою .htaccess.

Вже після того, як будуть налаштовані 301-редиректи, слід перевірити всі внутрішні посилання на наявність старих та непрацюючих URL. Їх необхідно буде замінити на нові.

Крок 3. Оновлення стратегії SEO-просування сайту

Міграція вимагатиме нової стратегії SEO з урахування вже внесених змін до структури сайту. Коригувати SEO доведеться в будь-якому випадку, адже часто саме органічне просування часто стає причиною переносу.

Ось на що слід звернути уваги:

  • Проходимість — як працює сайт та яка пропускна здатність.
  • Альтернативний текст — доречний alt допоможе пошуковим роботам краще зрозуміти зміст сторінки, а отже й активніше її ранжувати.
  • Теги rel=”canonical” — канонічність сторінок необхідно додатково перевірити, а також впевнитися, що існують відповідні перенаправлення.
  • Файл Robots.txt — інструкції для пошукових роботів Google необхідно оновити з урахуванням нової SEO-стратегії та політики сайту.
  • Мапа сайту — як і robots.txt, вся мапа повинна відповідати актуальним даним, а не бути просто скопійваною з попереднього веб-ресурсу.
  • Внутрішні посилання — їх вид, стислість та відповідність до обраної стратегії SEO.
  • Атрибут Hreflang — якщо ваш веб-ресурс мультимовний, то перевірте його наявність та працездатність.
  • Структура посилань.

Крок 4. Тестування сайту після переносу

Оновити SEO-стратегію недостатньо, варто також перевірити сайт на коректність роботи. Отже, ось деякі важливі і для SEO, і для технічного стану ресурсу показники:

  • Швидкість завантаження сторінки.
  • Швидкість індексації сторінок пошуковиками.
  • Помилки сканування сторінок роботами.
  • Ключові слова.

Ці показники слід перевіряти особливо прискіпливо перший час після міграції, а далі — тримати під контролем.

SEO-тестування та на що звернути увагу

Для того, щоб користувачі отримували очікувано високий рівень досвіду користування, необхідно, щоб сайт не тільки швидко завантажувався. Слід звернути увагу на наступні показники:

  • Мобільна версія. Важлива не тільки її наявність, а коректна робота. Перевіряйте те, як саме працює мобільна версія та чи не має вона критичних проблем.
  • Дубльований контент. Досить часто під час міграції трапляються різні помилки, одна з найпопулярніших — дублювання контенту. Слід переконатися, що на новій версії немає захмарної кількості дублікатів.

Крок 5. Аналіз ключових сторінок веб-ресурсу

На будь-якому сайті є сторінка-зірочка — та сама сторінка, яка приковує майже всю увагу не тільки користувачів, а й пошуковиків. Ці сторінки є основним джерелом трафіку та доходу, тому важливо впевнитися, що вони справно працюють на новій версії веб-ресурсу.

Навіть якщо на сайті більше 1000 сторінок, оберіть 3-5% топ-сторінок та в ручному режимі перевірте кожну з них на справність.

Сторінки з найбільшим рейтингом та ранжуванням повинні бути в пріоритеті. Всі інші сторінки можна буде з часом довести до ідеалу, але основні джерела трафіку та нових клієнтів варто перевіряти одразу.

Крок 6. Технічний аудит сайту

В якомусь сенсі, технічний аудит сайту починається з моменту прийняття рішення про міграцію та не завершується до моменту її кінця. Але, протягом усього процесу переносу варто на регулярній основі перевіряти:

  • коректність перенаправлень;
  • коректність внутрішніх посилань;
  • час відгуку сервера на команди;
  • помилки індексації сторінок.

До того ж, для перевірки працездатності сайті під час переносу слід також перевіряти пункти, наведені у Кроці 3.

Крок 7. Налаштування Google Search Console

Якщо міграція глобальна (змінюємо не тільки щось точково, а разом з доменом), то необхідно повідомити про це пошуковики. Зробити це можна за допомогою Google Search Console та Bing Webmaster Tools. Після цього необхідно запросити індексацію сайту та надати мапу сайту.

У Google Search Console можна змінити адресу сайту без зміни аккаунту. Робиться це за допомогою Налаштування -> Зміна адреси.

Сповіщення пошуковика про зміну домена — один з важливих моментів міграції ресурсу. Зауважимо також на тому, що вам, як власнику, доведеться підтвердити факт власності обома сайтами перед тим, як надавати нові адреси.

Крок 8. Головні перевірки веб-ресурсу після міграції

Як показує практика, посилено перевіряти сайт на працездатність після міграції необхідно перші кілька тижнів після завершення цього процесу. На щастя, більшість внесених змін відображаються моментально, тому прослідити та відрефакторити помилки можна відносно швидко. Ось деякі пункти, які вимагають контролю:

  • некоректні редиректи;
  • повільне завантаження;
  • втрачені внутрішні посилання;
  • відсутність метатегів;
  • помилки 403/404;
  • наявність мапи сайту та актуальних robots.txt;
  • наявність всіх відповідних ліцензій та сертифікатів безпеки;
  • справно працюючий поштовий сервер;
  • коректна навігація;
  • відсутність критичних помилок в роботі сайту.

Висновки

Міграція веб-ресурсу — нетривіальна, але можлива задача. Протягом всього процесу, скоріше за все, вас супроводжуватимуть ті чи інші помилки, але більшість з них можна відносно швидко та безболісно подолати. Важливо памʼятати, що досить ймовірний сценарій, за яким перший час після переносу сайт матиме обмежену кількість трафіку, але детальне дотримання усіх вищевказаних моменті допоможе скоротити цей період до мінімуму.

Олександр Романенко
Team Lead/Senior SEO-спеціаліст
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    13/03/2023
    Вважати що стратегія і тактика одне й те саме є помилкою, вони мають принципові відмінності, хоч і тісно пов'язані. Стратегія - це загальний план. А тактика - засоби, що використовуються для досягнення мети. Важливо створити стратегію з урахуванням кінцевої мети, оскільки це вимагатиме часу, зусиль і терпіння.

    04/10/2022
    Саме пошукове просування сайту дозволить розширити аудиторію потенційних клієнтів і отримати більше трафіку для веб ресурсу при мінімальних вкладеннях, хоча помітного результату доведеться зачекати деякий час. Що необхідно зробити до початку SEO-оптимізації сайту для малого бізнесу?

    07/04/2022
    За допомогою функціоналу Google Disavow Links Tool є можливість «відхилити» небажані посилання, які ведуть на ваш сайт. Або, точніше, завантажити в Google Search Console список беклінків, які не повинні враховуватися під час ранжирування, як повідомляє підтримка Google .

    Останні статті по #Корисні поради
    18/07/2025
    Для якісного SEO найважливіші саме ті посилання, які ведуть з інших джерел на ваш сайт або навпаки — з вашого сайту на якесь джерело.

    17/07/2025
    Розуміння того, як працюють PBN, дозволяє маркетологам і власникам сайтів оцінити як потенційні короткострокові вигоди, так і довгострокові ризики, і в підсумку обрати найбільш відповідну стратегію просування.

    16/07/2025
    У жорсткій конкуренції за увагу користувачів важливо розуміти як визначити, наскільки ваш сайт заслуговує довіри пошукових систем.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову