Зміст статті

Електронна комерція або, іншими словами, e-commerce – це формат бізнесу, взаємопов’язаний із продажем послуг або товарів за допомогою інтернету. Сюди належить не тільки придбання посуду, меблів, іграшок або одягу, а й купівля квитків на концерти, страховок, застосунків, ПЗ і грошові перекази.
Саме поняття вперше з’явилося у США 11 серпня 1994 року. Там було здійснено першу у світі онлайн-покупку диска Ten Summoner’s Tales Стінга. З того самого моменту, незважаючи на різні складнощі, сфера досягала все більшої популярності з кожним роком.
У чому полягає сенс e-commerce?
Ця сфера досить широка: крім продажів в онлайн режимі, вона включає в себе різноманітні види інтернет-банкінгу, який займається операціями в мережі, та інтернет-маркетинг, що охоплює рекламу і діяльність, цілеспрямовану на зростання конверсії.
Технічний елемент e-commerce містить:
- базу даних з послугами та товарами;
- інтернет-магазин;
- CRM-систему;
- систему постачання продукції покупцеві.
Звісно, це дуже спрощена схема, оскільки будь-яку з перерахованих категорій можна описати більш детально. Однак, головним елементом слугуватиме правильно працюючий і належним чином побудований сервер, оскільки саме він впливає на швидкість завантаження сайту.
Електронна комерція матеріалізується в різноманітних нішах, виходячи з її цільової аудиторії. Нижче наведемо приклади її ефективного здійснення:
- Онлайн-магазини різноманітних товарів (на них тримається практично вся сфера е-комерс).
- Локальні та загальносвітові маркетплейси (наприклад, OLX, Rozetka, Amazon, AliExpress).
- Передплати на книги і музику, онлайн-кінотеатри (дають змогу отримувати задоволення від результатів інтелектуальної діяльності).
- Кур’єрські служби (наприклад, Delivio, Glovo).
- Онлайн-банкінг і фінансові системи (онлайн-платежі та банкінг у наші дні використовуються всіма банками світу, а також сюди відносяться фінансові системи, такі, як PayPal і багато іншого).
- Оплата державних послуг через онлайн-сервіси (стали дуже популярними, оскільки не потрібно витрачати час у чергах для того, щоб оплатити комунальні послуги).
- Інтернет-маркетинг і послуги електронного продажу ПЗ (наприклад, App Store, Google Play, Google Ads).
Концепція роботи e-commerce
Електронна торгівля – напрямок економіки, пов’язаний з різними типами онлайн-платежів та електронних торгівельних угод. Плюсом електронної комерції є повна відсутність кордонів. Продавці AliExpress або Amazon надають свої товари в усьому світі. Так само, як і розробники, які публікують додатки в Google Play та App Store. А локальний український бренд одягу може продавати свій товар по всій Україні.
Онлайн-торгівля доступна завдяки системам e-commerce: наприклад, продажі в онлайн-магазині дозволяють продавцям збільшити географію діяльності, не відкриваючи нових відділень. Для малого бізнесу універсальний і простий метод онлайн-продажів – надавати товари в маркетплейсах. Так можна поширювати товари країною, не турбуючись про їх перевезення. Покупець робить замовлення на сайті, воно потрапляє на сервер і залишається в базі. Якщо угода не відбулася, через якийсь час споживачеві можна нагадати про товари, які потрапили в кошик. Якщо покупка відбулася – рекомендувати підписатися на рекламні оголошення, запропонувати товари за акцією або знижку на наступне замовлення. Таким чином можна мотивувати клієнта звернутися за новою покупкою знову до вас.
Етапи електронної торгівлі:
- Споживач визначається з послугою або товаром, представленим у каталозі, його гаджет зв’язується з браузером.
- Замовлення потрапляє на сервер, його отримує менеджер.
- За допомогою бази даних менеджер перевіряє, чи є товар на складі, і затверджує замовлення. Це відбувається або вручну, або автоматично, залежно від того, як налаштована система.
