Сторітелінг: що це та як створювати історії, які продають

Сторітелінг: що це та як створювати історії, які продають
Сторітелінг: що це та як створювати історії, які продають

Щодня ми отримуємо купу інформації, яку або легко та швидко запам’ятовуємо, або вона просто проходить повз. Згадайте лише своє навчання у школі чи університеті – деяких викладачів досі пам’ятаєте та згадуєте цікаві історії, які вони розповідали, а інших навіть ім’я назвати важко.

Причиною є те, що живі приклади з життя, жвавий стиль подачі інформації та спроможність за допомогою сторітелінгу залучити аудиторію так, ніби кожен слухач був присутній саме там, де трапилась та чи інша подія із вашої розповіді, – велике мистецтво. Дехто володіє ним на інтуїтивному рівні, а комусь доводиться вчитись. Проте немає нічого неможливого, якщо дійсно є бажання.

Сторітелінг, мистецтво розповідати захопливі історії, прийшов і у маркетинг, та є його невід’ємною частиною задля утримання уваги потенційних клієнтів та досягнення кінцевої мети у вигляді отримання прибутку. Тож, розберемо у цій статті, що таке сторітелінг, як ним оволодіти та грамотно використовувати для збільшення продажів.

Реклама книг | WEDEX

Що таке сторітелінг?

Отже, сторітелінг – це здатність продавати за допомогою історій. Обов’язковим складником працюючого сторітелінгу є емоції, у які поринає читач чи слухач. Метод викликає емоції, які можуть різко змінювати одна одну, і зазвичай найкраще діє на жіночу аудиторію. Яскравим прикладом щодо роботи нашого мозку у цьому напрямку є серіали, кожна серія яких залишає відкритим питання, як розв’яжеться ситуація. І хочеться дивитися все нові і нові серії, щоб дізнатися кінцівку історії.

Будь-яка розповідь стає захопливою завдяки наступним емоціям, які зрозумілі кожному:

  • любов, турбота та сімейні цінності;
  • захоплення досягненнями інших людей, винаходами, силою, здатністю до саморозвитку;
  • патріотизм;
  • отримання задоволення від будь-чого.

Реклама сосисок | WEDEX

Сторітелінг використовуються у маркетингу для створення реклами різного формату: відео, фото, текстів у блогах чи статей, що продають. Історії змушують додивитись та дочитати до кінця, тому що людську цікавість нічим не побороти – нам просто необхідно знати, чим закінчилася пригода, розмова героїв та інше.

Основні правила сторітелінгу, види та поради

Перш, ніж почати писати сторітелінг до відеоролика, варто провести дослідження:

  • ринку, тобто відмітити актуальні тренди у вашій ніші та вивчити працюючу рекламу конкурентів;
  • аудиторії, на яку має подіяти саме ця реклама; детальне розуміння інтересів, болей, бажань, сімейного стану та фінансових можливостей потенційного клієнта дасть розуміння, які емоції потрібно дати споживачеві, щоб підштовхнути його до покупки;
  • шлях просування продукту – як, де потенційний клієнт бачить рекламу, що робить далі та як приходить до рішення купити; ідеально провести опитування серед покупців, щоб подивитися на свій продукт чи бренд з іншого боку та мати можливість вдосконалити його.

Використовуючи прийом сторітелінгу, важливо вмикати всю свою фантазію та додавати у текст не звичайні факти про продукт, а, наприклад, неймовірну історію його створення та модифікацій.

Споживач сам дізнається та запам’ятає технічні характеристики товару, якщо сторітелінг захопить та викликає приємні спогади та позитивні емоції.

Базові складові сторітелінгу у маркетингу

Основа, яка має бути у грамотній історії, що продає, – це всього три складові.

1. Пропрацьований задум. Суть історії має бути чітко зрозуміла як тому, хто її пише, так і тому, хто читатиме чи дивитиметься на фото, картинці чи у відео. Грати у хованки тут зайве, тому що такий формат можуть собі дозволити лише імениті бренди.

