Визначення поняття релевантності та як вона впливає на позиції сайту в пошуку Google

Визначення поняття релевантності та як вона впливає на позиції сайту в пошуку Google
Визначення поняття релевантності та як вона впливає на позиції сайту в пошуку Google

Кожного дня мільярди користувачів Мережі шукають у Google потрібну інформацію, послуги та товари. Саме тому головне завдання власників бізнесу –  подбати про якість текстового та візуального контенту на своєму сайті. Відвідувачі, зайшовши на ресурс після введення пошукового запиту та кліку на запропонований Google сайт, очікують вирішити своє питання якомога простіше та швидше.

Сукупність факторів, які відповідають за задоволення потреби користувачів на веб-сторінці, називають релевантністю. І пошукова система, у свою чергу, просуває у верх видачі сайти, які містять релевантну інформацію, тобто ту, що є найбільш корисною. А ресурси, що наповнені контентом низької якості або рандомною інформацією, навпаки, понижують у видачі, віддаляючи користувачів від таких посилань.

Що таке релевантність

У перекладі з англійської, слово “relevance” має значення “актуальність”, “доречність”. Тлумачення для веб сфери – відповідність результату пошуку очікуванням користувача.

Релевантність – це те, наскільки є точним та інформативним результат запиту, що вводить відвідувач у пошукову стрічку. Google та інші пошукові системи просувають сайти з контентом, що б’є у ціль.

Розглянемо поняття рівня релевантності наочно.

Наприклад, ви – практикуючий психолог, який через певні життєві обставини тимчасово припинив свою діяльність. Тепер з’явилася потреба грамотно відновити практику, донести інформацію про свої послуги, просунути проєкт якомога швидше та якісніше. Звичайно, потрібно показувати себе користувачам, які потребують допомоги психолога саме зараз. У пошукову стрічку пишемо запит: “як просувати послуги психолога в Україні” і отримуємо результат:

Як просувати послуги психолога | WEDEX

Бачимо, що спочатку Google видає ті ресурси, для яких налаштована контекстна реклама. Алгоритми працюють так, що спочатку показують саме такі сайти, а вони є конкурентами у ніші. Для нас це привід зайти на ці посилання і подивитися, як свій проєкт позиціонують конкуренти. А далі шукаємо інформацію на релевантних сайтах.

Як просувати послуги психолога | WEDEX

Перший ресурс – агентство інтернет-реклами. Там пропонують почати із визначення цільової аудиторії згідно зі специфікою діяльності психолога, використати Google Мій Бізнес, Google Ads, а також залучити соціальні мережі: Facebook та Інстаграм.

Портал із новинами, що йде на другому місці у видачі, рекомендує просування у соціальній мережі Інстаграм із залученням таргетованої реклами та розвитком особистого бренду. Також дуже коротко дається перелік дій, які мають допомогти конвертувати трафік в передплати та продажі.

ТОП-3 релевантних сайтів закриває SMM-агентство. Тут розміщена приваблива візуально та повноцінно розкриваюча тему стаття, де розібрано питання, як просуватися психологу через соціальні мережі Facebook або Instagram. Розглядається інформація й з точки зору маркетингу, тому стаття є максимально корисною і дозволить зробити перші кроки у просуванні грамотно.

Далі пошукова система пропонує статті “ТОП-5 помилок у просуванні психологів”, “Як просувати послуги психолога за допомогою YouTube?”, що теж можна вивчити та використати. А ось наступні запропоновані сайти – продаж послуг агентства “SMM для психолога” та “Пропозиція співробітництва для психологів” викликає питання: за яким принципом Google висунув ці статті на першу сторінку? Іноді алгоритми залишаються загадками.

Загалом, можна пошук на цьому зупинити або зібрати більше інформації, але на прикладі даного запиту бачимо, що Google не видав у ТОП-3 сайти, які не відповідають запиту. Важливо відзначити, що те, який результат отримуємо, напряму залежить від рівня релевантності запиту користувача. Тобто, якщо поставити пошуковій системі питання “як просувати послуги” замість “як просувати послуги психолога в Україні”, перелік у видачі буде відрізнятися і не буде гарантованого потрапляння у ціль. Вузько спрямований пошук дає кращий результат.

Види релевантності

Фахівець із SEO просування постійно аналізує і підтримує релевантність сторінок на сайті. Релевантність запитів оцінюється за допомогою трьох основних підходів.