- Покупець банківською картою оплачує замовлення. Банк обробляє операцію, потім дозволяє або відхиляє її. Якщо транзакцію схвалено, заявка потрапляє в обробку.
- Потім замовлення відправляють на склад. Працівники транспортного відділу беруть замовлення зі складу і звідти передають його в пункт видачі або одразу за адресою клієнта.
- Щойно замовлення доставляють, одержувачу надходить смс повідомлення або лист на електронну адресу.
Хоча це і приблизний алгоритм e-commerce, але він застосовується як для фізичних товарів, так і для електронних послуг або товарів. Різниця лише в тому, що покупку не транспортують, а надають доступ для того, щоб її завантажити. Якщо ж це послуга, то повідомляють час і дату спілкування з фахівцем, послуги якого вам необхідні.
Види електронної комерції
Запропоновані категорії сформовані на різниці в кінцевих користувачах:
- B2B (Business-to-Business) – вигідні відносини між бізнесменами. Виробники та мерчанти встановлюють зв’язок між собою завдяки певним інтернет-майданчикам.
- B2C (Business-to-Consumer) – підприємства продають товари клієнтам на різних онлайн-майданчиках. Містить багато позитивних сторін як для покупців, так і для підприємців.
- B2G (Business-to-Government) – компанія надає певні послуги державі або її підрозділам. У такій ситуації до підприємства є особливі вимоги. Найчастіше присутня велика конкуренція, оскільки рівень договору досить високий.
- C2C (Consumer-to-Consumer) – взаємозв’язок між споживачами, який відбувається за допомогою електронних рекламних оголошень.
- G2C (Government-to-Citizens) – відносини між державою і приватною особою: отримання різних документів і довідок, оплата штрафів і податків. Нерідко несе інформаційний зміст, тому часто не є підприємництвом.
- G2G (Government-to-Government) – ділові зв’язки урядових органів.
- B2P (Business-to-Partners) – співпраця між відділеннями або компаніями з однієї сфери діяльності.
- B2E (Business-to-Employee) – автоматичне регулювання бізнес-процесів і обов’язків усередині організації.
- B2В2C (Business-to-Business-to-Customer) – об’єднання двох видів (як приклад, дропшипінг). Бізнесмен купує товари в іншій країні та узгоджує зі складами процес відправки замовлень за необхідними адресами, оминаючи потребу зберігати товар у себе.
- E2E (Exchange-to-Exchange) – діяльність між різними цифровими біржами в службах обміну валюти.
Плюси і мінуси онлайн-комерції
Еcommerce – це сфера, яка так само, як і будь-яка інша галузь, має свої позитивні та негативні сторони.
До переваг інтернет-торгівлі відносять:
- Зниження обсягу фінансових витрат. Ця сфера набагато спрощує всі процеси – для запуску торгової точки вам більше не знадобиться орендувати площу, підшукувати співробітників і вести переговори з доставкою. Усе, зазначене вище, можна встановити на автоматичний механізм, унаслідок чого товар стане більш привабливим у ціні, що не може не подобатися покупцям.
- Активне зростання галузі. Світовий ринок e-commerce розширюється щороку. Все більшій кількості споживачів до душі здійснювати покупки онлайн. З’являється багато сервісів, що допомагають поліпшити результативність роботи онлайн-бізнесменів.
- Велике охоплення потенційних покупців. За допомогою інтернету без проблем можна вирушити закордон підкорювати ринки. Тільки в разі, якщо ви пропонуєте фізичну продукцію, потрібно добре продумати процес транспортування товару покупцеві.
- Скорочення чисельності посередників. У вас є можливість безпосередньо зв’язуватися з виробником товару, а також продавати товар, не відкриваючи філії, що автоматично виключає присутність третіх осіб і підвищує якість обслуговування.
- Повний контроль бізнесу. Трекінг і аналітика повністю наочні, просування підприємства перебуває завжди під вашим наглядом.