Мак реклама | WEDEX

Уявіть і опишіть, які саме емоції потрібні вашому потенційному клієнту, та за допомогою чого ви їх викликатимете. Далі поміркуйте, яким буде продемонстрований продукт. Наприклад, є дуже цікава реклама, що використовується для продажу годинників. І розглядаючи кожне таке фото, споживачеві стає все зрозуміло навіть без слів.

Реклама годинника | WEDEX

Реклама годинника | WEDEX

А ось тут маркетологи зайшли зі сторони історії польотів у космос, що дуже незвично і цікаво. Оформлення вражає.

Реклама годинника | WEDEX

2. Наявність сюжету і головного персонажу. Наприклад, дуже показова реклама кросівок Nike із захоплюючим та у деяких місцях неочікуваним сюжетом, який хочеться дивитися.

https://www.youtube.com/watch?v=eGUor824a74

3. Використання у сторітелінгу таких художніх прийомів, як алегорія чи метафори, будуть стійко асоціюватися з продуктом чи брендом. Тобто у вашого клієнта має відразу виникати думка, що рішення його проблеми – у вашому продукті.

Реклама нескафе | WEDEX

Види сторітелінгу, що продає

Неважливо, у якому вигляді буде реклама потім, головне – створити саму історію. І хоча зараз багато хто любить дивитися відео, залишається велика частина тих, хто любить читати. Тож поговоримо про найбільш популярні техніки або види сторітелінгу та, як написати сторітелінг.

1. Подорож героя або «хто я?»

Це історія для формування довіри, розповідь про шлях, який пройшов, наприклад, засновник компанії для здійснення своєї мрії, створення компанії. Кінцевою точкою є хеппі енд, але обов’язкова кульмінація та логічне, чітке викладення подій. Таку історію можна розділити на умовні серії та використовувати у соцмережах.

2. Помилки для того, щоб вчитись

Це пул історій, що подібні до подорожі героя, але тут не буде щасливого кінця. Сторітелінг у них – про перешкоди, невдачі в бізнесі чи навіть закриття проєкту, а може й декількох. І, звичайно, про висновки, які зробив герой розповіді. Це трохи дивно, але люди доволі часто реагують на невдачі інших та дають фідбек. Цей формат історії дає ефект швидкого емоційного зближення з аудиторією.

3. Гра на контрасті

Для сторітелінгу використовується одна реальна історія з досвіду підприємця, а інша – вигадана. Контрастність виходить за рахунок порівняння.

Дівчина 25 років, назвемо її Катерина, ніяк не може позбутися проблеми – пігментних плямах на обличчі. Це доставляє їй багато дискомфорту у житті – недостатня впевненість у собі не дозволяє знайти більш високооплачувану роботу, познайомитися з тим самим хлопцем, який давно подобається, придбати червоне плаття з вітрини, на яке вона дивиться щодня, повертаючись з роботи.

Одного дня краща подруга Катерини подзвонила і сказала, що не може поїхати до свого дерматолога та пропонує поїхати замість неї, тому що прийом вже оплачений. Консультант радить Катерині скористатися доглядовою косметикою відомого бренду, що має доведену ефективність і приємну ціну. Вона погоджується, адже їй набридло таке життя і вона нарешті емоційно готова до покращення.

Через декілька місяців використання косметики вона помічає, що її шкіра стає значно кращою, купує нарешті червоне плаття з вітрини і йде у кафе, де до неї підходить той самий хлопець. Щаслива та впевнена у собі, як ніколи, дівчина знаходить роботу своєї мрії і живе тим життям, про яке мріяла з дитинства.

Але уявіть тільки, всього цього б не було, якби не той випадок із подругою та доглядова косметика, яка дійсно допомогла покращити стан шкіри! Катерина так і ходила б щодня на низькооплачувану роботу, що її дратує, соромилася свого вигляду і всі вихідні дні проводила вдома, дивлячись серіали. А її весела, сповнена пригод та любові молодість пройшла б повз.

Не втрачайте дорогоцінний час життя через проблеми зі шкірою, яких можна позбутися за декілька місяців використання комплексного догляду проти пігментних плям!