  1. Формальний

Цей підхід є основою при ранжуванні сайтів пошуковиком. Його алгоритм побудовано на основі рішень штучного інтелекту, завчасно навчений правильно обирати результати. Саме за уявленням ШІ складається ідеальна група ресурсів, які мають закрити питання користувача.

  1. Змістовний

Релевантність оцінює асессор (англ. “assessor”), який є незалежним оцінювачем сайту на відповідність запиту. Також ця людина аналізує загалом проєкт: дизайн, актуальність та правдивість поданої інформації, зручність користування сайтом та інше. Рішення щодо якості ресурсів приймає на основі глибинної аналітики.

  1. Пертинентний

Веб-ресурс оцінюється залежно від кількості переходів на нього користувачів. При пертинентному підході зміст сторінки може бути далеким від ідеального, але якщо виданий результат відповідатиме запиту користувача з точки зору семантики, то Google обов’язково його покаже у ТОПі.

Релевантність у пошукових системах

Як ми вже зазначили вище, ранжування сайтів залежить від рівня релевантності інформації на них.

Якщо користувач отримує повноцінну відповідь на своє питання, закриває існуючий запит, то релевантність сторінки вища, а сайт потрапляє на перші позиції у видачі.

Наприклад, на запит “як вибрати шуруповерт” релевантною статтею пошуковик вважає “Який шурупокрут краще за всіх? Основні питання під час вибору.” на багатофункціональному сервісі пошуку товарів. А на другому місці стоїть проєкт hotline, що позиціонує себе як інтернет-сервіс, що “допомагає покупцеві знайти, порівняти і визначитись з вибором товару, магазину і зробити покупку”. 

 

Як вибрати шуруповерт | WEDEX

Тобто, обидва сайти по суті – маркетплейси. Це каже про те, що:

  • пошукова система відразу пропонує варіанти шуруповертів та інтернет-магазини, де їх можна купити, тобто, дбає про користувача;
  • статті відповідають запиту та містять корисну інформацію, що допоможе з’ясувати відповідь на питання та розібратися, який інструмент для якої цілі краще підійде;
  • насичення статей потрібними ключовими словами є оптимальним.

Тут є нюанс. Користувачі можуть шукати товари та послуги по-різному. Наприклад, хтось шукатиме “дитячий самокат” за цим самим словосполученням, а інші введуть у Google “міський самокат” або “самокат для дитини 5 років”. Тож при роботі над релевантністю сайту варто зважати на всі можливі ключові слова, максимально використовуючи такі, що є перспективними. Зібрати ключі допомагають планувальники ключових слів, наприклад, Google Ads. Детальніше з тим, як ефективно здійснити комплексний пошук ключових слів, можна ознайомитись в іншій нашій статті.

Щодо пункту про користь статті варто зазначити, що пошукова система оцінює корисність інформації на основі поведінки користувачів. Якщо останні залишаються на сторінці надовго, вивчають її, починають переходити на інші сторінки ресурсу, релевантність сайту вважається високою, і він вартий уваги більшої кількості відвідувачів.

За деякими запитами пошуковик виводить у ТОП не лише статті, а й відео. Наприклад, “вправи на сідниці”.

Вправи на сідниці | WEDEX

Алгоритм спрацював таким чином, що релевантність більша у сайтів фітнес-центрів, а далі запропоновано декілька відео. Адже, щоб досягти своєї мети, користувач має бачити, як це зробити, а не просто прочитати.

Основні фактори, що впливають на релевантність сайту

Особливу увагу потрібно приділити юзабіліті ресурсу. Якою б не була цікавою та корисною інформація, без зрозумілої структури вона нічого не варта.

Гарантія успішної релевантності сайту – грамотно обрана та побудована стратегія SEO-фахівцем.

Отже, три важливі фактори, на які треба звертати увагу під час просування проєкту.

  1. Внутрішні

Технічно правильний сайт має:

  • мета-теги;
  • ключові слова (зважати треба на кількість, щільність, розподіл по статтям);
  • логічно зрозумілу структуру;
  • оптимальний обсяг тексту на веб-сторінці;
  • працюючі посилання, легкі для завантаження фото та відео;
  • сторінки, що швидко завантажуються;
  • зрозумілий URL.

Все це впливає на позиції ресурсу у видачі.

  1. Зовнішні

Згадуваність ресурсу має велике значення. Пошукова система розуміє – якщо про вас говорять інші, то сайт вартий уваги. І чим частіше посилання на веб-ресурс з’являється у блогах чи пабліках, суміжних за тематикою сайтах, тим краще. Але зважайте, що згадки на сумнівних сторінках із технічними проблемами чи вмістом знизять цінність вашого сайту для пошукових систем.

