Зміст статті

Онлайн-продажі стали чи не найбільш популярним видом торгівлі. За прогнозами аналітиків, у 2024 році 20,1% покупок здійснюватимуться онлайн, а фізичні магазини стають щороку менш затребуваними. Також фахівці кажуть, що у 2024 році продажі ecommerce зростуть на 8,8%, а це є дуже вагомим показником.
Зростання ринку створює багато можливостей для виробників та продавців товарів, тому кожен підприємець прагне зайняти найвигідніше місце у ніші, створити свій сайт та швидко просунути його у ТОП пошукової видачі Google.
Допомогти залучити більше трафіку, збільшити число конверсій та впізнаваність компанії допомагає SEO-спеціаліст. Це є причиною постійного попиту на таких фахівців, тож у цій статті розберемо, хто такий СЕО-спеціаліст, особливості його роботи, де можна отримати цю затребувану спеціальність та скільки можна заробити на цьому.
Хто такий СЕО-фахівець
SEO-спеціаліст – це людина, яка є експертом у пошуковій оптимізації та виведенню веб-ресурсів у ТОП пошукових систем.
Грамотний СЕО-фахівець розуміється не тільки на алгоритмах ранжування сайтів, тобто принципах підйому ресурсів пошуковиками на високі позиції у пошуковій видачі, але й в основах маркетингу, продажів, копірайтингу та реклами. Ці знання допомагають оптимізувати сайт таким чином, щоб він подобався пошуковим роботам і користувачам, які хочуть легко та швидко вирішити свої питання на знайденому ресурсі. Досвідчений СЕО-спеціаліст ці нюанси знає та використовує, і тоді сайт підприємця стає зручним, корисним для відвідувачів, а відсоток відмов – якомога меншим.
Обов’язки SEO-спеціаліста
Зазвичай для розробки загальної стратегії популяризації бізнесу в інтернеті залучається маркетолог, а СЕО-фахівець прописує те, як саме просуватиметься сайт у Google.
Щоб досягти мети у збільшенні кількості відвідувачів і продажів, спеціаліст із SEO має зробити наступне:
- технічний аудит та внутрішня оптимізація сайту;
- формування семантичного ядра (переліку ключових слів) та його кластеризація для подальшого просування сайту;
- складання технічного завдання для створення контенту;
- аналітика дій конкурентів та їх ефективності;
- лінкбілдінг;
- відстеження нових тенденцій;
- регулярна аналітика ефективності СЕО-стратегії.
Результат цих кроків – стабільне зростання відвідуваності сторінок веб-ресурсу, покращення його рейтингу, збільшення кількості лідів та відкриття нових можливостей для бізнесу. Розберемо кожен крок детальніше.
Етапи СЕО-просування сайту
- Технічний аудит та внутрішня оптимізація
Перш за все потрібно зрозуміти, у якому стані знаходиться ресурс на момент звернення до фахівця. Тому SEO-спеціаліст проводить аналітику поточного становища для виявлення та усунення певних технічних проблем сайту – це є внутрішньою СЕО-оптимізацією. Для аналітики використовують такі ресурси: Screaming Frog, SpyFu, Serpstat, Moz, Ahrefs. Серед того, що перевіряється:
- карта сайту;
- наявність непрацюючих посилань;
- дублі сторінок, текстів, візуалу;
- зрозумілість, актуальність існуючого контенту;
- мета-теги та URL-адреси;
- налаштування редиректів;
- швидкість завантаження сторінок;
- грамотність оптимізації сайту під мобільні пристрої;
- індексація сторінок.
Варто зазначити, що технічний аудит та оптимізація ресурсу має проводитися не тільки перед початком робіт з просування, але й регулярно після – це гарантує відсутність поточних проблем та їх швидке усунення, у разі появи.
- Робота із семантичним ядром
Фахівець із СЕО збирає семантичне ядро за допомогою спеціальних сервісів, наприклад, планувальника Google + його підказок, Serpstat (тут добре робити аналіз конкурентів), Ahrefs (для західних проєктів).
Ключові слова, які описують продукт клієнта, після збору проходять обов’язкову кластеризацію, тобто розподіл на логічні групи. Це можна робити вручну або використовувати сервіси типу Serpstat або онлайн кластеризатароти. Щоб отримати найкращий результат, радимо робити напівавтоматичну кластеризацію – розбивати запити на групи через сервіс, а потім вручну їх коригувати.
