Аналіз ніші та конкурентів для відкриття бізнесу

#Корисні поради 28 November 2019 Оцінити статтю

Зміст статті:

Вступ. Навіщо це потрібно?

Аналіз ринкового попиту

Отже, почнемо зі збору семантики.

Збір за допомогою Wordstat

Збір за допомогою Slovo*b/KeyCollector

Аналітика таблиці сезонності.

Аналіз через Google Ads

Google Trends

Розрахунок витрат на канали залучення трафіку

Аналіз витрат на рекламу.

Прогноз реклами в Яндекс Директ.

Прогноз реклами в Google Ads.

SEO просування

Зразковий кошторис на розробку сайту

Аналіз конкурентів

Прорахунок за вартістю

Висновок

Вступ.Навіщо це потрібно?

Дуже часто у всіх підприємців виникає питання: “А чи вигідно розпочинати бізнес у тій чи іншій ніші? Скільки мені потрібно грошей на те, щоб запустити бізнес (зробити сайт і хоча б мінімально налагодити продаж)? А чи є сенс, або мене просто задавлять конкуренти?” На всі ці запитання ми й намагатимемося дати вам відповіді.

На початку нам потрібно проаналізувати, наскільки висока популярність даної тематики і чи є ринок зростаючим. Що значить зростання ринку? Це означає, що попит на ваш товар повинен з кожним місяцем збільшуватися (можлива поправка на сезонність).

Зростаючий ринок на графіку Google Trends

Зростаючий ринок на графіку Google Trends

Для того щоб можна було увійти в нішу і не прогоріти, зокрема, необхідно зайняти місце на ринку до того, як це стане хайпом і ринок досягне свого максимуму.

Якщо ви зайшли після того, як ринок перевалив за свою пікову точку, величезна ймовірність, що ви прогорите.

Давайте згадаємо, наприклад, спинери. Їх продавали по 200-300 гривень. Зараз вони і по 30 нікому не потрібні. Ті, хто встигли увійти до ніші та потрапити до піку зростання ринку, ті й заробили.

Аналіз ринкового попиту

Отже, давайте перейдемо до аналітики ринку. У нас є кілька сервісів і програм, які допоможуть проаналізувати попит. Сервіси:

Програми:

Отже, почнемо зі збору семантики.

Зібрати її можна кількома способами. Почнемо з найпростішого та найдовшого – ручний збір.

Збір за допомогою Wordstat

Переходимо на сервіс WordStat https://wordstat.yandex.ua/ і починаємо збирати ключові слова в ніші, що вас цікавлять.

Я, наприклад, взяв нішу 10 айфонів.

Бажано брати комерційні запити, але й інформаційні також можуть бути показовими для нас. Але тоді із-за аналітики реклами їх потрібно буде прибирати.

При зборі семантики завжди пам’ятайте – люди можуть шукати один і той самий товар під різними іменами. Наприклад:

Вам всі ці запити потрібно продумати та перебрати. Не забувайте користуватися операторами:

Це все допоможе вам швидко підібрати семантику.

Наприклад, для того щоб перекрити всі ці запити одним виразом, необхідно набрати цей рядок

(iphone|айфон) (10|х|x|десятка|десятий|ікс)
Спробуйте поєднати різні словосполучення, щоб зрозуміти, як це працює.

При зборі семантики це заощадить величезну кількість часу.

Отримані запити ми збираємо в окремий файл Microsoft Excel.

Збір пошукових запитів у Yandex.Wordstat

Збір пошукових запитів у Yandex.Wordstat

Копіюємо їх або за допомогою плагіна, або просто зі сторінки (ctrl+c/cntr+v).

Збір за допомогою Slovo*b/Key Collector

Для тих, хто не знають, поясню, що це за програми і для чого потрібні. Вони автоматизують рутинну роботу з сервісами, такими як, наприклад, WordStat або парсинг підказок і т.д.

Програма Slovo*b – це безкоштовна версія програми Кей Колектор з дуже урізаним функціоналом. Але якщо вам не потрібно постійно збирати семантику та працювати з величезною кількістю запитів, він цілком підійде.

Я покажу й ту, й іншу програму в дії. Як правильно налаштувати програми – подивіться в інтернеті. Не акцентуватиму на цьому увагу.

Відкриваємо Slovoeb, копіюємо рядок з WordStat, натискаємо кнопку з червоними стовпцями та вставляємо туди дані. Потім натискаємо “Почати збір”. Зараз програма починає збирати всі запити з WordStat, що підходять під цю конструкцію.

Пакетний збір фраз з лівої колонки Yandex.Wordstat

Пакетний збір фраз з лівої колонки Yandex.Wordstat

Такі ж самі маніпуляції робите і в Key Collector.

Пакетний збір фраз з лівої колонки Yandex.Wordstat в KeyCollector

Пакетний збір фраз з лівої колонки Yandex.Wordstat в KeyCollector

Далі вам залишається лише очікувати, доки програми закінчать свою роботу.

Але хочу одразу попередити, якщо у вас не встановлено антикапчу, будьте готові постійно вводити капчі (набори символів) від пошукових систем.

І не слід збирати занадто багато запитів, оскільки подальші етапи збору даних займуть у вас неймовірну кількість часу.

Отже, програми закінчили роботу, зібрали необхідні ключі. Якщо є необхідність, то їх можна перебрати, оскільки програми зберуть і ті, які вам не підходять. Такі ключі варто відразу вилучити.

Зараз нам потрібно зібрати дані сезонності та частотності за ключами по регіону. Для цього натискаємо на значок монітора зі зростаючим графіком і чекаємо, поки сервіс збере дані.

Збір даних сезонності

Збір даних сезонності

Для кей колектора приблизно так само.

Збір даних сезонності в KeyCollector

Збір даних сезонності в KeyCollector

Після того як програма зібрала дані сезонності (це може тривати кілька годин), їх необхідно вивантажити в Excel файл.
У Key Collector необхідно натиснути на маленький трикутник біля значка збору, щоб випало меню, й там натиснути «експортувати дані сезонності».

Експорт даних сезонності

Експорт даних сезонності

Так само і в слово*бе.

Після того як ви вивантажили файл, можна перейти до його оформлення та аналітики.

Оформляємо красиво всі заголовки колонок і починаємо працювати з цифрами.

Аналітика таблиці сезонності

Спочатку для кожного місяця давайте порахуємо суму частотностей за всіма запитами.

Зробимо це під колонками з даними за допомогою оператора СУМ.

Сумування частотності запитів

Підсумовування частотності запитів

Ці дані покажуть, наскільки цікавилися цією нішою клієнти. Відповідно до них можна побудувати графік, щоб зрозуміти трендовість. Виділяємо комірки з сумами під даними та будуємо графік.

image009Створення графіка сезонності

Створення графіка сезонності

Вийшов графік

Вийшов графік

За графіком бачимо, що пік запитів на айфон 10 вже пройшов, але зараз вимальовується ще зростання. З чим це пов’язано – зрозуміємо згодом.

Отже, щоб зрозуміти, наскільки зріс попит цього року порівняно з минулим, підсумовуємо значення за 12 місяців попереднього періоду та за 12 місяців поточного періоду, а потім обчислюємо різницю між ними, щоб зрозуміти, наскільки позитивна динаміка і чи є зростання, чи вже йде падіння.

Можна позитивну різницю виділити зеленим кольором, а негативну червоним.

Сумування частотностей за перший рік

Підсумовування частотностей за перший рік

Сумування частотностей за другий рік

Підсумовування частотностей за другий рік

Обчислення різниці за два роки

Обчислення різниці за два роки

Також нам дуже важливо розуміти, наскільки зріс попит, тому ми знайдемо співвідношення сум частотностей за другий рік по відношенню до першого. Це дасть нам розуміння масштабів зростання.

Але врахуйте, що запит може бути новим і частотки 2 роки тому він не мав (рівна 0), а ділити на нуль не можна. Тому необхідно врахувати це в формулі.

Облік можливості поділу на 0 за допомогою функції ОСЛИПОМИЛКА

Облік можливості поділу на 0 за допомогою функції ОСЛИПОМИЛКА

Після того як ви порахували Коефіцієнт, у таблиці виділилися запити, які показують величезний коефіцієнт зростання. Це нові запити. Вони й призвели до другого стрибка.

Тепер потрібно ці запити виділити та зрозуміти, які з них дали саме новий тренд.