  1. Поведінкові

Релевантність буде високою, якщо показники конверсії стабільні або ростуть. Трафік на сайт іде якісний, а не просто великий потік відвідувачів, тобто користувачі заходять та проводять на ресурсі багато часу, здійснюють цільові дії, а через час повертаються до вас знов. Активність відвідувачів говорить про гарну якість наповнення інформацією та навігацію всередині ресурсу.

Критерії релевантності

Критеріїв ранжування сторінок дуже багато, і точний перелік знає тільки Google. Але основні з них розділяються на 2 групи: внутрішні і зовнішні.

Внутрішні – це:

  1. Наявність достатньої кількості ключових слів. Вони допомагають органічно просувати сайт, тому що саме ці слова є ключовими запитами, які вводять користувачі у пошуковик.
  2. Об’єм тексту має бути таким, щоб повноцінно розкрити тему та дати відповіді на всі можливі питання.
  3. Стаття буде легкою до сприйняття, якщо включатиме підзаголовки, короткі абзаци, нумеровані та марковані переліки важливих нюансів.
  4. Внутрішні посилання з однієї сторінки на іншу, що називається внутрішнім перелінкуванням. Якщо вони присутні на сайті і до того ж є ключовими словами, пошуковик сприймає це як додатковий маркер рівня релевантності.
  5. Технічна справність сайту: висока швидкість завантаження, відсутність сторінок 404 та інше.
  6. Контент на веб-ресурсі має бути актуальним та унікальним, часто оновлюватись.
  7. Поведінковий фактор, про який ми говорили трохи вище: активні дії користувачів, висока конверсія.

Зовнішні – це:

  1. Наявність великої кількості посилань та рекомендацій з зовнішніх ресурсів на ваш.
  2. Висока якість та авторитетність сайтів-донорів, звідки переходять користувачі.
  3. Суміжна тематика веб-сайту, з якого йде трафік до вас, також грає роль для підвищення релевантності та ваги ресурсу.

Як розраховується релевантність сайту?

Алгоритми Google оцінюють релевантність ключових слів на веб-ресурсі. Проте ця складна система правил і розрахунків для визначення рейтингу сторінок точно невідома, при тому, як для користувачів, так і для фахівців із SEO просування. Можливо лише спиратися на описані вище критерії та фактори і таким чином аналізувати результати роботу пошукових систем.

Релевантна оцінка змінюється залежно від контексту та портрету потенційних клієнтів. Якщо раніше релевантність вимірювали шляхом підрахунку щільності ключових запитів у статті та заголовках, то зараз з’явилася зрозуміла формула.

Формула релевантності | WEDEX

де R – релевантність ключового слова (запиту, що вводить користувач у пошукову стрічку);

PR – загальний ранг чи рейтинг веб-ресурсу, що залежить від запиту;

T – текстова релевантність, тобто відповідність внутрішнім критеріям релевантності сторінки;

L – посилання релевантності чи відповідність тексту з посиланням на сайт до пошукового запиту.

Зрозуміти, який рівень релевантності має сайт у числовому значенні можна за допомогою спеціальних сервісів.

Як перевірити релевантність сторінки?

Є два методи, як провести аналіз сторінок на вашому сайті: вручну або за допомогою сервісів. Розберемо обидва на прикладах.

  1. Щоб провести аналітику вручну, вводимо ключові слова у пошукову стрічку Google та дивимося, що у видачі. Потрібно вказати таку комбінацію: ключовий запит + site: URL

Як перевірити релевантність сторінки вручну | WEDEX

  1. Сервісів для перевірки індексу рівня релевантності сайту чи окремих сторінок багато. Наприклад, популярний Serpstat. Для текстової аналітики пропонується виконати ряд дій:
  • згрупувати ключові фрази за допомогою “кластеризації”;
  • обрати всі кластери або вручну позначити ті, які потрібно аналізувати, і запустити “текстову аналітику” за допомогою кнопки “відкрити текстову аналітику”.

Під час аналізу враховується URL цільової сторінки, перелік ключових слів з кластера, під які оптимізується сторінка, та як бонус – аналіз SEO статей конкурентів, що входять у ТОП-15 у пошуковику. Після такого детального аналізу відразу зрозуміло, де та що саме потрібно допрацювати на сторінках веб-ресурсу.

