Збір семантики

#PPC 13 October 2021 Оцінити статтю

Вступ

Складання семантичного ядра – це найважливіша та основна частина просування будь-якого сайту. Вміння правильно зібрати його – корисна навичка, а розуміти, що робити з отриманою інформацією – це вже мистецтво.

Ця стаття призначена для людей, які не мають професійних навичок або спеціалізованих автоматизованих сервісів. Її мета – сформувати цілісне поняття читача про те, навіщо потрібно семантичне ядро, як його зібрати і що з ним робити надалі. Матеріалу багато, заварюйте чай.

Навіщо потрібне семантичне ядро ​​і як з ним працювати

Багато замовників і початківці seo-фахівці просто не розуміють реальної значущості процедури збору семантики в процесі SEO просування . Однак при належному підході до обробки даних з ядра ми отримуємо могутній інструмент для найрізноманітніших завдань. Ми постаралися виділити найголовніші напрями:

Аналітика

Семантичне ядро ​​- поняття вкрай розтяжне. Залежно від рівня вимог та поставленого завдання, воно може сильно змінюватись у підсумковому вигляді.

Обов’язковим мінімумом є лише пошуковий запит.

Проте великі проекти, над якими працюють цілі групи seo-фахівців, рекламників та інших маркетологів усіх мастей, вимагають значно більшої старанності при збиранні ядра.

Найпростішим прикладом аналітики, яка доступна на рівні збору семантичного ядра, є аналіз сезонності запитів. Ось як виглядає такий доповнення до семантичного ядра:

У цьому виді ми чітко простежуємо де йде занепад сезону (червоні осередки зліва), а які місяці починається зростання (жовті і зелені).

Якщо необхідно провести аналіз масиву інформаційних тем ніші на предмет зростання трендовості, для роботи з блогом, то добре підійде доповнення у вигляді графіка або діаграми:

Ось приклад ще одного варіанта розширеного семантичного ядра:

Надалі, можливо, ми напишемо окрему статтю, де розберемо призначення кожного окремого параметра, але у цій темі просто поверхово подивимося них.

Окремо хотілося б зупинитись на такому важливому нюансі роботи з семантикою, як належність ключових запитів до комерційного чи інформаційного сегменту. Я часто знаходжу в інтернеті статті, де спеціалісти дуже просто розмежовують ключі за умовними ознаками.

Наприклад, якщо у запиті присутні слова типу:

це обов’язково комерційні ключі, які потрібно використовувати для просування відповідних сторінок.

Якщо ж ключові слова мають запитальну конструкцію і включають відповідні займенники, наприклад:

їх обов’язково слід розцінювати як «інформаційні».

У переважній частині випадків це справді так, але бувають вкрай неоднозначні винятки. Наприклад:

Запит «установка вікон найкращі ціни» на перший погляд видається суто комерційним, проте якщо вивчити пошукову видачу, то можна спостерігати, що більшість результатів – це сайти агрегатори.

У той же час, пошукова фраза «скільки коштує установка вікон» запропонує нам більш цільові результати видачі, не дивлячись на наявність запитання та відповідного займенника.

Не дивно, т.к. пошукові системи вдосконалюються і беруть до уваги не тільки конструкцію пошукового запиту, але й результати, які більшість користувачів вибрали актуальними, при аналогічному зверненні. У зв’язку з цим я пропоную слідувати самому перевіреному правилу:

Якщо немає впевненості у належності запиту – просто зверніться до пошукової системи. Він знає, напевно!

Планування

1. Структура

Маючи вже кластеризовану семантику, починаємо проектувати структуру сайту. За наявності великої базової структури можна спробувати масштабувати її, створивши сторінки під більш низькочастотні запити.

Навіть не дивлячись на велику кількість низькочастотної семантики, не завжди слід максимально нарощувати кількість сторінок хоча б для збереження логіки в архітектурі сайту.

У своїй практиці ми орієнтуємося на показник частотності маркерного запиту кластера щонайменше 100 у точній відповідності.

Маркерні ключі – це запити, які найбільш точно відповідають просувається сторінці або кластеру (групі) ключових ключів в ядрі. Зазвичай, вони тягнуть у себе ряд подібних варіацій.

Приклад:

«Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro» – маркерний запит для відповідної сторінки.

Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro ціна

Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro купити

Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro обговорення             це допоміжні ключі

Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro Київ

Смартфон смартфон xiaomi redmi note 10 pro замовити

 

2. Метадані та текстовий контент на комерційні сторінки

Важливо пам’ятати, що при роботі з метаданими в Google порядок написання ключів набагато значніший, ніж у Яндексі

На підставі семантики кожного окремого кластера складаються унікальні метадані та завдання для копірайтера на написання текстового контенту.