Тут новий тренд слід оцінювати за двома критеріями:

Перший – якщо частота за перший період 0, а за другий період більша за 0, тоді це новий запит, який тільки з’явився і може означати, що це повноцінно новий тренд.

Перевірка на новий тренд

Перевірка на новий тренд

Другий – якщо зростання запиту більше, ніж середнє зростання всіх запитів.

Перевірка на зростання вище середнього

Перевірка на зростання вище середнього

Якщо хоча б одна з умов виконується, виводимо цей запит. І з них можна провести окрему аналітику.

Виведення перспективних пошукових запитів

Виведення перспективних пошукових запитів

За допомогою вивантаження сезонності ми отримали розуміння, які запити зараз мають тренд, що зростає.

Скачати файл Excel (.xlsx)

Аналіз через Google Ads

Другий інструмент, який дозволить проаналізувати сезонність і трендовість запитів – це Google Ads. З недавніх пір Google при зборі ключів також почав надавати дані щодо частот запиту за останній рік.

Для того щоб зібрати ключі під Google, необхідно мати обліковий запис в адс із запущеною рекламою, інакше дані не будуть збиратися коректно.

Заходимо в обліковий запис і вибираємо пошук нових ключових запитів.

Пошук нових слів у Google Keyword Planner

Пошук нових слів у Google Keyword Planner

Вибираємо

Вибираємо “Знайдіть нові ключові слова”

Навіть на етапі підбору ключів сервісом можна переглянути графіки за запитами.

Графіки частотності запитів

Графіки частотності запитів

Отже, вивантажуємо файл і перебираємо потрібні нам запити.

Кнопка для скачування запитів

Кнопка для скачування запитів

Після того як перебрали семантику з розвантаження, можна оцінити кілька параметрів:

  1. Конкуренція запитів. Ця цифра показує, наскільки багато налаштовано та запущено реклами на цей запит.
Конкуренція на запит у контекстній рекламі

Конкуренція на запит у контекстній рекламі

2. Орієнтовна вартість кліка в контекстній рекламі. Для прорахунку вартості контексту вона марна, але як орієнтовну вартість її можна взяти.

Приблизна ціна кліка

Приблизна ціна кліка

3. Місячні частотності за останній рік.

Історія частотності по місяцях

Історія частотності по місяцях

Через те, що у нас є лише частотність за останній рік, дуже складно вести глибшу аналітику, як при вивантаженні з вордстату.

Проте з цієї таблиці також можна отримати деякі дані.

Рахуємо суми запитів помісячно.

Суми частотностей по місяцях

Суми частотностей по місяцях

І будуємо за ними графік, щоб зрозуміти загальний вигляд тренду.

Графік сумарної частотності

Графік сумарної частотності

Далі проводимо обчислення, які показують, наскільки позитивна чи негативна динаміка запитів.

  1. Різниця між першим та останнім місяцем покаже, чи є падіння тренду.
Різниця частотності між першим і останнім місяцями

Різниця частотності між першим і останнім місяцями

2. Відношення другого півріччя до першого покаже, запити зростають або падають, і чи є динаміка зростання.

Обчислення відносин між півріччями

Обчислення відносин між півріччями

3. Колонка «Чи росте МІН» показує, яка динаміка зростання за останні 2 місяці порівняно з мінімальним попитом за весь рік.

Обчислення зростання частотності

Обчислення зростання частотності

4. Колонка «Зростає чи СЕРЕДОВИЩЕ» показує, яка динаміка зростання за останні 2 місяці в порівнянні з середнім попитом за весь рік

Обчислення динаміки за 2 місяці порівняно з роком

Обчислення динаміки за 2 місяці порівняно з роком

Якщо коефіцієнт у колонці «Чи росте СЕРЕД» більше 1, тоді такий запит можна розглядати як зростаючий.

Скачати файл Excel (.xlsx)

Отже, ми проаналізували нішу ще за допомогою одного інструменту.

Google Trends

Залишився останній, найбільш неточний і ненадійний, але вимагає уваги – Google Трендз – https://trends.google.com/trends/explore”>https://trends.google.com/trends/explore

Вбиваємо запит iphone x і дивимося лінію тренду.

Графік Google Trends за запитом

Графік Google Trends за запитом

На даний момент трендовість запиту нижче 50 одиниць і надалі падає.