Історія про доглядову косметику | WEDEX

Такий сторітелінг має викликати у читача такі думки: «О, у мене дуже схожі проблеми, але у цієї Катерини все навіть трохи гірше! Але ж їй допомогли ці засоби. Треба спробувати. Сьогодні придбаю!».

4. Все про все

Сьогодні у тренді – прозорість бізнесу на кожному його етапі. Покажіть клієнту, що вам немає чого приховувати і, що ваш продукт дійсно вартий уваги, – розкажіть про цілі та місію бізнеса, виробництво, пакування, доставку та інше. Цей вид сторітелінгу покаже, що ви – «свій», а вашій компанії, бренду можна довіряти та купувати товари.

5. Спочатку кінець

Історія починається з кінцевої точки розповіді, фіналу. І послідовно розкривається сенс цієї інформації, яку споживач отримав відразу. Читачу зазвичай майже нічого не зрозуміло спочатку, але тому й цікаво, тож хочеться дочитати сторітелінг, щоб отримати пояснення.

6. Корисний контент у новому форматі

«ТОП-10» та покрокові інструкції актуальні, але не завжди. Якщо ми хочемо заволодіти увагою надовго, варто спробувати переформатувати цю інформацію в сторітелінг та розповісти, як саме ви навчилися робити ці покрокові дії для досягнення свого результату. WOW-ефект гарантовано!

Де брати історії: пошук ідей

Розшифровуючи термін сторітелінгу, ми вже розповіли про емоції, які найбільше чіпляють увагу. Вони ж і є тим самим безкінечним джерелом ідей, про що можна писати, створювати картинки та рекламні відео, які будуть продавати.

Наприклад, розглянемо деякі варіанти, з чим може асоціюватися кожна емоція, та що рекламувати:

  • любов – це маленькі та великі подарунки, ювелірні прикраси, квіти, браслет чи брелок з написами;
  • турбота про близьких людей – купівля шовкової постільної білизни, смачного чаю, абонемента на масаж, у басейн чи тренажерну залу;
  • сім’я та сімейні цінності – пропозиція придбати дрібниці для дому, якісний посуд, екологічні миючі засоби, безпечні автомобілі, іграшки для розвитку дітей, речі для відпочинку на природі з сім’єю (стіл та стільці, пледи, мангал, решітки, ігри та інше);
  • захоплення іншими людьми – це, наприклад, про рекламу спортивного взуття та одягу відомими спортсменами, а дитячого харчування – медійними педіатрами;
  • задоволення – нам вже давно нав’язано, що потрібно постійно щось купувати задля отримання відчуття щастя: від статуеток на стіл і їжі до бронювання турів на море та купівлі будинків;
  • патріотизм – нажаль, для сьогодення це, перш за все, потужні відеозвернення військових із закликом стати на захист держави, які мотивують новобранців.

Яким чином це працює? Кріейтори реклами розповідають за допомогою сторітелінгу та показують: якщо любиш і хочеш порадувати свою другу половинку – даруй прикраси та отримуй шалено приємну реакцію, обійми та поцілунки у відповідь. Маєш сім’ю та цінуєш це – роби все задля їх комфорту та щастя. Хочеш перемоги – долучайся до війська, бо без тебе ніяк. У всіх цих історіях є одне спільне – в результаті запропонованих у рекламі дій споживач буде «у плюсі», отримає моральне задоволення та покращення рівня життя.

Приклади успішного сторітелінгу

Щоб текстовий сторітелінг вражав, потрібно якомога більше деталей, які оживляють персонажів. Таким чином з’являється максимум довіри до запропонованого згодом продукту. А також дотримуватися простої піраміди інформації, що включає всього 3 пункти, що поступово розкриваються у тексті:

Стейтмент (заява) – Аргументація – Висновок (ре-стейтмент)

Ось приклад короткого сторітелінгу з Інстаграм про створення компанії та її продуктів – карткових ігор із різноманітними питаннями, які можна задавати коханій людині, друзям, колегам та знайомим, і таким чином ставати ближче один одному. Це проста, але водночас цінна для людства ідея бізнесу чіпляє душу.