Можна використовувати будь-який інший сервіс на свій смак, або, якщо є сумніви у результатах, скористатися відразу декількома джерелами та порівняти їх результати.

Способи підвищення релевантності сторінок

Способи підвищення релевантності сторінок | WEDEX

Щоб зробити всі сторінки вашого веб-ресурсу більш релевантними, зробіть наступне:

  1. Звертайте особливу увагу на заголовки та підзаголовки. Бажано, щоб ключові слова були у кожному – від H1 до H6, якщо того потребує стаття. Як правило, достатньо робити H1-H4, але пам’ятайте, що ці елементи більш значущі на сторінці, ніж стаття. Крім того, що запити у заголовках підвищують релевантність сторінки, вони ще роблять зрозумілішою навігацію для користувачів.
  2. Грамотно розміщуйте ключі по тексту. Пошуковий робот, як і користувачі, вивчає сторінки згори до низу, тому найважливіші запити слід розміщувати у першому чи другому абзаці статті. Проте варто це робити органічно, щоб стаття не стала полотном із ключових фраз. Розподілення всіх наявних запитів має бути більш рівномірним, тому що пошуковій системі не сподобається їх скупчення в одному місці.
  3. Занадто велика кількість ключових слів, або переспам, погано вплине на релевантність. Орієнтовна кількість запитів на 1000 символів статті – 1-3. Допустимо використовувати словоформи та синоніми, щоб створити дійсно якісний текст і для робота, і для людини.
  4. Відформатуйте текст таким чином, щоб він був легким до сприйняття: зробіть невеликі абзаци, додайте списки, посилання з релевантними анкорами на значущі сторінки всередині сайту.
  5. Оптимізуйте мета теги Title, Description, H1, щоб пошуковий робот зміг оцінити відповідність сторінки пошуковому запиту.
  6. Додайте ключові слова у атрибут Alt зображень. Це текстовий опис картинок, який допомагає збільшити їх релевантність, ранжувати їх у видачі для користувачів під час пошуку за “Зображеннями” та відображає текстовий опис картинок чи фото, якщо вони з якоїсь причини не завантажились.

Підведемо підсумки

У підсумку, пам’ятайте – щоб забезпечити релевантність вашого веб-ресурсу, зважайте на актуальні алгоритми пошукових систем, якість, актуальність та цікавість контенту, що публікуєте.

Ресурс по-справжньому цінний тоді, коли його власник знає наміри користувачів та закриває всі запити, які надходять.

Використання знань зі статті та розуміння, що таке релевантність і як її постійно підвищувати, дозволить вам вивести проєкт у ТОП та отримати більше якісного трафіку та прибутку.

Ольга Тищенко
Редактор-копірайтер
комерційна пропозиція

    SEO-просуванняКопірайтингSMM-просуванняРозробкаКонтекстна рекламаДизайн
    Digital новини в нашому телеграм-каналі
    Інтернет-маркетинг
    простою мовою
    підписатись
    Інші статті автора
    Пошукова система – це спеціальна система, яка, відповідаючи через веб-інтерфейс на запит користувача, показує список джерел, відсортованих згідно з релевантністю до цього запиту, у такий спосіб допомагаючи користувачеві знайти необхідну інформацію.

    Ця категорія відповідей є найбільш проблемною і важливою для вивчення. Статусні коди 400-499 вказують на проблеми, що виникли з ініціативи клієнта. Ці проблеми можуть варіюватися від запитів, ініційованих клієнтом, до некоректного імені вузла, часу очікування запиту, неконтрольованого запиту, шкідливого запиту та інших.

    Унікальна торгова пропозиція є важливою концепцією в маркетингу, що дозволяє виділити продукт або бренд серед конкурентів на ринку. УТП — це унікальна торгова характеристика або сукупність характеристик продукту, послуги чи бренду, яка робить його привабливим для споживачів та надає йому конкурентну перевагу.

    Останні статті по #SEO
    14/05/2025
    Соціальна мережа TikTok офіційно відновила інструменти реклами для перших груп клієнтів України 23 квітня 2025 року.

    З урахуванням можливостей, які надає Prom.ua, не дивно, що велика кількість підприємців розглядають можливість створення інтернет-магазину на базі цього маркетплейсу.

    Нові можливості інтернет-маркетингу постійно з’являються, змінюються та зникають. Проте є стратегії, які, незважаючи на свою суперечливість, продовжують користуватися популярністю. Одна з таких стратегій — CPA.

    WhatsApp Telegram Viber Почати розмову