SWOT-аналіз: що це таке та приклади використання

SWOT-аналіз: що це таке та приклади використання
SWOT-аналіз: що це таке та приклади використання

Бізнес існує в умовах постійної конкуренції, тому для його успішного розвитку необхідно брати до уваги сильні сторони підприємства, ризики та різні фактори впливу. Якраз у цьому і допомагає SWOT-аналіз. З його допомогою можна проаналізувати внутрішні сильні та слабкі сторони бізнесу, а ще зовнішні можливості та загрози, у такий спосіб зробивши продукт найбільш корисним для споживачів. У цій статті ми розповімо, що таке SWOT-аналіз, для чого і як його проводять, а також наведемо його приклади.

Що таке SWOT-аналіз

SWOT-аналіз – це аналітичний метод, який використовується для оцінювання сильних і слабких сторін, а також можливостей і загроз, пов’язаних із конкуренцією, що впливають на людину або бізнес.

Матриця SWOT-аналізу

Абревіатура SWOT складається зі скорочень слів і означає наступне:

  • S (Strengths) – сильні сторони. Унікальні характеристики та переваги, які дають можливість виділятися бізнесу на тлі конкурентів. Завдяки їм підприємство може збільшити свій прибуток. Наприклад, досить великий вибір товару, хороший сервіс, більш доступні ціни, сучасне обладнання, лідер галузі.
  • W (Weaknesses) – слабкі сторони. Недоліки, які не дають належною мірою розвиватися компанії, гальмують зростання її прибутку і роблять більш вразливою по відношенню до конкурентів. Наприклад, недостатня кількість співробітників, зрив термінів доставки, невеликий асортимент, низька якість товару, старе обладнання.
  • O (Opportunities) – можливості. Компоненти оточення, які можуть поліпшити становище і стан бізнесу за умови їх використання. Наприклад, кваліфіковані співробітники, правильне розміщення виробництва, відсутність сильних конкурентів, спонсорство.
  • T (Threats) – загрози. Компоненти оточення, через які компанія може якось постраждати, втратити клієнтів або прибуток. Наприклад, велика конкуренція, фінансова криза, нестабільна ситуація в країні, поява сильного конкурента.

Для чого потрібен SWOT-аналіз

  1. Для вивчення та аналізу сильних і слабких сторін працівників підприємства. Завдяки СВОТ-аналізу можна дізнатися, наскільки співробітник заслуговує на довіру і чи надійний він. Адже загроза на рівні працівника – це зовнішній фактор, який заважатиме як самій людині, так і розвитку бізнесу загалом. Тому потрібно виявляти такі моменти заздалегідь.
  2. Для закріплення переваг. Будь-яка слабкість зрештою має перетворитися на сильну сторону компанії. За допомогою SWOT-аналізу підприємства можна поліпшити і зміцнити сильні сторони і зробити з них перевагу. Також завдяки йому можна поліпшити клієнтський сервіс, знизити собівартість товару і збільшити прибуток.
  3. Для посилення продуктивності бізнес-зустрічей і зборів. Якщо співробітники знатимуть і розумітимуть ситуацію в компанії, вони краще розумітимуть, що і як краще зробити, а відповідно, збільшиться продуктивність праці.
  4. Для зведення до мінімуму слабких сторін. Якщо компанія мінімізує свої слабкості, це забезпечує їй ще одну конкурентну перевагу. Ось декілька прикладів слабких сторін, які можна усунути за допомогою вчасно проведеного SWOT-аналізу: негативний образ торгової марки у цільової аудиторії, поганий сервіс, застарілі технології.
  5. Для визначення загроз, які можуть негативно позначитися на бізнесі найближчим часом. За допомогою прогнозування загроз можна значно зменшити їхню ймовірність або й зовсім їх уникнути. Це може бути збільшення вартості поставок, втрата аудиторії або фінансових ресурсів. Прикладом відмінної роботи із загрозами став бренд The Coca-Cola Company. Одного разу їм вдалося виявити тренд на натуральне харчування у певної частини цільової аудиторії. Щоб не проґавити клієнтів, які думають про своє здоров’я, торгова марка ввела у свій асортимент низькокалорійні продукти та напої з корисними добавками. Саме це допомогло уникнути масштабних втрат у бізнесі надалі.
  6. Для пошуку можливостей, які будуть використовуватися бізнесом для власного розвитку. Аналізуючи зовнішні елементи, такі, як, наприклад, економічні, компанія може контролювати всі нюанси ведення бізнесу, якими неможливо керувати напряму: зміни цінової політики, нестійкість ринку та соціально-економічної ситуації.