Привідкриваємо завісу створення ігор Memo Games, які вже давно стали більше, ніж просто іграми. Ми пишаємося тим, що створюємо інструменти, які допомагають покращувати стосунки між людьми. Це те, що нас надихає.

Згідно з гарвардським дослідженням, яке тривало понад 75 років, можна зрозуміти, що:

🧷СПІЛКУВАННЯ — ЦЕ КЛЮЧ ДО УСЬОГО.

Це те, що робить нас по-справжньому щасливими. Люди. Команда. Сімʼя. Друзі. Кохані.

Наша місія: втілювати в життя продукти, які допомагатимуть людям у понад 100 країнах світу проводити дозвілля цікаво та нагадуватимуть, що

🧷СТОСУНКИ МІЖ ЛЮДЬМИ — НАЙБІЛЬША ЦІННІСТЬ.

Дякуємо, що залишаєтеся з нами та підтримуєте наші цінності ❤️

Візуальний сторітелінг робить історію об’ємною, додає смаку. Тут важливішим є продумування деталей картинки чи фото до того, як воно буде створене. Ось приклади неймовірної візуальної реклами.

Реклама рено | WEDEX

Колаборація пепсі та кока кола | WEDEX

Реклама доставки | WEDEX

Реклама шини | WEDEX

Реклама пуріна | WEDEX

Підведемо підсумки

Сторітелінг виводить маркетинг на новий рівень та підходить майже будь-якій ніші. Важливо лише визначити цінності, болі та мрії своєї цільової аудиторії – тоді створена історія допоможе розвинути неабияку довіру до бренду та залишити далеко позаду тих конкурентів, які ще не використовують цей сильний інструмент.

Зробіть свій бізнес відкритим для кожного покупця, розповідайте веселі і сумні історії із повсякдення компанії, відкривайтесь клієнтам щоразу з нової сторони і не бійтесь експериментувати. Результатом використання сторітелінгу стануть постійно зростаючі продажі та щирі рекомендації вашого продукту друзям та знайомим.

Ольга Тищенко
Редактор-копірайтер
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    12/12/2023
    Видимість сайту – це частина цільової аудиторії, яка побачить у пошуку посилання на ваш ресурс за введеним запитом. Чим більше запитів у вас використано і чим вищі позиції майданчика по них, тим вища і видимість сайту в пошуку.

    18/08/2023
    Отже, навіщо потрібен google tag manager і які його функції: Для збору даних Google Analytics, KISSMetrics та інших інструментів аналітики. Для того, щоб налаштувати ремаркетинг у Google Ads, Facebook, AdRoll та інших сервісах. Для встановлення HTML-скриптів під подальше проведення спліт- і A/B-тестів або показ банерів. Для того, щоб була можливість у стислі терміни змінити теги, розміщені на сайті.

    27/10/2021
    У цій статті ми спробуємо розібратися в найпопулярніших помилках, пов'язаних з оптимізацією зображень, а також розглянемо корисні фішки для цього вектору просування.

    Останні статті по #Корисні поради
    24/04/2025
    Зазвичай, для аналізу різного роду даних (мета-теги, ключі тощо) SEO-спеціалісти використовують різноманітні сервіси по типу SEMRush, Serpstat чи Ahrefs. Але весь потужний функціонал цих інструментів не завжди доречний для якихось невеликих або повсякденних задач SEO.

    23/04/2025
    Інтент пошукового запиту у SEO — сенс, який користувач вкладає в свій запит до пошуковика. Інакше інтент можна назвати метою, наміром, в якомусь сенсі навіть болем користувача.

    01/04/2025
    iFrame — це простий спосіб зробити сторінки сайту або блогу інтерактивним. Але чи є тег iFrame безпечним для SEO вашого сайту? Навколо цього питання є декілька неоднозначних позицій, з якими ми спробуємо розібратися в цьому матеріалі.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову