Зміст статті
- /01 Що таке структура сайту?
- /02 Чому важливо продумувати внутрішню структуру веб-сайтів?
- /03 Типи структур веб-сайтів
- /04 Якою має бути ефективна структура сайту?
- /05 Типові елементи структури веб-сайту
- /06 Вимоги до структури сайту з боку SEO
- /07 Типові помилки при складанні структури сайту
- /08 Як зробити структуру сайту: поетапна інструкція
- /09 Програми для візуалізації структури сайту
- /10 Висновки

Структура сайту впливає на результативність його роботи. Порівнюючи два майже ідентичні веб-ресурси, які мають різні показники відвідуваності та кількості конверсій, можна помітити – більш логічна, зрозуміла, чітка структура сайту краще сприймається користувачами.
Неправильна побудова структури та складна навігація робить перебування відвідувача на сайті незручним, тому вкладку просто закривають та йдуть до конкурентів. А продумана структура не тільки спонукає користувачів до цільових дій, а й позитивно впливає на ранжування сайту у пошуковій системі.
Ці всі нюанси є причинами, чому варто серйозно віднестись до розробки макету інформаційної структури сайта та зважити кожну деталь. У цій статті розберемо, що таке структура веб-ресурсу, які типи макетів сайтів існують, типові складові та можливі помилки, яких варто уникати при розробці структури сайту, щоб вийшла грамотна архітектура ресурсу для ефективного задоволення потреб відвідувачів та вимог пошукових роботів.
Що таке структура сайту?
Структура сайту – це схема розміщення ієрархічно розташованих сторінок на ньому. Іншими словами, це розробка плану, згідно з яким всі сторінки, категорії, підкатегорії, картки товарів чи описи послуг логічно з’єднані одна з іншою.
Технічно структура сайту являє собою систематизовані певним чином URL сторінки. Існує поняття «зовнішня структура» та «внутрішня структура». Зовнішня є макетом кожної сторінки, на якій відображені блоки сторінки, а внутрішня демонструє майбутні наявні категорії та інші матеріали, які є нижчі в ієрархічній схемі.
Сьогодні розбираємо внутрішню структуру ресурсу. Для її розробки необхідний попередній збір та кластеризація ключових слів та фраз. Згідно даних з семантичного ядра складається перелік та логічна ієрархія папок сайту.
Чому важливо продумувати внутрішню структуру веб-сайтів?
Як ми вже згадували вище, грамотна структура важлива для відвідувачів і для пошукових систем. Користувачу має бути легко знаходити цікаві розділи чи товари, за якими він зайшов на ресурс, переходити на будь-які інші сторінки. Якщо ці процеси ускладнені або шлях користувача не буде продуманий до найменшої деталі розробниками, то є ризик втрати потенційних клієнтів. Сьогодні ніхто не гортатиме десять чи навіть п’ять сторінок, щоб знайти потрібну категорію – простіше піти на інший ресурс. Обмаль часу у споживачів та відсутність бажання шукати будь-що довго – ось наша реальність. Пошуковим роботам правильна структура сайту полегшує сканування та отримання основних даних про веб-ресурс.
Маркетолог або веб-дизайнер має мати якісні базові знання з маркетингу та мистецтва продажів, досить великий досвід формування структур веб-ресурсів різного формату, здатність працювати на перспективу та доносити цінність своїх ідей. Є два важливі фактори, навіщо це потрібно.
1. Хороша структура сайту є гарантією ефективного SEO просування.
Пошуковий робот заходить на кожен сайт для дослідження його наповнення. Зрозуміла, проста структура дозволяє роботу зробити ці дії швидше та витратити менше ресурсів, що значно пришвидшує індексацію. Таким чином, завдяки логічно розміщеним документам, у додаток до інших правильно зроблених налаштувань, індексація у пошуковій системі може пройти навіть наступного дня після публікації, наприклад, СЕО текстів. І ранжування ресурсу у пошуковій системі швидше покращюється.
На SEO просування також впливає грамотність розподілу внутрішньої ваги на сторінках. Вона грає чималу роль при індексації та ранжуванні ресурсу, тому що у випадку недостатньої ваги пошукові роботи можуть сприйняти сторінки за неякісні. Правильна структура будується таким чином, що найважливіші сторінки обов’язково мають більшу вагу, а інші – меншу. Ієрархія створюється відповідно до важливості сторінок для користувачів і пошуковиків, і це також є фактором при ранжуванні веб-ресурсу.
2. Пошукова система більше довіряє сайтам з грамотною структурою.
