Зміст статті

З кожним роком світовий ринок e-commerce б’є нові рекорди об’ємів продажів. Сьогодні на планеті налічується близько 12-24 мільйонів онлайн-магазинів, в яких здійснюється майже 21% всіх покупок. Експерти стверджують, що до 2040 року частка замовлень, оформлених онлайн, збільшиться до 95%.
Україна не стоїть осторонь світових тенденцій. В країні активно зростає кількість інтернет-магазинів і маркетплейсів, пожвавлюється конкуренція між брендами та виробниками, формується запит на спеціалістів та агентства, що вміють ефективно просувати товари й послуги у мережі.
Що таке інтернет-маркетинг?
Інтернет-маркетинг – це комплекс методів та інструментів для ефективного просування різноманітних послуг і товарів в онлайн-середовищі. Всі заходи, що реалізуються в межах маркетингових стратегій, спрямовані на досягнення певних вимірюваних результатів (збільшення кількості продажів, зростання прибутку, розширення ринку, покращення репутації та впізнаваності компанії, бренду, продукту тощо).
Список цілей може бути різним, проте всі вони передбачають побудову комунікації з клієнтом з метою розвитку бізнесу. Інтернет-маркетинг функціонує виключно онлайн, використовуючи такі види комунікації й інструменти, як SEO та SMM, e-mail розсилки, чат-боти, реклама тощо.
Інтернет-маркетолог – це спеціаліст, який повинен вміти залучити представників цільової аудиторії до продукту, утримати їхню увагу та спонукати здійснити певну дію. З цією метою він створює маркетингову стратегію, визначає ефективні методи, інструменти просування і запускає їх в роботу. В процесі коригує стратегію задля отримання найкращих результатів.
Сфера стрімко розвивається і передбачає постійне вдосконалення алгоритмів роботи, появу нових інструментів, методів. Так, наприклад, ще декілька років тому для просування нового продукту достатньо було попрацювати над сайтом, розмістити декілька рекламних повідомлень у авторитетних джерелах та коректно налаштувати таргетовану рекламу в Google. Сьогодні ж неможливо уявити виходу товару на онлайн-ринок без залучення інфлюенсерів, розміщення відео-контенту в Tik-Tok та Youtube, використання чат-ботів тощо.
Різниця між digital-маркетингом та інтернет-маркетингом
Інтернет-маркетинг є однією зі складових digital-маркетингу. В той час, як перше поняття передбачає просування виключно в онлайн-просторі, діджитал може використовувати всі існуючі цифрові технології та формати. Реалізація стратегії не обмежується лише інтернет-каналами – також можуть бути задіяні ТБ, радіо, POS-термінали, інтерактивні екрани, мобільні ігри, SMS-розсилки та ін.
Наприклад, якщо під час просування нового інтернет-магазину використовують соціальні мережі, контекстну рекламу та пошукову оптимізацію – це інтернет-маркетинг. В разі додавання до перелічених інструментів трансляції відео на ТБ і розміщення білбордів на вулицях міста, мова вже йде про digital-marketing.
Розробка та запуск інтернет-маркетингових стратегій передбачає менші витрати часу та ресурсів, у порівнянні з діджитал, а також більш оперативне реагування на зміни в процесі. Вартість заходів залежить від вибору каналу та інструменту, але зазвичай кампанії офлайн обходяться дорожче (реклама на радіо, ТБ, рекламних щитах), у порівнянні з онлайн-форматами.
Ключові переваги інтернет-маркетингу
Інтернет-маркетинг є одним з найефективніших інструментів для просування послуг та товарів. За умови вмілого використання всього спектру доступних методів та різних видів каналів вдала стратегія здатна вивести бізнес на якісно новий рівень, гарантуючи стабільний розвиток і досягнення найамбітніших цілей.
Основні плюси інтернет-маркетингу для бізнесу:
- Рентабельність – за рахунок високої точності та можливості платити виключно за залучених клієнтів, швидко коригувати стратегію і не витрачати кошти дарма.
- Максимальне охоплення – потенційним клієнтом може стати кожен з 5.3 мільярдів користувачів інтернету (а це 66% від загальної кількості населення планети) за умови правильного підбору та налаштування каналів комунікації.
- Широкий вибір інструментів – від публікації клікабельних посилань і банерів на веб-сайтах до розміщення відео-оглядів у відомих блогерів та створення чат-ботів. Кожен канал має свої особливості й переваги, стаючи складовою комплексного просування.