Переваги та недоліки SWOT-аналізу

До переваг можна віднести:

  • Універсальність. Цей аналіз застосовується для різноманітних об’єктів, не тільки для бізнесу. Наприклад, для наукової сфери, вивчення співробітником компанії, аналізу економічних галузей, політичних партій.
  • Простота. Матриця досить проста у використанні. Будь-який співробітник зможе її сформувати, не маючи при цьому спеціальної освіти або технічних навичок. Головне, щоб у виконавця був доступ до реальних даних підприємства.
  • Гнучкість. Є можливість вибрати засоби для аналізу, спираючись на основну мету. При цьому не існує обмежень під час адаптації способу до об’єкта аналізу.
  • Застосування і в короткостроковій, і в довгостроковій перспективі. Результат вивчення можна використовувати як для оперативних дій, так і для складання довгострокової стратегії.
  • Робота з різноманітними джерелами інформації. Для проведення аналізу необхідна інтеграція якісних і кількісних даних з декількох джерел. Таким чином є шанс поліпшити роботу і планування на рівні компанії. Наприклад, скорегувати взаємодію між відділами.

До недоліків SWOT-аналізу відносять:

  • Двозначність. Якийсь із атрибутів ми можемо витлумачити тільки як силу, тільки як слабкість, тільки як можливість або тільки як загрозу. Виходить, що будь-який із чинників може справити на проблему тільки один вплив. Насправді ж один і той самий атрибут може бути як сильною, так і слабкою стороною, або можливістю і загрозою одночасно. Наприклад, розташування кафе в дуже людному місці може стати причиною збільшення відвідувачів, але при цьому витрати на оренду приміщення будуть вищими.
  • Відсутність конкретики. За допомогою цього виду аналізу ми побачимо лише загальну картину. Отримати точні цифри з його допомогою не вдасться, зате продумати і зрозуміти стратегію бізнесу цілком можливо.
  • Суб’єктивність. Багато що залежить від упередженості осіб, які займаються дослідженням. Тому аналіз буде ефективним, якщо його проводитиме співробітник, який в курсі реального стану справ компанії. Крім того, в комерційних підприємствах дані досить швидко втрачають свою актуальність. Тому за будь-яких змін краще аналіз провести ще раз.

Як провести SWOT-аналіз

Основою методу SWOT є мозковий штурм, тому найкращим варіантом буде проведення його всією командою. Велика кількість точок зору допоможе отримати в підсумку об’єктивну картину. Під час аналізу зверніть увагу на такі моменти:

  1. Перед тим, як почати проводити аналіз, потрібно вирішити яка мета його проведення. Від цього залежатиме вид матриці та її наповнення, а також глибина вивчення об’єкта.
  2. Найкраще до процесу залучити якомога більше фахівців із різних відділів, так можна буде побачити позитивні й негативні сторони компанії з різних боків, а відповідно, результат аналізу буде більш об’єктивним.
  3. Усі дані, які ви використовуєте в матриці, мають бути підтверджені чіткими цифрами. Наприклад, якщо сильна сторона підприємства “доступні ціни”, то як підтвердження має надаватися статистика цін вашої компанії та конкурентів.
  4. Робіть основний акцент не на своє бачення ситуації, а на те, як бачать її збоку клієнти та партнери. Для цього можна провести опитування на сайті або обдзвонити деяких клієнтів. Можна поспілкуватися з тими споживачами, які зупинили свій вибір на ваших конкурентах, так ви оціните стан справ ззовні.
  5. Звертайте увагу тільки на найважливіше. Під час проведення аналізу ви згадаєте безліч сильних і слабких сторін, можливостей і загроз, але включити до SWOT-аналізу необхідно тільки найголовніші з них.

Для того, щоб максимально правильно заповнити всі поля матриці, можна скористатися підказкою і ставити собі такі запитання щодо кожного пункту:

Після того, як усі дані зафіксовано, ви в підсумку отримуєте заповнену таблицю – SWOT-матрицю.

Приклади використання SWOT-аналізу

А. Нижче розглянемо приклад SWOT-аналізу умовного кондитерського підприємства.

  1. Сильні сторони: компетентні молоді співробітники, багато уваги приділяють маркетингу в регіоні, найкраща упаковка у деяких товарів, прийнятна ціна, імідж кращий, ніж у конкурентів.
  2. Слабкі сторони: старе обладнання, маленькі приміщення для виробництва, віддалений склад сировини.
  3. Можливості: вихід на нові ринки, розширення виробництва, вихід на лідируючі позиції.
  4. Загрози: шанс появи нових конкурентів, тиск на ціни з боку постачальників.