Пошукова система аналізує зрозумілість та цікавість сайту для користувачів. Привабливий для відвідувачів ресурс, на якому залишаються довгий час та здійснюють цільові дії, кліки, є привабливішим і для пошуковика. Google проводить аналогію і на основі цього або поступово виводить ресурс на першу сторінку системи та у ТОП, або навпаки – понижує у видачі.
Зручність перебування на веб-сайті залежить від логічності його структури та наявності грамотно сформованого контенту. Якщо потенційний клієнт проводить багато часу на ресурсі та покроково йде до завершення покупки, то це вказує на правильно продуману структуру. Таким чином нівелюється відсоток відмов, тобто виходів з ресурсу без отримання конверсій, і алгоритм Google автоматично підвищує рейтинг та позиції у видачі такого веб-сайту.
Типи структур веб-сайтів
Коли семантичне ядро зібране, а запити кластеризовані, то відразу вимальовується певна ієрархічна схема сторінок – від основних, що є найважливішими та задають всю тематику сайту, до менш важливих (як, наприклад, сторінка з інформацією про компанію).
Послідовність подачі інформації залежить від мети розробки веб-ресурсу. Тому єдиної структури не існує.
Основні типи структур
Частіше за все формують наступні 2 структури:
- лінійна – найпростіша, що складається з 1-2 рівнів вкладеності. Лінійна структура характеризується розташуванням інформації у форматі єдиного логічного ланцюжка компонентів, коли у відвідувача немає можливості переключатися між сторінками. Шлях користувача завчасно визначений маркетологами і потенційний клієнт йде заданим маршрутом. Лінійна структура часто береться за основу сайтів-візиток та в загальному лендінгів.
- деревоподібна складніше лінійної, має більше двох рівнів вкладеності, тобто чітко вибудовану ієрархічну схему від головної сторінки до категорій, підкатегорій, карток товарів чи послуг. Деревоподібна структура нагадує кореневу систему дерева, тому так і називається. Вона є однією з найпопулярніших завдяки своїй логічності та легкості сприйняття. Тому, незважаючи на те, що її розробкою потрібно займатися довго та виважено, підбирати кожну сторінку – деревоподібна структура варта витраченого часу та сил.
Додаткові типи структур
Структури веб-ресурсу, які використовують рідше, наступні:
- Алфавітна.
Особливістю є розташування всієї інформації в алфавітному порядку. Структура зручна лише у випадку, коли відвідувач точно знає назву того, що шукає. Це не дуже зручно, тому алфавітна організація структури використовується досить рідко. Актуальна для словників та енциклопедій.
- Хронологічна.
Проектування такої структури прив’язане до хронології подій. Важливо робити таке структурування на онлайн-ресурсах з новинами, прес-релізами, тощо. Завдяки цьому користувачі можуть швидко зорієнтуватися в актуальності інформації з огляду на дату публікації. Також хронологічна організація структури використовується для блогів.
- Географічна.
Це специфічна структура, яка використовується тоді, коли є важливим місцезнаходження товару чи послуги. Сортування відбувається згідно географічного розташування. Наприклад, для проектів, що пов’язані з туризмом, географічна структура є обов’язковою.
- Тематична.
Характеризується розташуванням інформації на ресурсі за темами. Вона досить зручна та використвується досить часто, порівняно з іншими. Ця логічна структура сайта покращує навігацію та добре сприймається відвідувачами.
- Тегована.
Досить функціональна структура, що передбачає формування сторінок тегів згідно з певними параметрами. Часто її поєднують з деревовидною. Наприклад, у інтернет-магазині у розділі з дитячими автокріслами доступні такі варіації тегів, як: «вікова група», «напрямок поїздки», «додатковий боковий захист» та інше. Ця структура дозволяє отримати додатковий вхідний трафік через наявність більшої кількості сторінок, на яких відповідно розміщується більше цільових запитів.
- Гратчаста або блокова.
Дана структура досить складна, тому що всі сторінки, за винятком головної, є рівноправними, мають приблизно однакову вагу та знаходяться в окремих гілках сайту. Користувач має змогу переміщуватися лише вертикально і горизонтально по такому ресурсу. Як правило, використовується гратчаста структура на сайтах-каталогах або для конкретного продукту. Для відвідувачів ця структура може бути надто заплутаною, тому її для ресурсів обирають рідко.
- Гібридна.
Гібридна організація структури сайту є поєднанням декількох типів структур. Насправді, вона є досить зручною, тому що дає користувачам більше свободи дій, спрощує пошук інформації. Застосовується частіше за все для об’ємних ресурсів, як великі інтернет-магазини, портали новин, тощо.
- Орієнтована на цільову аудиторію.