- Позитивна комунікація – маркетингові стратегії в інтернеті базуються на вподобаннях людей. Таргетована реклама пропонує релевантні оголошення, e-mail розсилка ґрунтується на отриманих раніше даних, Facebook підбирає групи і сторінки, які можуть зацікавити. Це знижує ризик негативної реакції, підвищує вірогідність взаємодії.
- Можливість автоматизувати процеси – зменшити витрати часу, коштів на реалізацію завдань в межах кампанії, а також забезпечити безперебійну роботу сервісів 24/7.
- Налагодження довгострокової комунікації – такі прийоми, як email-розсилки чи ремаркетинг, дозволяють утримувати увагу користувача протягом довгого часу, налагоджувати зворотній зв’язок, підвищувати його лояльність та зацікавленість.
- Наявність засобів для вимірювання та відслідковування результатів – для оцінки ефективності стратегії, своєчасного внесення коректив, розуміння перспектив кампанії.
Розроблені професійними маркетологами та агентствами комплексні стратегії дозволяють залучати клієнтів і збільшувати продажі, виділятися серед конкурентів та розширювати географію продажів, охоплення цільової аудиторії, сприяти впізнаваності бренду та створенню потрібного іміджу. Виконати ці та інші завдання без спеціальних знань та значного досвіду практично неможливо.
Основні канали інтернет-маркетингу та їх особливості
Просування сайту чи бізнесу в мережі може здійснюватися різними способами, кожен з яких передбачає свої переваги й недоліки, певні особливості. Вибір лише одного методу рідко дає ефект, а от комплексний інтернет-маркетинг допоможе досягти всіх поставлених цілей та гарантувати найкращий результат. Проте перш, ніж вибирати інструменти, варто розглянути їх більш детально.
Пошукова SEO-оптимізація
Пошукова оптимізація (Search Engine Optimization) включає проведення комплексу дій, направлених на покращення видимості сайту в пошукових системах. Основне завдання – підняття ресурсу в ТОП пошукової видачі за потрібними запитами, які приведуть на сайт цільовий трафік.
Такі пошукові системи, як Google, Yahoo, Bing та ін. працюють на основі алгоритмів, створених для надання користувачеві найбільш точної відповіді на його запит. SEO дає змогу оптимізувати сайт так, щоб він відповідав всім критеріям системи та демонструвався одним із перших після введення запиту (що є релевантним наповненню ресурсу, який просувається).
Приклад пошукової видачі та сайтів, що знаходяться в ТОП, за запитом «як вибрати шафу»:
Якісний і професійно проведений комплекс SEO-заходів дає змогу:
- Покращити видимість сайту в мережі, підвищити позиції сторінок у пошуковій видачі, потрапити у ТОП.
- Вдосконалити сайт – попрацювати над юзабіліті, дизайном та іншими факторами, які впливають не лише на ранжування у пошукових системах, але і на зручність для людей.
- Залучити цільовий трафік – зацікавлених і лояльних до продукту користувачів.
- Підвищити показник ROI та збільшити продажі.
Внутрішня оптимізація включає роботу над елементами самого веб-сайту: розміщення якісного та релевантного контенту, покращення структури й дизайну, підвищення швидкості завантаження сторінок та ін. Зовнішня оптимізація охоплює весь спектр заходів, що проводяться по-за ресурсом: розміщення посилань, згадок про нього на інших онлайн-майданчиках, в соціальних мережах тощо.
SEO потребує постійної уваги, коштує недешево, перші результати дає за 1-2 місяці після початку кампанії, проте за умови залучення до проведення робіт кваліфікованих фахівців, забезпечує довгостроковий і потужний ефект.
Контекстна реклама (РРС)
Контекстна реклама – це текстові оголошення у результатах видачі пошукових систем, які користувач бачить на сторінці після введення запиту. Можуть бути створені у форматі оголошення про покупки, пошукової, відео-реклами. Також часто розміщуються на сторінках сайтів-партнерів, відображаються до відео в YouTube, у мобільних додатках, поштових сервісах.
Приклад оголошення про покупки на сторінці пошуку Google за запитом «купити шафу»:
Демонстрація рекламних оголошень базується на цільових ключових словах та відрізняється точністю, помітністю, релевантністю. Так, рекламне оголошення для сайту з продажу меблів побачать лише ті, хто вводить у вікно пошуку ключові слова «купити шафу», «замовити стіл у їдальню» та ін. І це значить, що кожне повідомлення буде продемонстровано виключно зацікавленому користувачеві, який є потенційним клієнтом.