- Складання ТЗ
На основі грамотно зібраного семантичного ядра стає можливим складання чіткого контент-плану та визначення груп ключових слів, які допустимо використовувати на одній сторінці. Тоді СЕО-спеціаліст формує правильне технічне завдання для копірайтера.
- Аналіз конкурентів
Фахівець аналізує дії, що роблять конкуренти задля вдосконалення своїх веб-ресурсів та виводу їх у ТОП Google. Ця інформація дає зрозуміти, які схеми та інструменти працюючі, а також – як робити точно не треба. Як вже зазначали вище, у конкурентів також можна подивитися та проаналізувати ключові слова.
- Лінкбілдінг або зовнішня оптимізація
SEO expert працює з побудовою маси посилань, що означає підбір ресурсів для розміщення зовнішніх посилань на веб-ресурс клієнта для досягнення бажаного результату просування. Зворотні посилання є одним із найсуттєвіших факторів Off-Page SEO. До зовнішньої оптимізації також відносять оптимізацію соціальних мереж, Local SEO, Influencer Marketing та PR, що теж відіграють роль у збільшенні кількості продажів.
Зовнішні згадки та розвиток зовнішнього партнерства дозволяє підвищувати авторитет та рейтинг сайту в пошуковику.
- Відстеження нових тенденцій
Це дає змогу йти у ногу з часом та створювати для клієнта актуальний ресурс, що буде цікавим і для пошукового робота, і для користувачів.
- Аналіз ефективності СЕО-стратегії
Кожен етап роботи з сайтом включає у себе подальший аналіз результатів. Фахівець вносить корективи до плану для покращення стратегії та вибору якомога ефективніших методів розкрутки ресурсу клієнта. Для збору цифр та формування звітів використовуються професійні інструменти, як Google Analytics, Search Console, Similarweb та інші.
Особливості роботи SEO-спеціаліста
Є один цікавий нюанс, який може налякати новачка, проте це цілком нормальна ситуація.
Неможливо точно визначити, який вклад СЕО-фахівця у кінцевий результат. А той, хто оцінює цей самий результат, не завжди може дати вичерпну відповідь, що саме із запровадженого спрацювало, а що загальмувало процес просування сайту.
Оцінка роботи SEO-спеціаліста має проводитися згідно того, наскільки були досягнуті цілі за певний період. Для цього встановлюються такі конкретні показники ефективності (КРІ) як збільшення органічного трафіку, підвищення показників пошукової видачі, збільшення конверсій та інше. Також часто враховується показник рентабельності інвестицій (ROI), який показує рівень збільшення прибутковості сайту.
Як стати СЕО-спеціалістом
На жаль, у вищих учбових закладах на сеошників не вчать. Зважаючи, що ця професія є і буде затребуваною, варто звернути увагу на альтернативні способи входу у сферу. Гарним фундаментом є освіта маркетолога чи інша, що пов’язана з інтернет-технологіями. Але є швидші способи почати заробляти на СЕО.
- Пройти доступне навчання: закінчити профільні курси.
Додатково регулярно:
- відвідувати семінари, воркшопи;
- вивчати самостійно платні та безкоштовні матеріали на тему просування сайтів;
- бути присутнім на вебінарах та конференціях, де досвідчені SEO-спеціалісти діляться власним досвідом, цікавими фішками, інсайтами, результатами експериментів з виведенням веб-ресурсів в ТОП Google;
- аналізувати кейси SEO-агенцій;
- читати українські та іноземні експертні блоги, Telegram канали;
- дивитися SEO-підкасти на YouTube, де є огляд новин та тенденцій;
- читати посібники з пошукової оптимізації від Google та користуватися Довідкою Google Search Central, яка допоможе бути в курсі, як оптимізувати сайт та які є оновлення алгоритмів.
- Стати помічником активно працюючого досвідченого Senior SEO-спеціаліста, який може надати можливість новачку навчатися та розвиватися у сфері. Цей варіант набагато швидше та ефективніше допоможе увійти у професію, проте знайти такого наставника непросто.
Що важливо зробити після навчання
Пам’ятайте, що робота SEO-спеціаліста зобов’язує всі набуті знання відразу використовувати на практиці, і робити це щодня.
Для отримання такої практики можна створити власний тестовий сайт та випробовувати на ньому різні технології, а працюючі – впроваджувати на сайти реальних клієнтів.
Наступне – необхідність постійно навчатися, відстежувати тренди у ніші.