Такий метод побудови структури ефективний завдяки одночасному охопленню всіх основних груп ЦА. Кожен користувач отримує ті можливості та умови використання ресурсу, на які розраховує. Наприклад, залежно від потреб можуть з’явитися додаткові функції веб-сайту чи навіть інший дизайн, меню та інше. Дуже яскраво це видно на сайтах з пошуку роботи: інтерфейс сайту та застосунку, особистого кабінету значно відрізняється для шукачів та роботодавців.
Якою має бути ефективна структура сайту?
Ідеальної структури не існує, проте є чотири важливих базових принципи для вибору оптимального макету для вашого ресурсу. Звичайно, у сайту-візитки чи лендінг пейдж з лінійною структурою не буде багаторівневої схеми, але для всіх інших вона є обов’язковою. Наявність ієрархічної структури важливо не лише для швидкості розуміння користувачем, де можна знайти бажаний продукт чи іншу важливу інформацію, але і для SEO просування. Розглянемо далі 4 показники ефективності структури.
Логічність розташування інформації
Найголовніша вимога – створити таку схему сайту, яка буде логічною та зрозумілою для цільової аудиторії. Для того, щоб користувач залишився на веб-ресурсі, всі розділи, підрозділи і інші сторінки мають бути розташовані інтуїтивно зрозуміло.
Рівні вкладеності
Найбільш правильна структура вкладеності – це «каталог» – «категорія товарів» – «товар». Щоб не заплутати потенційного клієнта, варто за можливості відмовитися від зайвих підкаталогів, багатьох відгалужень категорій, тощо.
Назви категорій, підкатегорій
Назви мають бути максимально прості, чіткі та містити саму суть. Наприклад, у категорії «Ноутбуки» замість підкатегорії «Всі ноутбуки виробника Acer» – просто «Acer». При грамотній структурованості та за умови, що бренд відомий, достатньо навіть одного слова.
Один товар лише в одній категорії
Інколи один і той самий товар додають у декілька категорій, сподіваючись на більшу кількість продажів. Проте це рішення невірне, адже це незручно для потенційного клієнта (більше – може навіть дратувати та спонукати вийти з сайту) і може негативно вплинути на індексацію та рейтинг ресурсу у пошуковій системі.
Типові елементи структури веб-сайту
Під час розробки правильної, працюючої на власника сайту структури, варто детально пропрацювати наступні пункти.
- Оптимізація URL.
Так, пошукові роботи розуміють будь-які URL, навіть найзаплутаніші. Але все ж потрібно робити їх максимально короткими та простими, щоб і пошуковик при індексації, і потенційний клієнт міг швидко зрозуміти, про що саме ця сторінка.
Принципи створення URL:
- оптимальна довжина адреси веб-сайту та його сторінок – до 5 слів;
- у назві мають бути високочастотні ключові запити;
- між словами не залишають пробілів, їх варто розділяти дефісами.
- Правильне проектування головного меню.
На сайті, який приносить багато конверсій та продажів, сторінки і контент розміщуються так, щоб відвідувачі якомога простіше і швидше проходили всі етапи воронки продажів. Саме навігація веб-ресурсу відповідає за швидкість виконання цільових дій потенційним клієнтом.
Принципи проектування меню навігації:
- продукт, який є основним, має більшу вагу і стоїть вище в ієрархічній схемі сторінок (наприклад, категорія «Комп’ютерні комплектуючі» важливіша і її краще видно, а от материнські плати, блоки живлення, корпуси, карти відеозахвату та інше розміщуються нижче у схемі навігації);
- якщо головне меню містить у собі назви розділів довжиною від 1 до 3 слів, його простіше сприймати;
- розгалуження розділів чи категорій не має бути надто великим; якщо розумієте, що потрібно вмістити на сайт більше, ніж сприймає око з першого погляду – робіть додаткове меню.
- Оформлення фільтрів у категоріях.
Обираючи тип структури для свого сайту, уявіть себе на місці відвідувача та пройдіть шлях покупця від входу на ресурс до покупки. Залежно від варіацій назв, які шукатимуть люди у пошуковику, додавайте фільтри або підкатегорії для окремих характеристик.
На жаль, під час проектування схеми сайту багато хто забуває про важливість деяких параметрів товару для окремої групи ЦА. Таким чином втрачається частина зацікавлених клієнтів, що могли б прийти з пошукової видачі.
Гарним прикладом кількості параметрів для вибору є категорія «Свічки» на маркетплейсі ROZETKA: новорічний розпродаж, продавець, бренд (доступний пошук через пошуковий рядок або вибір в алфавітному вказівнику), ціна, доставка, вид, тип, форма, аромат, матеріал свічки, час горіння, дизайн і декор, колір, особливості, свічник, кількість предметів (шт), країна-виробник товару, новий чи б/в. З такою кількістю фільтрів знайти бажане набагато швидше і це викликає довіру покупця, думку, що про нього завчасно подбали.
Отже, поради щодо розробки фільтрів:
- всі товари та послуги потрібно логічно групувати за категоріями, проте, якщо їх забагато, робити додаткове меню у вертикальному форматі;
- базову структуру сайту легко зібрати за допомогою ключових запитів різної частоти, які добре працюють у конкурентів (використовуючи спеціальні сервіси, як Serpstat) та їх кластеризації (розподілу між сторінками вашого ресурсу);
- після збору основного семантичного ядра розширити його вручну та розподілити всі продукти залежно від їх властивостей.
- Вкладеність сторінок.
Оптимальна кількість рівнів вкладеності – 2-3. Звичайно, у великих інтернет-магазинах їх може бути й більше, але у такому випадку критично важливим є додавання на ресурс карти сайту. Вона допомагає роботам зорієнтуватися на об’ємному сайті швидше, а користувачам – знайти бажане.
- «Хлібні крихти».
Це навігаційний ланцюжок із клікабельних назв розділів, який розміщується у верхній частині веб-ресурсу. Стандартна схема така: головна – назва категорії – назва підкатегорії – назва сторінки.
«Хлібні крихти» обов’язкові для сайтів з більш ніж двома рівнями вкладеності, тому що вони допомагають потенційному клієнту відстежити свій шлях та зрозуміти, де саме він знаходиться. Користувач може з легкістю повернутися на будь-яку із вже переглянутих сторінок для отримання додаткової інформації чи покупки товару. Наприклад, людина шукала холодильник з певним кольором, розмірами та внутрішнім наповненням, проте вирішила обрати інший бренд. «Крихти» допомагають повернутися на сторінку раніше та переобрати бренд, не втрачаючи вже задані параметри товару.
Для пошуковика «хлібні крихти» теж важливі: система високо оцінює додаткове внутрішнє перелінкування, розподіл ваги посилань, та підіймає сайт вище у рейтингу.
- Контекстні посилання.
Такі посилання вказують на контент, релевантний пошуковому запиту користувача. Контекстні посилання корисні:
- пошуковий робот бачить зв’язок між сторінками;
- відвідувач, переглядаючи певні сторінки, бачить внутрішню рекламу інших товарів, які можуть його зацікавити.
Вимоги до структури сайту з боку SEO
Як вже неодноразово згадували, SEO оптимізація ресурсу є дуже важливою для просування сайту. Створюючи структуру з урахуванням SEO, власник ресурсу демонструє пошуковому роботу, що сайт є експертним та важливим для користувачів.
Підніміть свій сайт у ТОП пошукової видачі!
Довірте SEO-просування та оптимізацію вашого сайту профеcіоналам WEDEX. Отримайте безкоштовну консультацію та залучайте ще більше цільових відвідувачів на ваш веб-ресурс.
Якщо це можливо, варто з часом додавати нові розділи, проте не робити це постійно. Додавання сприятиме швидкій індексації, притоку нових користувачів та, як результат – підвищенню позиції у видачі Google.
Зворотні посилання на ваш сайт з інших авторитетних ресурсів з позитивним рейтингом також впливають на рух у ТОП пошуку. У блогах сайтів схожої до вашої тематики розміщується органічно введене у текст посилання на ваш веб-ресурс, що являється своєрідною рекомендацією. У результаті збільшення кількості таких зовнішніх посилань пошукова система сприйматиме сайт, як той, що викликає довіру, і самостійно безкоштовно просуватиме його.
Під час розробки схеми навігації зважайте на можливість подальшого розширення компанії та її продуктів. Це значить, що структура повинна бути гнучкою до змін без необхідності робити її заново та оптимізувати під SEO просування.
Типові помилки при складанні структури сайту
Розглянемо, які помилки не варто робити на етапі розробки грамотної структури сайту, якщо є бажання вивести ресурс в ТОП.
- Розбивати асортимент товарів та збільшувати вкладеність сторінок. Цього можна уникнути за допомогою великої кількості фільтрів, що скоротить шлях покупця.
- Залишати сторінки без внутрішніх посилань. Кожна сторінка на ресурсі має бути логічно пов’язана мінімум з однією іншою. В протилежному випадку пошуковий робот вважатиме таку сторінку неважливою.