Нижче є список схожих фраз, які також можна відкрити та перевірити.

Наприклад: iphone xs

Тренд за запитом iphone xs

Тренд за запитом iphone xs

Дані з таблиці можна завантажити, відформатувати правильно та побудувати цей графік в екселі.

Графік тренда в Excel

Графік тренда в Excel

Після того як ми вивантажили та проаналізували запити за допомогою 3 сервісів, з’ясувалося, що тренд айфонів 10 в Україні потроху втрачає позиції. Але при цьому в Росії тренд нових 10 xs зростає.

Розрахунок витрат на канали залучення трафіку

Аналіз витрат на рекламу

Оскільки семантику ми вже зібрали, то проаналізувати орієнтовні бюджети та зразкову віддачу від реклами ми вже можемо на даному етапі. Це дасть нам розуміння, скільки нам потрібно приблизно вкласти грошей в контекст, щоб отримати той чи інший результат.

Щоб ви розуміли, що таке контекстна реклама та як вона працює, можете переглянути мій минулий вебінар на тему «Канали залучення клієнтів». Але якщо стисло, то це тип реклами, в якому ви платите за кожен перехід на сайт рекламному сервісу. Тобто закінчилися гроші на рахунку – закінчилися переходи.

Залежно від розташування реклами, вона може ділитися на кілька типів: пошукова й медійна. Але основна суть у неї та сама.

Прогноз реклами в Яндекс Директ.

  1. Отже, переходимо на сторінку –https://direct.yandex.ru/registered/main.pl ?cmd=advancedForecast.
  2. Вибираємо регіон, де ви хочете рекламуватися.
  3. Робимо налаштування кампанії.
  4. Додаємо ключові слова та натискаємо «Порахувати».
Прогноз реклами в Яндекс Директі

Прогноз реклами в Яндекс Директі

Після оновлення сторінки ви побачите велику таблицю. Вгорі таблиці є блок

Вибір обсягу трафіку

Вибір обсягу трафіку

Вибираєте обсяг трафіку 85 або 62, прокручуйте вниз і шукайте текст «експортувати в xls»

Експорт в Excel

Експорт в Excel

Натискаєте та зберігаєте файл.
У файлі у вас є вказівка ​​трафіку та його ціни.

У середньому конверсія сайту від 1 до 3 відсотків, ось і порахуйте, скільки з даної кількості людей стануть вашими клієнтами.

Наприклад, за 783 456 рублів буде 69 150 кліків. Із них близько 690 стануть клієнтами.

Вартість заявки – 783456/690 = 1130 рублів

Данные по прогнозу кликов и бюджета

Данные по прогнозу кликов и бюджета

Але врахуйте, що прогноз дає дуже приблизну вартість кліка та прогноз на кліки. Тому реалії можуть відрізнятися в бік збільшення ціни кліку та заявки.

Налаштування контекстної реклами Яндекс стартує від 3000 грн. І залежно від обсягу робіт збільшуватиметься.

Прогноз реклами в Google Ads

Відкриваємо сторінку Google Ads та функціонал розрахунку прогнозних даних щодо контекстної реклами.

Планувальник ключових слів

Планувальник ключових слів

Вибираємо цей варіант

Вибираємо цей варіант

Після того як ви додали ключі, у вас з’являється можливість варіювати ціною кліка і при цьому отримувати прогнози на переходи та загальний бюджет.

Прогноз Google Ads

Прогноз Google Ads

У разі потреби можна завантажити всі запити та переглянути їх окремо.

Експорт даних

Експорт даних

Тобто виходячи з цього прогнозу, середня ціна кліка – 3,07 грн. Якщо врахувати вартість кліка та конверсію сайту – вартість заявки 307 грн.

Налаштування контекстної реклами Google стартує від 3000 грн та в залежності від обсягу робіт і джерел реклами (Пошук/КМС/Ремаркетинг/Gmail) буде збільшуватися.

SEO просування

Якщо ви збираєтеся працювати з даною нішою тривалий час і розширювати список товарів/послуг, то залучення пошукового трафіку безперечно має бути присутнім як один із каналів залучення клієнтів. Якщо ваш сайт новий, то SEO не даватиме результату відразу, потрібно хоча б кілька місяців. Це пов’язано з «недовірою» пошукових систем до сайту. Google – це негласний фільтр – пісочниця. Якщо у вас сайт старий і не був під санкціями, то за правильної роботи перші результати з’являтимуться вже за 1-2 місяць роботи, можливо й раніше.