У налаштуваннях можна вибрати параметри просування (регіон, аудиторія, інтереси, соціально-демографічні характеристики тощо). Плата за рекламу PPC здійснюється виключно в разі натискання людиною на оголошення (PPC розшифровується як pay per click – «плата за клік»). Діяти кампанія починає одразу після запуску і модерації.
Приклад відображення контекстної реклами на сторінці Gmail:
E-mail маркетинг
Інструмент інтернет-маркетингу, що забезпечує комунікацію «віч-на-віч» з користувачем, не втрачає актуальності протягом багатьох років. Під час реєстрації на сайті відвідувач вводить свою електронну адресу та дає згоду на отримання листів, які компанія періодично йому надсилає.
Найбільш ефективним використання e-mail маркетингу є в разі бажання презентувати клієнту продукт або послугу, розповісти про нові напрями діяльності, залучити до участі в акціях. Також за допомогою листа можна нагадати про неоформлене замовлення, запропонувати знижку на честь Дня народження чи іншого свята, дізнатися думку щодо якості обслуговування та ін.
Забезпечити позитивний результат та високий відсоток відкриття листів можна завдяки правильному вибору періодичності їх надсилання, наданню якісної та релевантної інформації, гарному оформленню. Здійснювати розсилку листів можна через спеціальні сервіси, які дають змогу максимально точно налаштувати та автоматизувати процес, зекономивши час і ресурси.
SMM-просування
Social Media Marketing просування здійснюється з використанням в якості каналів комунікації соціальних мереж. Згідно з даними Broadband Search, число користувачів таких сервісів, як Instagram, Facebook, Twitter та ін. постійно зростає і минулого року майже досягло показника у 4 мільярди людей, що проводили в соцмережах в середньому по 2 години 27 хвилин на день.
Просування в соціальних мережах може бути органічним чи платним. Перший метод включає створення сторінок і груп, регулярну публікацію контенту і спілкування з користувачами, проведення конкурсів, акцій. Платне здійснюють за допомогою рекламних оголошень та таргетування їх на цільову аудиторію.
Приклад розміщення платних рекламних блоків у Facebook:
Плюси використання SMM:
- Проста та зручна публікація контенту на готових сторінках і сервісах – дешевий канал комунікації дозволяє оперативно інформувати про нові продукти, акції, пропозиції, зміни.
- Покращення впізнаваності бренду чи компанії, створення гарної репутації, іміджу.
- Швидке зростання кількості підписників.
- Регулярна взаємодія з представниками цільової аудиторії – можливість отримувати зворотній зв’язок, відгуки, коментарі, статистику публікацій.
- Наявність функціоналу для аналітики та моніторингу ефективності стратегій, дослідження ринку, конкурентів, трендів.
За умови створення та реалізації якісної маркетингової стратегії, SMM допомагає швидко досягати поставлених цілей навіть за умови обмеженого бюджету.
Інтернет-маркетинг з використанням чат-ботів
Інструмент автоматизації комунікації через популярні месенджери (Viber, Telegram та ін.), який імітує спілкування з реальною людиною та використовується для надання клієнтам інформації про послуги або товари. Ініціатором «спілкування» стає користувач, який натискає на кнопку «Start» і починає отримувати заздалегідь підготовлені запити-відповіді, створені за шаблоном.
Завдання, з якими успішно справляється чат-бот маркетинг:
- Підвищення рівня обслуговування клієнтів – за рахунок надання точних та швидких відповідей на запити у будь-який час доби.
- Формування індивідуальних пропозицій на основі минулих покупок та запитів клієнтів.
- Збір та аналіз інформації про представників цільової аудиторії, що дозволяє краще розуміти їх потреби, створювати більш ефективні маркетингові стратегії.
- Автоматизація низки завдань і процесів (бронювання, оформлення замовлень, заповнення форм та ін.), що дозволяє розвантажити персонал компанії та зекономити кошти та ресурси.
Приклад роботи чат-боту супермаркету EVA:
Залучення лідерів думок
Influence-маркетинг передбачає взаємодію з лідерами думок (блогери, селебріті, експерти) з метою просування та рекламування послуг та товарів. Найбільшою популярністю сьогодні користується нативна реклама в Instagram, YouTube, Facebook, TikTok.
За умови правильного вибору інфлюенсера основний меседж гармонійно вписується в контент блогу (сторінки, акаунту), прицільно потрапляє в ЦА, залучає нових клієнтів, дає змогу одразу побачити реакцію аудиторії. Просування через інфлюенсерів дозволяє розповісти про продукт, показати його властивості «вживу», акцентувати увагу на перевагах здійснення покупки.