- Збільшення кількості потенційних клієнтів. Не потрібно шукати гарне місце для торгової точки, щоб ваша цільова аудиторія частіше вас бачила. Споживач легко знайде вас за пошуковим запитом під час переходу за посиланням з реклами в інтернеті або знайде в маркетплейсі. У тому випадку, якщо він так і не зробить покупку, онлайн-реклама нагадає йому про ваше підприємство.
До недоліків e-commerce відносять:
- Технічна залежність. Несправність техніки або відсутність доступу до інтернету (також слабке інтернет-покриття) негативно позначаться на конверсії.
- Нюанси операцій з платіжними системами. Для отримання фінансових коштів потрібна реєстрація ПП. Необхідно надати високоякісний сервіс для споживачів для того, щоб приймання і зняття грошей було стабільним. Інакше клієнти починатимуть суперечки через банк, унаслідок чого платіжна система може урізати онлайн-підприємцю здатність приймати оплату від покупців.
- Збільшення конкуренції серед компаній.
- Часті зміни та поправки в законодавстві. Сфера активно розширюється, тому постійно стикається з багатьма змінами.
- Труднощі в захисті інформації. У галузі e-commerce не впоратися без експлуатації непростої сертифікації.
- Дотримання авторських прав. Несанкціоноване повторення продуктів інтелектуальної власності може створити достатньо проблем для бізнесу, бо не приносить доходу своїм власникам.
Специфіка маркетингу в e-commerce
- індивідуальність. Підприємства користуються інформацією про клієнтів – ім’я, місце проживання, інтереси та звички. Так легше персоналізувати пропозицію – звернутися на ім’я та порекомендувати товар, який може викликати інтерес.
- Мобільний маркетинг. У наш час люди все частіше купують щось за допомогою мобільного телефону, а додатки магазинів використовують удвічі частіше, ніж їхні сайти.
- Електронні помічники. Близько 40% споживачів звертаються до голосових помічників, щоб зробити онлайн-покупку. Віртуальні помічники дадуть відповідь на поширені запитання і підберуть необхідний продукт.
- Семплінг. Це безкоштовні екземпляри – пробник губної помади, пляшка газованої води від служби доставки, пробне заняття іноземної мови. Це допомагає розкрутити товар або послугу як в онлайні, так і в офлайні.
- Інтерактивний маркетинг. Це взаємодія з інформацією: пройти який-небудь тест, провести розрахунки в калькуляторі, дати відповіді на запитання квізу. Подібні речі забавляють і розважають споживача, а тим часом, маркетологи отримують можливість поділитися відомостями про продукт.
Перспективи електронної комерції
З кожним роком дедалі більша частина підприємців припиняють користуватися класичними способами продажів, обираючи щось цікаве і нове, що дасть змогу виділитися не тільки в очах споживачів, а й серед конкурентів. Адже, такий підхід безпосередньо впливає на конверсію магазину.
До останніх змін сфери e-commerce можна віднести: зростання популяризації маркетплейсів, націленість на більш молоде покоління користувачів, впровадження чат-ботів, експлуатація голосової комерції, консультації по відео з офлайн магазинів, зменшення термінів доставки, персоналізація, різноманітність у можливостях оплати, підписка на товар, збільшення витрат на залучення клієнтів.
Усі перераховані тенденції вказують на те, що ця сфера продовжує активно розвиватися і на цьому не зупиниться. Найімовірніше, у майбутні 20 років усі покупки поетапно перейдуть в інтернет-режим. Авторитет онлайн-покупок зростає, а мільйони споживачів отримують задоволення від того, як легко і просто тепер придбати все необхідне в інтернеті. Тому цілком обґрунтовано, що електронна торгівля переживає такий бум.
Підведемо підсумки
Електронна комерція – одна з найбільш амбітних сфер, що активно розвивається. Значна кількість плюсів, порівняно з офлайн-торгівлею, і безперервне вдосконалення привертають до себе увагу нових споживачів і виробників. При цьому, не можна думати, що здобути успіх у сфері e-commerce так легко. Для ефективного результату необхідно докласти чимало зусиль, але в підсумку, ваша праця обов’язково буде винагороджена.