У зв’язку з цим можна припуститися значної помилки при написанні title, просто переплутавши місцями запити, наприклад, використавши ключ «велосипеди для дітей» (з частотністю 400), лівіше, ніж «велосипеди дитячі» (з частотністю 3500)

Написання технічного завдання копірайтеру – це окрема тема. У нас є непогана стаття з цього приводу, пропоную, також ознайомитися і з нею: https://wedex.com.ua/blog/kak-pravilno-pisat-teksty-dlya-sajtov-v-2021-godu/

3. Повертаємось до сезонності

Маючи перед собою наочну статистику динаміки зростання та падіння попиту в інтернеті на окремі послуги та товари, ми більш точно зможемо розставити пріоритети у налаштуванні контекстної реклами, аж до окремих сторінок – коли і на які сторінки краще наголошувати.

В окремих випадках, можна спробувати експериментувати і з метаданими, оновлюючи частину з них відповідно до сезонності.

4. Планування статейного матеріалу

Як я згадував вище, вимоги для написання статей інформаційного характеру формуються виходячи з динаміки частотності на окрему тему.

Наприклад, якщо фахівець спостерігає стабільне зростання інтересу до теми з боку користувачів, на зразок цього (частотність за останні 9 місяців):

 

Як скласти семантичне ядро

Упорядкування семантичного ядра – це досить індивідуальний процес. Не слід думати, що всі seo-фахівці суворо дотримуються одного алгоритму. Навпаки – кожен працює виходячи зі свого досвіду, залучення до проекту та вільного часу.

У цій статті ми опустимо варіанти роботи через платні автоматизовані сервіси, такі як KeyCollector і більш докладно зупинимося на всіх нюансах ручного збирання, які зазвичай втрачають автори аналогічних статей.

 

Збір маркерних запитів. Масштабування

Як зазначав вище, маркерні запити (далі «маркера») – це своєрідні орієнтири для відповідних груп ключових фраз. Тобто саме маркери нам дають зрозуміти базовий обрис семантики.

На схемі це виглядатиме так:

Жовтим кольором я виділив маркерні запити, а все інше це підлягають запити.

Для ручного підбору маркерів використовують Yandex Wordstat та Планувальник ключових слів Google Ads для Яндекса та Google відповідно.

Почнемо із сервісу Google. Ось зразок його інтерфейсу:

Важливо відзначити, що цей інструмент орієнтований на роботу з пошуковою рекламою. Для отримання точних даних про частотність запитів він не дуже підходить, швидше за все дає розуміння «обрису» цих значень. Точну інформацію про цей параметр Google просто не публікує.

До того ж, сервіс може пропускати низькочастотні ключі, які не фігурують у вже існуючих рекламних кампаніях, що додатково ускладнює роботу.

Яндекс Вордстат зручніший для ручного збору семантики в цьому плані.

Крім точної інформації про частотність пошукових запитів та збереження статистики по ній, сервіс дає можливість підключити додатковий плагін для браузера – Yandex Wordstat Assistant, який додає допоміжні елементи інтерфейсу (виділені червоним на зображенні), що спрощує ручний збір.

То як же виділити маркерні запити? Варіантів багато, але ми віддаємо перевагу самому перевіреному – ручному. Особливо, коли йдеться про мало знайомі тематики.

Принцип відбору досить простий: шукаємо такі варіанти, які здатні масштабувати початковий запит, але не конфліктують із ним на логічному рівні.

Якщо розглядати приклад вище, то маркерними будуть виступати такі запити (крім основного «купити ліжко»):

При формуванні першого рівня маркерних запитів можна додатково масштабувати їх. Для запиту «купити дитяче ліжко» це буде виглядати так:

Дуже важливо пам’ятати про таке:

Права колонка включає сумарну частотності всіх запитів кластера, а не запиту окремо

Наприклад, якщо у ключа “купити дитяче ліжко” частотність 83495, це означає, що було враховано суму запитів “купити дитяче ліжко недорого”, “купити дитяче ліжко з бортиком” і т.д.

Якщо потрібно переглянути конкретну частотність окремого ключа слід використовувати оператор «». Приклад:

Ця цифра і є потрібним значенням.

З усіма іншими операторами можна ознайомитись у цій статті: https://test.wedex .com.ua/blog/operatory-poiska-v-google-i-yandeks/

Невеликі поради щодо збору семантики

 

Використовуйте груповий пошук ключів

Дуже часто користувачі шукають ту саму послугу зовсім по-різному. Оскільки нам потрібні всі варіанти пошукових запитів, а проводити пошук у порядку черги досить повільно, ми рекомендуємо використовувати масиви. Наприклад:

Є ключова фраза “автомобіль Mitsubishi”. Щоб правильно зібрати семантику за цим запитом, нам буде недостатньо просто вивантажити всі ключі по ній, бо ми пропустимо величезну кількість додаткових входжень. Для цього потрібно підключити фантазію та подумати над усіма можливими варіантами, які тільки може вигадати користувач.