Як би сильно не хотілося, проте не буде моменту, коли вдасться сказати, що SEO повністю опановане. Тому що воно щодня змінюється, як і алгоритми пошуковиків. З’являються нові інструменти, підходи та методики, які потрібно вивчати та тестувати.
Який SEO-фахівець буде завжди затребуваним
Потрібно не тільки набути знання та практику, але й розуміти, як стати тим самим SEO professional, якого чекають у будь-якій компанії. Тому що, як і всюди, у ніші є конкуренція, але маючи розуміння, її легко подолати.
- Чим більше у SEO-спеціаліста знань у суміжних темах, тим ширше він може дивитися на весь процес просування бізнесу у інтернеті.
Якщо ви будете розумітися не лише у просуванні в Google, але й у контекстній рекламі (PPC), маркетингу в соціальних мережах (SMM), оптимізації мобільних додатків (ASO), таргетованій рекламі та іншому – матимете список очікування із клієнтів, що захочуть отримати ваші послуги.
Під час аналітики сайту, виявлення помилок, їх усунення та інших етапів просування стануть у нагоді знання із HTML, CSS, JavaScript, Python, PHP, різних CMS. Навіть якщо сам СЕО-спеціаліст не буде працювати із цими мовами програмування та розміткою, то технічна підкованість знадобиться як мінімум для формування зрозумілих завдань для інших вузьких спеціалістів.
Якщо немає всіх згаданих знань і ви тільки починаєте свій шлях – не варто опускати руки, всьому можна навчитися. Головне – мати бажання та ціль. Наприклад, для початку вивчіть детально методи залучення трафіку на сайт та зрозумійте, коли який варто використовувати.
- Тренуйтесь швидко вивчати нове.
Пошукові системи постійно оновлюють свої алгоритми. Чим швидше фахівець може обробляти нову інформацію та впроваджувати її у роботу – тим цінніше він буде для клієнта.
- Стратегічне та логічне мислення – must have.
Вміння бачити закономірності, аналізувати результати, оцінювати можливі витрати та ризики при виконанні кожної задачі значно полегшать і прискорять роботу та майбутній результат для бізнесу.
- Навчіться оптимізувати веб-ресурс і для пошукових роботів, і для користувачів.
Неабиякий попит на SEO-спеціалістів, які вміють скоригувати сайт так, щоб він одночасно:
- відповідав технічним вимогам пошуковиків;
- всередині був оптимізований таким чином, щоб відвідувачі максимально легко здійснювали покупки.
Для цього знадобляться знання у Conversion Rate Optimization (CRO) – процесі збільшення кількості відвідувачів сайту, що перетворюються на клієнтів. CRO-аудит допомагає визначити причини низьких конверсій та усунути їх, тому потрібно мати соціальний інтелект та розуміти поведінку онлайн-аудиторії.
Поєднання технологій SEO та CRO набагато швидше принесе бажаний результат клієнту, тому зверніть на це особливу увагу. Такий СЕО-фахівець має велику конкурентну перевагу серед інших.
- Гнучкість та вміння йти на компроміс – важливі софт скіли.
Більш затребуваним буде той SEO-фахівець, який легко йде на діалог, може змінювати свої переконання щодо технічних нюансів просування, легко переймає новий досвід та швидко виконує завдання. Згадуємо важливе правило – люди обирають людей.
Як у агенції WEDEX обирають SEO-спеціалістів
Хочемо трохи поділитися досвідом нашої агенції. Коли у нас йде процес масштабування, приходять нові класні спеціалісти, у тому числі із СЕО. Під час відбору ми враховуємо та оцінюємо певні навички.
Якщо шукаємо фахівця рівня Junior, то потрібні мінімальні знання із СЕО і вміння працювати з рутинними процесами, як збір і фільтрація семантики, аналіз конкурентів, формування ТЗ для копірайтера і т.д. Все, що потрібно далі для зростання професійного рівня ми даємо у нашій внутрішній програмі навчання. Окремо відзначимо, що система навчання передбачає спокійний лайтовий підхід, тобто коли Junior виконав задачу, її детально перевіряє Senior або Team Lead, вказує на помилки і пояснює, як це все виправити. Тут ми звертаємо увагу, чи виправляє SEO-спеціаліст помилки: якщо і на 3, і на 10 раз залишаються ті самі, то такий фахівець, скоріше за все, не виросте у гарного СЕО-спеціаліста.