В довгостроковій перспективі метод допомагає підвищити довіру до компанії, сформувати позитивний імідж, запам’ятатися користувачам. Найбільш ефективним інструмент є у просуванні товарів мас-маркету та популярних послуг, продуктів з можливістю миттєвого замовлення (ігри, мобільні додатки, підписки тощо).
Одна публікація у блогера-мільйонника в Instagram може коштувати декілька тисяч доларів США і привести на сайт десятки тисяч клієнтів, але лише за умови правильного вибору інфлюенсера (з «живою» аудиторією і релевантним контентом), формату взаємодії, урахування безлічі інших нюансів.
В іншому випадку результатом невдалого співробітництва може стати не лише «злитий» бюджет, але і нанесення серйозної шкоди компанії, її репутації. Тому створення і реалізацію маркетингових стратегій із залученням лідерів думок завжди довіряють професіоналам.
Статистика сторінки найпопулярнішої в Україні блогерки TikTok :
Про що ще варто пам’ятати
Розглядаючи основні методи просування в інтернет-маркетингу, також варто згадати:
- Ретаргетинг і ремаркетинг – передбачають повторне залучення представників ЦА, що уже цікавились продуктом або відвідували сайт, та роботу з наявними клієнтами.
- Партнерський маркетинг – розміщення реклами на сайті партнера з метою залучення його відвідувачів для виконання певної цільової дії.
- Геотаргетинг – дозволяє налаштовувати показ реклами лише тим людям, що знаходяться в певній країні, регіоні, області. Метод актуальний для офлайн-бізнесу, що передбачає фізичну присутність клієнта (салони краси, заклади харчування та ін).
- Управління репутацією SERM – створення позитивного іміджу компанії, людини, продукту, що впливає на розвиток та перспективи онлайн-бізнесу, кількість клієнтів, рівень продажів. Основні складові SERM: розміщення позитивних публікацій на авторитетних ресурсах, управління негативними відгуками.
Важливою умовою ефективного просування є якісний контент. Унікальна, експертна, корисна, релевантна інформація залучає органічний трафік, викликає зацікавлення, є ефективним способом побудови довіри між компанією та аудиторією. Цікавий контент природнім шляхом поширюється мережею та дає масове охоплення (вірусний маркетинг).
Лайфхаки та рекомендації
Комплексний інтернет-маркетинг – це набір актуальних та ефективних методів, що допоможуть у досягненні поставлених цілей та сприятимуть розвитку бізнесу.
Рекомендації для підвищення ефективності маркетингової стратегії:
- Автоматизація – використання різних сервісів для спрощення певних процесів і дій з метою вивільнення додаткових коштів, часу, ресурсу для більш важливих завдань.
- Пошук ефективних каналів комунікації – як в процесі створення стратегії, так і під час її реалізації. Не варто робити ставку лише на один інструмент (як і залучати одразу всі), краще спробувати декілька найбільш актуальних. У міру зростання аудиторії та розвитку бізнесу можна збільшувати кількість каналів, тестувати нові методи, що вписуються у загальну концепцію.
- Постановка цілей по системі SMART – дасть змогу сформулювати чіткі завдання та відслідковувати ефективність за зрозумілими показниками й критеріями, не гублячись в абстрактних поняттях і величинах.
- Аналіз і моніторинг – повинні проводитися на всіх етапах: від вибору методів і каналів перед запуском стратегії до опрацювання результатів після завершення роботи.
- Оновлення та вдосконалення – також є невід’ємними складовими успіху просування в мережі, яка постійно змінюється та потребує нових підходів, знань, методів.
З огляду на динамічність розвитку сфери та необхідність пошуку кращих інструментів для маркетингової стратегії, виділити один універсальний метод ефективного просування неможливо. Кожен окремий бізнес і продукт потребують індивідуального підходу. І для досягнення успіху важливо залучати фахівців, що мають відповідні знання, навички та досвід.
Підведемо підсумки
У статті ми розповіли, що таке інтернет-маркетинг, які його переваги та розглянули його основні канали. Пам’ятайте, що, обираючи певні інструменти інтернет-маркетингу, насамперед, потрібно орієнтуватися не на їхні переваги та недоліки, а на те, який результат ви хочете отримати в підсумку, і на особливості вашої компанії (завдання, можливості, рівень конкуренції). Від цього і залежатиме успішність вжитих вами заходів.