Для цього ми готуємо складну конструкцію:

автомобіль (Мітсубісі|Mitsubishi|Mitsubisi|Мітсубіші|Міцубісі)

І дивимося як часто шукають цей бренд за тим чи іншим варіантом:

Якщо вивчити результати, то, швидше за все, можна знайти інформацію щодо кожного з варіантів складеної групи.

 

Об’єднуйте групи

Для зручності можна створювати комбінації груп запитів, наприклад:

(натяжні|навісні) стелі (тканинні|з тканини) (Clipso|Кліпсо) (купити|ціна|замовити|вартість)

Цей масив допоможе зібрати частотність по тканинних натяжних стелях бренду Clipso, при цьому використовуючи вторинний ключ «навісні», який деякі користувачі помилково застосовують до натяжних стель.

 

Використовуйте мінус слова

Якщо нам не потрібні всі запити, можна позбутися окремого сміття ще на стадії збору. Для цього після конструкції потрібно додати винятки зі знаком мінус. Приклад:

Робота з підказками

Ще однією важливою перевагою Яндекс Вордстат є наявність пошукових підказок. До речі, цей функціонал можна використовувати навіть під час пошуку додаткових варіантів під Google, т.к. більше 95% російськомовних запитів ідентичні обох пошукових систем.

Ці ключі можна побачити у правій колонці Yandex Wordstat:

У деяких випадках, сервіс пропонує дуже цікаві варіанти, які може випустити з уваги навіть найдосвідченіший фахівець.

 

Вивантаження та вивчення семантики конкурентів

 

Одним з фінальних акордів масштабування ядра є вивантаження сайтів конкурентів та вивчення їхньої семантики. Не слід ігнорувати цей етап, тому що часто ресурси конкурентів з ТОПу пошукової видачі мають повний перелік входження ключових слів. У тому числі тих, які ви могли пропустити.

Для цього ми використовуємо платний сервіс Serpstat. Він має найбільш зручний інтерфейс та відповідний набір інструментів для роботи з семантикою конкурентів.

Приклад вивантаженої семантики, за якою ранжується сайт:

Всю інформацію можна зберегти як Excel-таблиці, у якій можна продовжити роботу комфортніше.

 

Кластеризація запитів

 

Після того як маркерні запити були зібрані та масштабовані за допомогою пошукових підказок та семантики конкурентів, настав час кластеризувати їх. Якщо ви не ігноруєте етап виділення маркерів, процес розподілу їх по групах буде досить простим.

Найпростіший спосіб провести кластеризацію – це створити проект в Excel та виконувати сортування за допомогою фільтрів. Найкраще навіть виділити окремі вкладки, особливо для тих груп, які можуть мати однакові допоміжні ключі (наприклад, марки велосипедів). Це значно полегшить роботу із фільтром.

Однією з найважливіших завдань кластеризації є об’єднання запитів з логічної складової, а чи не лише з семантичної.

Приклад двох семантично різних груп, які логічно тотожні:

ВАЖЛИВО! В даному випадку “трюковий” відноситься виключно до велосипедів “bmx” і тільки до них. Якби була ще одна група товару, що підпадає за цю характеристику, тоді об’єднання виконувати не слід.

Під час кластеризації корисно відразу визначити тип кожного окремого запиту, як уже було сказано тут. Якщо необхідно, можна окремо винести всі інфо-ключі та агрегаторники в окремі вкладки.

 

Підсумок

Підбір семантики – це той етап роботи, який слід вкласти душу, як ні в що інше. Інформація, яку ми отримаємо на виході, – найважливіше джерело даних, яке можна використовувати для вирішення абсолютно різних завдань.

Не слід повністю довіряти автоматизованим сервісам процес збирання інформації, потрібно як мінімум провести контрольну ручну перевірку.

У складних нішах не можна вдаватися до регулярних консультацій із замовниками, особливо, якщо останні добре знаються на питанні.

Працюйте, набирайтеся досвіду та ділитесь ним!

Олександр Байчук SEO фахівець
схожі статті
підписатися:
Основні фактори ранжування сайту в Google
Основні фактори ранжування сайту в Google
# PPC
Алгоритм MUM
Алгоритм MUM
# PPC
Що таке аутрич та як він працює?
Що таке аутрич та як він працює?
# PPC
Коментарі