Отже, мінімальна вартість SEO просування під ключ – з програмістом, копірайтером, посиланнями тощо може коливатися від 10000 до 25000 грн і більше на місяць, залежно від обсягу робіт, статусності компанії, розкрученості бренду SEO-студії.

Тобто вам потрібно бути морально готовим до того, що на перші місяці роботи з SEO потрібно вкладати не отримуючи віддачі. Пошукове просування – це як величезний і важкий локомотив, який довго розганяється, але дуже важко його зупинити. І навіть після того як заглушили двигун, він ще дуже довго котиться. Але потім всі витрати повністю компенсуються прибутком з продажу, навіть після припинення робіт з SEO. При правильному просуванні (білому) результати зберігатимуться не 1 місяць.

Отже, в середньому потрібно близько 15000 грн на SEO. І з розрахунком на те, що повністю окупатися воно почне з 3-4 місяця.

Тобто якщо середня витрата на SEO до моменту окупності – від 3-4 місяців, тоді на SEO потрібно близько 45-60 тис. грн. Якщо сайт невеликий, то витрати можуть бути зменшені.

Зразковий кошторис на розробку сайту

Також дуже важливим є джерело продажу вашого товару або послуги. Здебільшого використовуються лише 2 джерела:

Дані, наведені в цьому пункті, можуть бути недостовірними, оскільки кожне з агентств самостійно визначає вартість тієї чи іншої роботи з розробки сайту групи. В цій статті ми не будемо розглядати розробку групи для продажу та її розкручування, бо для деяких товарів і послуг група в соцмережах може бути неефективною. Ми розглянемо лише розробку сайту.

Отже, якщо у вас всього 1 товар, а все інше – це просто його модифікації, то технологія великого інтернет-магазину може бути вам не потрібна. Достатньо створення односторінкового сайту, але він не підходить для SEO просування. Коли товарів у вас багато і вони різні за категоріями, то необхідно створити повноцінний ІМ.

Отже, приблизно за цінами (сайти з унікальним дизайном):

Якщо буде розробка на шаблоні, то вартість відсотків на 20-40% менша.

Повторюся, що вартості «від». Точну ціну можна сформувати лише після повністю сформованого ТЗ/КП на розробку.

Відразу хочу дати рекомендацію: якщо ви збираєтеся створювати сайт під SEO-просування, краще не економити на SEO-фахівцеві та функціоналі. Реалізація більшості функціонала обходиться на 30% дешевше, якщо вносити його відразу під час розробки, а не перепилювати робочий сайт.

Аналіз конкурентів

Ще одна деталь, яку потрібно осмислити, перш ніж відкривати бізнес, – аналіз конкурентів.

Вам потрібно зрозуміти, чи витримаєте ринкову конкуренцію з ними, чи маєте ви переваги, щоб схилити вибір покупця на свій бік. Адже просто багато реклами та купа трафіку з пошуку самі по собі не дадуть продажів. Ви повинні бути кращими за конкурентів. Ваші мінуси повинні бути меншими за мінуси конкурентів, і навпаки, ваші переваги повинні бути більш вагомими, ніж у конкурентів.

Наприклад, у конкурента безкоштовна доставка, а ви запропонуєте дисконтну картку на 200 грн. Це повністю перекриє безкоштовну доставку тощо. Кожен ваш недолік у порівнянні з конкурентами має бути закритий якимось вагомим плюсом (перевагою). Або у вас має бути розкручений бренд, який вселяє довіру до вашого магазину.

Отже, зберіть усі критерії у вашій ніші, на які міг би дивитися ваш клієнт при виборі партнера. Внесіть їх у таблицю, кожен з нового рядка, а зверху візьміть від 3 до 10 топових конкурентів і випишіть за даними параметрами все, що пропонує конкурент. Після цього оберіть усі топові переваги та застосуйте до себе – чи надаєте ви це. Якщо ні, то позначте це і продумайте перевагу, яка закриває це заперечення.