До Middle вже, звичайно, більші вимоги. Ця людина має вміти виконувати всі роботи по проєкту, крім якоїсь складної аналітики і розробки нестандартних варіантів просування, цікавих стратегій.
Senior повинен знати і вміти все, що і Middle, але мати нестандартне мислення. Звертаємо увагу, щоб людина могла вигадувати якісь цікаві для просування ідеї, які не просто десь підгледіла, а які придумала сама або по якомусь прикладу адаптувала саме під сайт, який просувається. Це SEO-спеціаліст, який бачить закономірності в певних даних або діях, гарний аналітик і стратег.
Дуже рідко вдається знайти грамотного SEO Team Lead, тому такі SEO-спеціалісти ростуть у нашій команді. Тім Лід – це Senior з організаційними і комунікаційними здібностями. Він має рівень знань Сеньйора, але вміє також правильно організувати в цілому роботу відділу, провести навчання.
Всі, хто приходить у нашу компанію, починають працювати під контролем старшого SEO-спеціаліста і поступово стають тими самим висококласними SEO-фахівцями, на яких хочеться рівнятися.
Адаптація у колективі проходить легко завдяки відточеному роками навчанню і доброзичливому ставленню колег. В більшості випадків токсичні люди ніколи в колективі не затримувались надовго або відсіювались на етапі співбесіди.
Скільки заробляє СЕО-спеціаліст
Рівень доходу фахівця із SEO залежить від декількох факторів і може коливатися залежно від:
- рівня кваліфікації та існуючих знань – Trainee (стажер), Junior, Junior+, Middle, Middle+, Senior, Head of SEO чи SEO Team Lead будуть мати кардинально різний рівень оплати, проте є великий плюс – як правило є можливість швидко рости від стажера чи Джуніора до справжнього professional;
- локалізація бізнеса – рівень зарплати залежить від місцезнаходження роботодавця та країни, де просувається бізнес; наприклад, у США SEO expert отримуватиме набагато більшу винагороду, ніж у країнах Східної Європи;
- знання англійської мови – це обов’язково для отримання високого доходу та виділення серед конкурентів.
Якщо ближче до цифр, то у середньому на ринку в 2024 році така ситуація:
- Початківцю без досвіду, що бажає розвиватися у професії, доведеться погодитися на безкоштовне стажування або з мінімальною оплатою. Це має сенс задля подальшого просування кар’єрними сходами.
- Junior спеціалісти із гарною теоретичною базою та невеликим досвідом можуть розраховувати на $400+ на місяць.
- Middle фахівець, який має розуміння, як вести проєкт у середньоконкурентній ніші, отримує від $700.
- Senior має достатньо знань та досвіду, та його зарплата стартує від $1300-1500 на місяць.
- Head of SEO або SEO Team Lead – це вже не прямі виконавці, а менеджери, їх оплата розраховується окремим чином.
Зазначимо, що рівень заробітку залежить також від конкурентності та специфічності ніші, з якою працює СЕО-спеціаліст, і, чим складнішою вона є, тим вище буде чек за послуги. Також, працюючи із закордонними клієнтами, як фрілансер, є можливість отримувати погодинну оплату, яка, як правило, починається від $30 за годину і сягає навіть $300.
Фінансової «стелі» для SEO specialist немає. Крім того, що є реальна можливість у компанії вирости до Senior чи, за бажанням, стати Head of SEO, завжди можна масштабуватися. Якщо у вас будуть необхідні скіли, то точкою зросту стане формування своєї великої команди та відкриття агенції.
Підведемо підсумки
Сьогодні інтернет-маркетинг та SEO – нероздільні. Без оптимізації веб-ресурсу не вдасться покращити його позиції у пошуковику, і, як результат, збільшити кількість продажів та щомісяця покращувати дохід.
Якщо вам цікава ця сфера та ви себе бачите у просуванні сайтів, то будьте готові витратити 2-3 місяці та гроші на якісне навчання, а потім постійно отримувати додаткові знання задля росту професіоналізму. Ці вкладення вам точно окупляться, тому що грамотні СЕО-фахівці є і будуть затребуваними завжди, адже щороку все більше людей обирають покупки онлайн замість офлайну.
Власники бізнесу прагнуть просувати свій продукт і шукають саме «свого» SEO-фахівця, з яким вийде довготривала та взаємовигідна співпраця, а ви можете ним стати.