- Хоча вище ми говорили, що дублювання товарів з деякими змінами у різних категоріях є неприпустимим, іноді це все ж необхідність. У такому випадку є правило: не робити повністю ідентичні сторінки і змінювати URL, або виключати одну з таких сторінок з індексації.
- Створювати окрему сторінку під назвою «Каталог». Це робить довшим шлях покупця та збільшує розмір URL сторінок, тим самим погіршуючи якість сайту.
- Недостатньо детально відразу продумувати структуру, що призведе до постійного створення нових сторінок. Через це з часом доведеться повністю редагувати всю структуру для отримання логічної навігації на веб-сайті.
- Публікувати категорії без товарів чи з дуже малою кількістю (меньше 5-7) не варто через падіння рівня довіри та збільшення відмов на сайті.
- Нерівномірно ділити товари по категоріям таким чином, що у деяких їх буде надто багато, а в інших – менше 10. Якщо навіть фактично так сталося, потрібно поділити велику категорію на підкатегорії та створити візуальний баланс.
- Розміщувати в одній категорії товари та комплектуючі до них не рекомендується через порушення логічного ланцюжка сторінок. Краще додати на основну сторінку товару рекомендовані товари.
- Порушувати правильну ієрархію, коли спочатку йде важливіша сторінка (категорія), а потім другорядні (фільтри). Неправильний порядок доступу до сторінок може збити з пантелику як потенційних клієнтів, так і пошукового робота.
- Обмежувати кількість фільтрів. Користувач ніколи не повернеться в інтернет-магазин, якщо не зможе швидко та легко зробити замовлення вперше. А максимальна кількість фільтрів допоможе знайти товар навіть найвибагливішому покупцю.
Як зробити структуру сайту: поетапна інструкція
Під час розробки структури веб-сайту не потрібно поспішати. Вся робота ресурсу залежить від ретельності продумування кожної деталі схеми розміщення інформації. Краще відразу витратити більше часу, ніж потім перебудовувати все з нуля.
Для отримання найкращого результату перед розробкою структури проаналізуйте свою цільову аудиторію, конкурентів та перелік питань, які закриває веб-ресурс для клієнтів.
Проектування структури сайту включає наступні етапи.
Наприклад, якщо інтернет-магазин продає сантехніку для ванної кімнати, то спочатку будуть відображатися ванни, кераміка, змішувачі, тощо, а закінчуватимуть ієрархію мильниці, шторки для ванни та прикраси.
Не варто забувати про розділи «Про компанію», «Доставка і оплата», «Гарантії», адже потенційний клієнт має мати змогу перейти на них у будь-який час та отримати необхідну для завершення угоди інформацію.
Вище згадували важливість цього моменту на прикладі сайтів з пошуку роботи, але варіантів закриття потреб різних сегментів аудиторії є багато.
Програми для візуалізації структури сайту
Маючи основні знання з формування структури веб-ресурсу, можна звернутися до програм-помічників. Ось цікаві сервіси для побудови макету:
- Coogle – простий у використанні веб-додаток, що робить ієрархічно структуровані документи та може завантажити результат у Google Docs;
- Mindmeister – програма для запису ідей та створення зв’язків між ними, розробка ментальних карт. Зручність сервісу у можливості працювати над структурою макету з командою онлайн;
- Microsoft Visio – редактор діаграм та векторної графіки, за допомогою якого візуалізують ідеї;
- XMind – сервіс, що завоював любов мільйонів завдяки легкості використання, гарній візуалізації інтелект-карт та командним мозковим штурмам для покращення результатів;
- Google таблиці – всім відомий додаток, у якому цілком реально прописати основу структури.
Ці програми допомагають не тільки наочно побачити поділ та зв’язки між всіма сторінками, але й легко редагувати інтелект-карти, змінюючи блоки, пункти місцями.
Висновки
Структура кожного сайту буде унікальною, як і окремо взятий бізнес. Так, у всіх великих веб-ресурсів вона буде схожою, але все ж орієнтованою на конкретний продукт та особливості цільової аудиторії. У більшості випадків використовується класична лінійна чи деревоподібна структура через їх зрозумілість для користувачів та швидкість індексації пошуковими роботами. Часто вони поєднуються з іншими, менш популярними видами, що дає чудовий результат.
Правильно підібране семантичне ядро є основою для розробки якісної структури, яка гарантує просту SEO оптимізацію, що потрібна для залучення більшої кількості безкоштовного вхідного трафіку з цільових відвідувачів.
Важливість внутрішньої структури сайту важко переоцінити, адже вона допомагає провести потенційного клієнта воронкою продажів швидше та отримати набагато більше конверсій з веб-ресурсу.