Наприклад, для ніші, що продає iPhone, підберемо критерії вибору:

Проводимо заповнення таблиці за своїми даними та даними конкурента, здійснюємо аналітику кращих пропозицій та виявляємо розбіжності. Продумайте, як можна закрити різницю між тим, що пропонують вони та ви.

Таблиця аналізу конкурентів

Таблиця аналізу конкурентів

Також подібну таблицю чи список я запропонував би використовувати для фішок на сайті.

Завантажити файл Excel (.xlsx)
Наприклад:

Розглядати цю таблицю не бачу особливого сенсу. Цю роботу повинен виконувати спеціаліст-маркетолог або seo-шник. Вони точно знатимуть, наскільки той чи інший блок важливий, чи навпаки, неважливий.

Ви ж для себе можете просто виписати те, що вам сподобалося чи ні на сайтах конкурентів, і запропонувати впровадити на свій сайт.

Прорахунок вартості

Отже, маючи всі цифрові дані, ми можемо прорахувати вартість запуску вашого проекту в інтернеті (зараз я не маю на увазі запуск вашого бізнесу в цілому, я не можу сказати скільки потрібно грошей на закупівлю товарів, підготовку документів і т.д.). Я маю на увазі запуск рекламної кампанії в інтернеті.

Також у вартість можна ще включити брендинг і неймінг – вартість від 25000 грн. Якщо у вас є ідеї щодо подальшого розвитку вашого бізнесу, а бюджет не дуже обмежений, то варто скористатися цією послугою. Якщо це короткочасний бізнес, то, мабуть, це буде зайвим капіталовкладенням, що не окупиться. Включати до обов’язкової послуги ми його не будемо.

Розробка сайту – мінімум від 25 000 грн.

Налаштування контекстної реклами Google – мінімум від 3000 грн/разово.

Ведення реклами Google – від 2000 грн на місяць.

Бюджет на рекламу Google – від 5000 (бажано прораховувати за кількістю очікуваних лідів).

Налаштування контекстної реклами Яндекс – мінімум від 3000 грн/разово.

Ведення реклами Яндекс – від 2000 грн на місяць.

Бюджет на рекламу Яндекс – від 5000 грн (бажано прораховувати за кількістю очікуваних лідів).

SEO-просування сайту – від 15000 грн на місяць.

Давайте зберемо всі дані в таблицю за місяцями (але терміни виконання робіт залежать від складності розробок та обсягу поставлених завдань).

Візьмемо мінімальні терміни та мінімальні ціни за послуги. Але хочу ще раз уточнити, що дані ціни не кінцеві і в залежності від агентств і якості виконуваних робіт можуть змінюватися іноді в десятки разів як у більшу, так і меншу сторону.

Але все ж таки давайте підіб’ємо підсумки.

Підсумкова таблиця вартості по місяцях

Підсумкова таблиця вартості по місяцях

Скачати файл Excel (.xlsx)

Висновок

Разом ми прорахували, скільки мінімум нам потрібно грошей для того, щоб запустити та підтримувати постійне зростання вашого бізнесу саме в інтернеті. Але при виборі ніші для сайту та початку бізнесу є суб’єктивні та об’єктивні аргументи.

Об’єктивними аргументами є фінансові питання. Це те, що можна прорахувати та висловити в цифрах. По суті, все, що зазначено в нашій таблиці плюс витрати на відкриття самого бізнесу: персонал, закупівлі, приміщення, вартість відкриття компанії тощо.

Суб’єктивними аргументами, на мою думку, є порівняння з конкурентами та ваші потенційні переваги, внутрішнє чуття (так звана підприємницька жилка) – це те, що порахувати фінансово не можна.
Тільки правильно та логічно зваживши всі суб’єктивні та об’єктивні аргументи, приймайте рішення щодо відкриття бізнесу.

Сергій Іванченко CEO компанії WEDEX
схожі статті
підписатися:
Коди відповідей 3хх
Коди відповідей 3хх
# Корисні поради
Маркетингове агентство, приватний фрілансер чи співробітник у штат?
Маркетингове агентство, приватний фрілансер чи співробітник у штат?
# Корисні поради
Як надати доступ до Google Ads, Analytics, Tag Manager & Merchant Center
Як надати доступ до Google Ads, Analytics, Tag Manager & Merchant Center
Коментарі