У підсумку отримуємо таку SWOT-матрицю:

Рішення:

  1. Сильні сторони + Можливості. Для того, щоб вийти на нові ринки, необхідно використовувати перспективні продукти. Підприємству можна збільшити виробництво фірмового печива й активно його розкручувати серед покупців. Тут у компанії “атакуюча” позиція.
  2. Сильні сторони + Загрози. Є велика конкуренція в сегменті цукерок. Тут в організації “оборонна” позиція. У цього виду продукції прийнятна ціна, ставка робиться на упаковку й авторитет.
  3. Слабкі сторони + Можливості. Підприємство збільшуватиме виробництво для того, щоб вийти на нові ринки. Також буде проведена модернізація обладнання.
  4. Слабкі сторони + Загрози. Організація зробить наголос на конкурентну боротьбу, щоб мінімізувати загрозу. Під час аналізу компанія зрозуміла, що можна приділяти менше уваги тиску на ціни.

В. Зараз розглянемо ще один приклад SWOT-аналізу іншої організації – підприємства з виробництва м’яких меблів.

  1. Сильні сторони: доступні ціни, якісна продукція, широкий вибір меблів, хороша репутація, швидкі поставки, система знижок постійним клієнтам, велика клієнтська база.
  2. Слабкі сторони: низький рівень маркетингу, слабке просування товару, падіння рентабельності, відсутність стратегічного планування, застарілий дизайн товару.
  3. Можливості: освоєння нових галузей і матеріалів, поява попиту на нові моделі, наявність великих замовників, доступ до роздрібних магазинів, досвід роботи і розвиток інтернет-замовлень.
  4. Загрози: наявність сильніших конкурентів, перенасичення ринку товаром, великі вимоги споживачів до якості меблів, зниження купівельної спроможності клієнтів, високий рівень інфляції.

Рішення:

  1. Сильні сторони + Можливості. Вихід на нові ринки з новими пропозиціями, зростання і збільшення продажів, економія на великих партіях замовлень.
  2. Сильні сторони + Загрози. Стимулювання наявних клієнтів до покупок шляхом інформування про товари, розвиток інтернет-торгівлі.
  3. Слабкі сторони + Можливості. Розробка стратегій розвитку, модернізація товарів і розширення асортименту, участь у виставках, залучення інвесторів, просування товару в інтернеті.
  4. Слабкі сторони + Загрози. Розвиток зворотного зв’язку з клієнтами, підвищення конкурентоспроможності товарів і підприємства загалом, утримання поточної частки ринку.

Після проведення аналізу можна зробити такі висновки:

  • Використання нових технологій дасть можливість компанії поліпшити якість товару і стати більш конкурентоспроможними. Наприклад, можна розпочати виробництво диванів з ортопедичними матрацами.
  • Необхідно поліпшити маркетингову діяльність і більше інформувати цільову аудиторію про новинки та товари.
  • Підприємству потрібно будувати свою стратегію на сильних сторонах і намагатися мінімізувати слабкі.

Підведемо підсумки

SWOT-аналіз – універсальний і зручний метод роботи з інформацією. Завдяки йому можна побачити не тільки слабкі та сильні сторони, а й врахувати можливості та загрози, а також сформувати об’єктивну картину становища продукту на ринку або компанії загалом. За допомогою SWOT-аналізу можна провести дослідження будь-якого масштабу: комерційних підприємств, магазинів або товарів. Рекомендується його складати не рідше, ніж один раз на рік, так ви зможете перевірити поточні стратегії та скласти більш реалістичний план для подальших дій.

Ольга Тищенко
Редактор-копірайтер
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    18/09/2024
    На відміну від просування за позиціями, під час трафікового просування оптимізатор не зосереджується на одних і тих же пошукових запитах, а постійно розширює семантичне ядро. Це допомагає охопити ширшу цільову аудиторію.

    11/09/2024
    Веб-архів (або web archive) – це сервіс, який дозволяє зберігати і відтворювати різні версії веб-сторінок за різні періоди часу. Одним з найбільш відомих і широко використовуваних веб-архівів є Web Archive та його інструмент Wayback Machine.

    23/04/2024
    За статистикою Google на 2023 рік половина користувачів вважають за краще використовувати голосовий пошук на своїх мобільних пристроях. 35% користувачів використовують голосових помічників, щоб дізнаватися погоду та новини. Щодня здійснюється мільярд та більше голосових запитів.

    Останні статті по #Корисні поради
    24/04/2025
    Зазвичай, для аналізу різного роду даних (мета-теги, ключі тощо) SEO-спеціалісти використовують різноманітні сервіси по типу SEMRush, Serpstat чи Ahrefs. Але весь потужний функціонал цих інструментів не завжди доречний для якихось невеликих або повсякденних задач SEO.

    23/04/2025
    Інтент пошукового запиту у SEO — сенс, який користувач вкладає в свій запит до пошуковика. Інакше інтент можна назвати метою, наміром, в якомусь сенсі навіть болем користувача.

    01/04/2025
    iFrame — це простий спосіб зробити сторінки сайту або блогу інтерактивним. Але чи є тег iFrame безпечним для SEO вашого сайту? Навколо цього питання є декілька неоднозначних позицій, з якими ми спробуємо розібратися в цьому матеріалі.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову